ترجمه الشموس الطالعه منتشر شد
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، این کتاب یکی از بهترین شروحی است که بر زیارت بسیار عظیم الشأن جامعه کبیره نگاشته شده، مؤلف گرانقدر این اثر فقیهی عارف و وارسته است که از دامن بزرگانی چون میرزای شیرازی و ملاحسین قلی همدانی سال ها خوشه های معرفت چیده و معارف بلند زیارت جامعه کبیره با استناد به آیات و روایات و براهین استوار شرح و تبیین کرده است. زیارت جامعه که می توان گفت به تعبیری مهمترین سند امام شناسی شیعه است و توسط امام معصوم انشاء شده و آشنایی با آن مورد تأکید فراوان معصومین علیهم السلام و بزرگان دین بوده است.
خواندن این اثر ارزشمند برای مخاطب آن، آشنایی با یک دوره از عمیق ترین معارف تشیع را به دنبال خواهد داشت و ضمن مؤلف ضمن بیانات خود به برخی از مهمترین شبهات اعتقادی نیز به خوبی و مستند و مستدل پاسخ گفته است.
ائمه بزرگوار شیعه (علیهم السلام ) پرتوی از انوار الهیهاند که شناخت کامل این پرتوها به جز از طریق ایشان ممکن نیست. زیارت جامعه کبیره از جمله پرتوهای نورانی است که مشتمل بر عالی ترین مضامینی است که در صفات ائمه اثنی عشر (علیهم السلام ) از طریق آن بزرگواران وارد شده است .
کتاب شریف شرح زیارت جامعه کبیره که ترجمه کتاب الشموس الطالعة فی الشرح الزیارة الجامعة الکبیرة نوشته عالم ربانی و عارف صمدانی مرحوم علامه سید حسین همدانی درود آبادی متوفی ۱۳۴۳ه ق است که در نوع خود شرحی عمیق و علمی است و استاد گرامی حضرت حجت الاسلام و المسلمین حاج محمد حسین نائیجی با قلم زیبای خود آن را به فارسی بازگردانیده است و ما در عصر کنونی که رویکرد جوانان عزیز ایران اسلامی را در پرتو انقلاب گهربار شیعی به زعامت امام راحل خمینی کبیر قدس سره و در سایه رهبری حکیمانه حضرت آیت الله خامنهای دام ظله العالی به سوی مکتب اهل بیت (علیهم السلام ) مشاهده می کنیم بر آن شدیم که با نشر این کتاب ارزنده ، راهی برگرفته از اندیشه فقیهان شیعه را در شناخت این انوار تابناک بر جوانان عزیزمان بگشاییم .
امید که با عنایت حضرت ولی عصر عج الله تعالی فرجه الشریف و دعای خیر شما خوانندگان عزیز بتوانیم در نشر معارف اهل بیت (علیهم السلام ) قدمی هر چند کوچک برداریم.
خواندن کتاب ترجمه الشموس الطالعه را به علاقهمندان کتب مذهبی و ادعیه پیشنهاد میکنیم.
ویژگی های کتاب
ترجمه بند به بند و کلمه به کلمه زیارت جامعه از ویژگی های این اثر است.
از دیگر ویژگی های این اثر می توان به این نگته اشاره کرد که در کنار ترجمه خط به خط، شرح آن بصورت آیات و روایاتی است که نویسنده مؤید آن می آورد.
بیان شیوا و ساده مترجم خواندن این کتاب را برای هر فردی که آشنایی کمی هم به ادعیه داشته باشد را مشتاق آن می کند.
فهرست مندرجات آیات و روایات با آدرس های دقیق آن از دیگر ویژگی های این اثر گرانسنگ هست.
برشی از کتاب
نگارنده در صفحه 203 کتاب و در مورد این فراز از زیارت «اَلسَّلامُ عَلى اَئِمَّةِ الْهُدى» چنین توضیح و شرح می دهد:
اشاره
«الائمه» به «یائ» و به «همزه» جمع «امام» است و امام کسی است که به او اقتداء می شود، خواه ریاست داشته و خواه نه.
