۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۲
کد خبر: ۶۷۷۵۷۹

وقتی سطل های زباله حرف می زنند

وقتی سطل های زباله حرف می زنند
یکی از کارهایی که کمپین های نه! به دورریز موادغذایی انجام می دهند، این است که از ما می خواهند سطل زباله را کالبدشکافی کنیم، با خودمان روراست باشیم و جلوی نام هر غذای دورریخته شده دلیل دورریز و راهی که می شد به این سرنوشت دچار نشود را بنویسیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، تا اسم صرفه جویی به میان می آید همه یاد خاموش کردن یک لامپ اضافه، کم کردن شعله بخاری یا زیاد نماندن در حمام و پایین آوردن مدت دوش گرفتن می افتیم. دست کم همان اول بسم الله ذهنمان به صرفه جویی در مصرف موادغذایی نمی رسد. ارقام مختلفی وجود دارد که می گوید آشپزخانه خانه های ما یکی از اصلی ترین درگاه های اسراف و دورریز پسماند غذایی است. وقتی با خانم خانه صحبت می کنیم طوری در کلام نسبت به اسراف حساس است که نمی توانیم باور کنیم این پسماند از خانه او بیرون آمده باشد. اما اگر قرار بر بیرون کشیدن مو از ماست باشد، دلایل محکمی برای دورریختن موادغذایی درون سطل زباله به میدان بحث می آید تا ثابت کند مسرف نیست. آنچه دورریخته شده به دلیلی قانع کننده بوده است. در این مطلب با جستاری بر گپ و گفتگوهای بانوان در فضای مجازی، شایع ترین دلیل دورریز موادغذایی در آشپزخانه خانه های ایرانی را فهرست کرده ایم و راه هایی برای پیشگیری از آن ارائه.

***کدبانوها، بانوان جوان و اسراف

در یک گروه مجازی بحث طوری پیش می رود که خانم ها به دو دسته کدبانو و جوان تقسیم می شوند. کدبانوها معتقدند زوج های جوان بیشتر اسراف می کنند و بانوان جوان این اتهام را قبول ندارند. «حمیده سعادت خواه» می گوید: «من 17 سال است که ازدواج کرده ام. تضمین می دهم از خانه من یک دانه برنج هم توی سطل زباله نمی رود. در صورتی که اوایل ازدواج از آنجا که علاقه و ذائقه غذایی همسرم  و بچه ها را نمی شناختم، دورریزمان زیاد بود. پسرها و همسرم اصلاً غذای شیرین دوست ندارند، می پختم و می ماند روی دستم. یکی، دوبار غذاها را داغ کردم و خودم خوردم اما دلم را زد، ناچار بقیه اش را دور ریختم.»

«مائده محمدپور» هم سه سال است که ازدواج کرده و در پاسخ سعادت خواه می گوید: «من و همسرم ذائقه غذایی کاملاً متفاوت داریم. غذاها را با حد وسط ذائقه خودم و او می پزم شکرخدا هر دو راضی هستیم. اگر غذایی هم اضافه بماند قبل از دست خورده شدن توی ظرف یکبار مصرف می کشم یا به مستحق می دهیم یا فریز می کنم و سر فرصت برای خانواده خودم یا همسرم می بریم.»

***متنوع بپز اما اسراف نکن!

خانمی دوستدار محیط زیست در اینستاگرام تصویر موادغذایی دورریخته شده در مخزن زباله محل سکونتشان را منتشر کرده و در شرح تصویر پرسیده: «غذای چند فرد گرسنه است؟» بانویی با نام مجازی «فرشته» در قسمت نظرات نوشته: «این که من می بینم دست کم شکم 5 گرسنه را سیر می کرد، حیف...!» دختری جوان هم با نام «زهرا بانو» هم نوشته: «در نماز و مجالس مذهبی دعا می کنیم خدایا گرسنگان را سیر کند. فقط از خدا انتظار داریم. این غذاها می توانست برکت سفره یک خانواده شود و آبروی پدر یا مادری فقیر را پیش بچه هایشان حفظ کند.» «سوفیا» هم بانوی دیگری است با نامی مستعار. نگاه دیگری دارد و نوشته: «حالا ببین همه چه پلیس خوب شدند ها... باور کن بروی آشپزخانه هر کدام را ببینی هر روز خودشان کلی غذا دور می ریزند...» عده ای دیگر هم او را بی جواب نگذاشته اند.

