نگاهی به مسابقه «شوتبال»
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، فصل اول مسابقه شوتبال با استقبال خوب تماشاچیان رو به رو شد و در جذب مخاطب بسیار موفق بود. این فصل که شروعی پر سر و صدا میان بینندههای تلویزیونی داشت، در تاریخ 21 بهمن 98 به روی آنتن شبکه نسیم رفت. محوریت این مسابقه مهارت شرکت کنندهها در بازی با توپ است و نزدیک به 80 درصد بخشهای مسابقه به نوعی با توپ انجام میشد.
در این مسابقه مهارتهای شرکت کنندگان در بازی با توپ مانند شوت، پرتاب و بسیاری دیگر از تکنیکهای فوتبال به شکلی چالشی مورد آزمایش قرار میگرفت. این برنامه در آغاز و فصل نخست خود با حضور مهمانهای شناخته شده و محبوب توانست جایگاهش را میان برنامههای شبکه نسیم بیابد و طرفداران پر و پا قرصی برای خود دست و پا کند.
طراحی بازیهای این مسابقه به صورت گروهی انجام شده است البته بعضی از بازیها نمونه خارجی دارند و برخی دیگر از بازیها با طراحی اتاق فکر برنامه تولید شدهاند. تماشاگر در روند بازی، گروه ورزشی خود را انتخاب میکند و با اشتیاق میخواهد آنها قهرمان شوند. در واقع مخاطب تا پایان بازی همراه گروههای ورزشی میشود و برنامه را رها نمیکند.
ادامه مسابقه بدون حضور سلبریتیها
«شوتبال» با بهره گیری از اتاق فکر قوی هوشمندانه از فصل دوم خود با کنار گذاشتن حضور سلبریتیها و افراد مشهور هنری و ورزشی و بهره گیری از ایده و طراحی نو از یکسو به سراغ قهرمانان ورزشی ملی و از سوی دیگر گروههایی از مردم عادی رفت؛ مثلاً به سراغ گروهی از معتادانی که به زندگی بازگشته بودند یا سرطانیهایی بودند که خوب شده بودند یا تیمی از بچههای بهزیستی و... رفت و این افراد در کنار بچههای دو میدانی یا تیمهای ورزشی رقابت کردند که به آنها اعتماد به نفس میداد.
آدمهایی که نیاز داشتند تا توانمندیهایشان دیده شود و این دیده شدن به آنها فرصت شکوفایی و تجدید روحیه میداد.
استفاده از ظرفیت قهرمانان و شخصیتهای خاص و موفق از دیگر اقدامات تحسین برانگیز سازندگان این برنامه میباشد. ورزشکاران نامی و دارای عناوین قهرمانی، نخبگان دانشگاهی و علمی، افرادی که در زندگی خودشان توفیقات بزرگی را به دست آوردهاند اند همگی می توانند الگوی جوانان و نوجوانان باشند و به آنها نشان دهند هرکسی میتواند با تلاش و کوشش در زمره قهرمانان ملی قرار بگیرد.
اولین حضور بانوان در یک مسابقه ورزشی
از دستاوردهای مهم دیگر این سری برنامه که حالا فصل ششم آن در حال پخش از آنتن شبکه نسیم است، حضور بانوان برای اولین بار در یک مسابقه هیجانی و فیزیکی تلویزیونی است.
بانوانی که در چارچوبهای فرهنگی خویش و مبتنی بر ریشه عمیق نهادینه شده در خانواده و جامعه اسلامی ایرانی، همواره در محیطهای اجتماعی فعالند و با شور و نشاط در عرصههای مختلف ورزشی حضور دارند و برنامه «شوتبال» بانوان توانست بازنمایی نمونهای از این نشاط تراز فرهنگی بانوان ایرانی باشد.
طراحی لباس پوشیده با رنگهای زیبا برای شرکت کنندههای خانم به آنها این امکان را میدهد که با رعایت شئونات شرعی و عرفی همپای شرکت کنندگان مرد، یک رقابت هیجان انگیز و جذاب را تجربه کنند.
کلام آخر
در پایان باید گفت در «شوتبال» سرگرمی و هیجان، یک ظرفیت هستند، نه هدف. هدف اصلی از تولید و پخش این مسابقه، فرهنگ سازی و الگوسازی در زندگی و موفقیت است.
افراد شرکت کننده در این مسابقه در کنار هم یک جامعه کوچک را تشکیل می دهند، اجتماعی که در آن هر فردی، مثل زندگی روزمره، در یک رقابت قرار دارد که فرصت دست یابی به موفقیت را دارد اما به شرط اینکه همه تلاش خود را به کار ببرد، از این رو «شوتبال» یکی از بهترینهای مسابقات تلویزیون میباشد.