در فقره «ومهبط الوحی» حقیقت امامت و تفاوت آن با رسول و نبی و محدث بیان شده است.
در معانی هدایت
«هدی» به ضم هاء و فتح دال به معنای ارشاد و دلالت است و گاه مفعول دوم را بدون حرف جر و گاه با حرف جر «الی» می گیرد، ظاهر از هدایت متعدی به حرف جر «الی» دلالت است، نه این که هدایت مزبور رسیدن به مقصود را به دنبال داشته باشد (بلکه تنها راهنمایی شخص است، خواه شخص به آن راهنمایی گوش کند و به مقصود برسد و خواه نه). و یا این که رساندن به مقصود از راه برهان علم الیقین در این نوع هدایت مراد است.
و هدایت متعدی به حرف جر «لام» بالاتر از آن و رساندن به مطلوب به عین الیقین است.
هدایت متعدی بنفسه و بدون حرف جر رساندن به مقصود به حق الیقین است.
اگر با «لام» باشد نشانگر بقاء حجاب بین هدایت یافته و مقصود است و اگر با «الی» باشد نشانگر حجاب های متعدد است.
اما اگر هدایت بدون حرف جر باشد چنین نیست مثل: «اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ» چنان که فرمود: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ یهْدِی لِلَّتِی هِی أَقْوَمُ» ونیز «وَ إِنَّکَ لَتَهْدِی إِلی صِراطٍ مُسْتَقِیمٍ» چه این که هدایت رسول خدا به اعجاز و یا برهان است، و این دو شخص را ناچار به اقرار می کند، و هدایت قرآن به تدبر و تفکر است، و این دو موجب استبصار و سلوک در مسیر مطلوب است و هدایت خدای تعالی به این است که دلها را به خود متوجه می کند و حجاب بین خود و شخص هدایت شده را برمی دارد، پس از این که شخص به دیدار نایل شده دیگر حجابی نیست.
و در فقره «و عناصر الابرار و دعائم الاخیار و ابواب الایمان» مطالبی تقدیم داشته ایم که نیازی به اعاده ندارد، پس ایشان امامان هدایت ظاهری و باطنی اند.
چرا قرآن همیشه زنده است
روایت کافی در باب «ان الائمه هم الهداة» به اسنادش به ابوبصیر از ابوعبداللَّه بر این مطلب دلالت دارد، گفت: از امام صادق پرسیدم معنای «إِنَّما أَنْتَ مُنْذِرٌ وَ لِکُلِّ قَوْمٍ هادٍ» چیست؟ فرمود: رسول خدا صلی الله علیه وآله منذر و علی هادی است، ای ابو محمد آیا امروز هم هادی وجود دارد؟ من جواب دادم: آری، فدایت گردم، پیوسته هادیانی هستند که یکی پس از دیگری هدایت می کنند تا این که به شما رسیده است.
فرمود: ای ابا محمد! خداوند تو را بیامرزد، اگر آیه ای درباره مردی می آمد و آن مرد می مرد آن آیه نیز می مرد، در این صورت قرآن می مرد، لیکن قرآن زنده است و درباره مردم آینده نیز جاری است چنان که درباره گذشتگان جاری بود» در همان کتاب اخبار دیگری نیز آمده ما برای طولانی نشدن به همین روایات اکتفاء کرده ایم، در این باره در فقره «و القادة الهداة» بیشتر سخن خواهیم گفت.إن شاء اللَّه تعالی.
موسسه انتشارات جمکران وابسته به مسجد مقدس جمکران ترجمه «کتاب الشموس الطالعه شرح زیارت جامعه کبیره اثر سیدحسین همدانی درودآبادی با ترجمه محمدحسین نائینی را در 782 صفحه با شمارگان 1000 نسخه روانه بازار نشر کرده است.
علاقهمندان میتوانند برای جهت تهیه این کتاب به آدرس قم – خ معلم – پاساژ ناشران و یا بلوار پیامبر اعظم، مسجد مقدس جمکران، انتشارات کتاب جمکران مراجعه و یا با شماره ۳۷۸۴۲۱۳۱-۰۲۵ تماس حاصل نمایند.