بین کامنت ها اما نظرات یک خانم معلم که در قالب گفتگوی مجازی با یک بانوی دیگر رد و  بدل می شود هم جالب است و می توان اینطور جمع بندی شان کرد: «به عنوان یک فرهنگی بازنشسته کار کردم، زحمت کشیدم و قدر پول را که به سختی درآوردم می دانم. برای تمام زندگی ام برنامه ریزی دارم. شما تنوع غذاهای دورریخته شده را ببینید! معلوم است چند مدل غذا تهیه کرده اند و به میزان زیاد. غذاها دستخورده شده و ناچار دورریز. وقتی فهرست غذا متنوع می شود باید از هرنوع کم پخت. هر کس هم کمتر از مقداری که می خواهد، غذا بکشد. اگر دلش خواست دوباره می کشد. بعضی ها بشقاب را پر می کنند، طعم های مختلف مخلوط می شود، دلشان را می زند و نتیجه می شود این غذاهای دستخورده می ماند روی دست میزبان.»

***دفعه اول دستتان به کم برود

در یک شبکه مجازی دیگر هم بحثی راه افتاده در قالب دلداری دادن به خانمی جوان که با چند ایموچی و برچسب اشک و گریه، شدت اندوهش را نسبت به خراب شدن سه خمره ترشی که تهیه کرده، نشان می دهد. چند بانو در پی دلداری دادن به او برآمده اند. بعضی هم فوت های کوزه گری را مرور می کنند که حدس می زنند به دلیل انجام ندادن یکی از آن ها، این حجم از ترشی که چیزی حدود سه کیلوست خراب شده. «مهشید» بانوی خسارت دیده می گوید: «این مقدار تهیه کرده بودم تا برای خانواده همسرم و مادرم هم ببرم.» برای تهیه این مقدار ترشی چیزی حدود 5 کیلو سبزیجات و صیفی جات خریده بوده که بخشی موقع شستشو و خرد کردن جزو دورریز درآمده، و سه ظرف بزرگ سرکه، کمی اودیه و آب.

«حلیمه حسینی» که از روی عکس پروفایل یا همان نمایه مجازی اش می توان حدس زد، بانویی حدوداً 60 ساله باشد جمله ای متفاوت از بقیه نوشته که نشان می دهد، دود از کنده بلند می شود: «دخترم، هر وقت خواستی غذا یا خوراکی برای بار اول تهیه کنی، مقدار کم انجام بده اگر موفقیت آمیز بود که چه بهتر و بعداً بهتر و بیشتر درست می کنی اما اگر خراب شد نه انقدر پولت هدر می رود نه وقت و انرژی ات.» بقیه حرفش را تایید می کنند و جمله های جالبی نوشته می شود مثل: «بار اولی که حلوا پختم، خمیر شد. دفعه دوم خشک.»/ «اولین بار یک دیگ بزرگ شله زرد پختم. بدون اینکه قبلاً امتحان کرده باشم. خیلی بدمزه شد. کسی لب نزد. همه اش را ریختیم رفت.» و... جمله هایی که یک نکته مشترک دارد و حسینی آن را خلاصه می کند: «خانم ها از من به شما هدیه! قبل از اینکه غذایی جدید را امتحان کنید، پخت آن را یا از بزرگتر یا فردی وارد یاد بگیرید یا از فیلم های آموزشی که در اینترنت هست. با این حال برای دفعه اول بازهم به میزان کم بپزید تا اگر اتفاقی افتاد و آنی نشد که باید دلتان نسوزد و مالتان حیف نشود.»

***موادغذایی زود فاسد می شوند!

در یک میدان میوه و تره بار هم صحبت چند خانم خانه دار گل انداخته است. «سارا صدری» رو به بانویی دیگر که در حال خرید است، می گوید: «هزار تومان پول بیشتر می دهی در عوض میوه سالم تر و با کیفیت تر می خری. این یکی ردیف را نگاه کن! امروز ببری خانه فردا نه! پس فردا خراب شده. مجبور می شوی نصفش را دور بریزی.» آن بانو هم به نشانه تایید سرش را تکان می دهد و سیب و پرتقال ها را سبک- سنگین و دستچین می کند.

صدری به نکته درستی اشاره می کند؛ بخشی از دورریز موادغذایی آشپرخانه به دلیل اسراف نیست. موادغذایی با کیفیت پایین زود خراب می شود و پول خریدار را هم هدر می دهد، او می گوید: «به تجربه به این موضوع رسیده ام. قبلاً فکر می کردم هرقدر بتوانم موادغذایی را با قیمت پایین بخرم، بهتر است. 4 فرزند دارم و ماشاءالله خوب و زیاد میوه می خورند. فکر می کردم به صرفه تر و بیشتر می توانم خرید کنم. اوایل مشکلی نبود اما حدود 2، 3 سال است نمی دانم به چه علت موادغذایی زود فاسد می شود؟! قبلاً گوجه شل در یخچال می ماند حالا اما به دو روز نکشیده کپک می زند و ناچار دور می ریزیم. یکبار که بیشتر گوجه ها و سیب ها کپک زد، وزن دورریز هرکدام را حساب کردم و دیدم انگار چیزی حدود نصف پولی که برای خریدشان پرداخته ام را دور می ریزم.» نکته جالب اما عجیبی گفته و ادامه می دهد: «حالا کمتر اما موادغذایی باکیفیت تر می خرم. موارد ارزان تر را هم برای تهیه مربا، سس، رب یا ترشی می خرم.»

درست می گوید که اگر مخازن زباله یک محله را بررسی کنید هرروز کلی میوه و سبزی، نان کپک زده که کیفیت خوبی نداشته، می بینید. صاحبخانه چاره ای جز دورریختن آن نداشته است. اگر موادغذایی با کیفیت بالا و ماندگاری مناسب به دست مصرف کننده برسد، طبیعتاً دورریز خانگی هم کمتر خواهد شد. صدری همچنین می گوید: «به اندازه خرید کردن و برنامه ریزی برای مصرف آنچه خریده شده هم مهم است. ما همسایه ای داریم که کنجکاو است طعم «کلم بروکلی» را بچشد. 5، 6 بار خریده اما چون برنامه ای برای طبخ آن نداشته خراب شده و دور انداخته است.»

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
علیرضا زارعی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
مطلب جالب و خوبی بود
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲
بخشی از مشکلات در ایجاد ضایعات غذایی مربوط به خانه‌هاست. اگر در خانه‌ها روش‌های نگهداری و سالم نگه داشتن مواد غذایی رعایت نشود، باعث اتلاف مواد غذایی خواهد شد
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
من فکر می‌کنم برای جلوگیری از ایجاد ضایعات غذا و حیف شدن مواد غذایی باید فرهنگ‌سازی کرد. لازم است این فرهنگ‌سازی برای بچه‌های کوچک در خانه آغاز و بعد در مدرسه انجام شود. باید به بچه‌ها از سنین کودکی در این زمینه آموزش داد. حتی در کتاب‌های درسی دوران دبستان این مسائل آموزشی گنجانده و در خانه‌ها تمرین شود تا کودک یاد بگیرد نسبت به چگونگی تهیه و مصرف غذا و جلوگیری از هدررفت آن مسئولیت‌پذیر باشد. وقتی فرهنگ ارزش و نگهداری مواد غذایی و روش‌های سالم‌سازی آن‌ها که بخشی از سواد عمومی جامعه است، در نظر گرفته نشود، متأسفانه باز هم شاهد از بین رفتن مواد غذایی خواهیم بود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳
لطفا در خصوص زباله گرد ها و کسانی که رزق و روزی خود را از داخل سطل های زباله تهیه می کنند نیز مطلب منتشر کنید
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰
کودکان زباله گرد، واژه رنج آور که هر روز مصادیق آن را در خیابانهای شهر میبینیم. کودکانی که بجای حضور در فرآیند آموزش و توانمند شدن و حضور در کنار خانواده خود تا نیمه های شب در لابلای زباله های شهر به دنبال کسب معاش هستند. معاشی که نظام بازار خودتنظیم گر آنرا از ایشان دریغ کرده است و کودکی آنان را به یغما برده است
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۴
در سلف‌های دانشجویی و رستوران‌ها وقتی سرو غذا تمام می‌شود، می‌بینیم مقدار زیادی برنج در ظرف‌ها باقی مانده که هدر می‌رود. متأسفانه حجم این مقدار غذایی که روزانه، به‌خصوص در مراکز تهیه غذای جمعی و بعد از آن در خانه‌ها از بین می‌رود، بسیار زیاد و قابل توجه است و در بلندمدت حتی می‌تواند روی ارزش و قیمت مواد غذایی اثر قابل توجهی داشته باشد. باید این فرهنگ عمومی نهادینه شود که در مراکز تهیه غذای جمعی مانند پادگان‌ها، دانشگاه‌ها و حتی رستوران‌ها، هر کس به اندازه نیازش برنج تقاضا کند. در رستوران اگر غذایی سفارش می‌دهید که با برنج سرو می‌شود، بهتر است مقدار برنجی که خودتان بهتر از همه می‌دانید کافی است، سفارش بدهید و درخواست کنید به همان اندازه برایتان پلو بیاورند. درست است که در رستوران‌ها و مراکز تهیه غذای جمعی بر اساس منویشان مقدار مشخصی برنج برای هر نفر سرو می‌شود اما می‌توانیم خودمان برای جلوگیری از هدررفت این ماده غذایی، تقاضا کنیم کمتر برنج بیاورند یا اینکه آن را در شرایط مناسب برداریم و نگهداری کنیم تا در وعده بعد غذا بتوانیم آن را بخوریم
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۹
ایران ،‌در فهرست 40 کشور برتر تولید کننده و متاسفانه رتبه نخست دور ریز محصولات کشاورزی است
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۵
این که ایران بزرگ ترین اسرف کننده غذاست درست نیست بالاترین سطح دورریز غذا برای عربستان است.

هر شهروند عربستان سالانه حدود 427کیلوگرم غذا دور می‌ریزد.

هر شهروند اماراتی سالانه حدود 196کیلوگرم هدررفت غذا دارد.

در میان کشورهای توسعه‌یافته، آمریکا و دانمارک بیشترین میزان هدررفت غذایی را دارند
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۵
جلوگیری از هدررفت و ایجاد نشدن ضایعات مواد غذایی، یک مسئولیت فردی است؛ یعنی هر کس باید خودش مراقب باشد و ارزش غذایی که تهیه و تولید می‌شود، بداند و به اندازه نیاز مواد غذایی تهیه کند، مثلاً وقتی هر روز بیش از نیاز و مقدار زیادی نان بخریم، نمی‌توانیم آن را در زمان مناسب مصرف کنیم. این نان با گذشت مدتی نه چندان طولانی بیات می‌شود. آب بافت آن از دست می‌رود و سفت می‌شود بنابراین دیگر مصرف آن برایمان مطلوب نخواهد بود و هدر می‌رود
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۰
آمار منتشر شده از سوی سازمان جهانی غذا و خواربار(FAO) نشان می دهد ایران در 12 مقوله از 13 مقوله محصولات کشاورزی مورد تولید در جهان،‌در فهرست 40 کشور برتر قرار دارد.
اما این هم ماجرا نیست چراکه متاسفانه ایران از نظر ضایعات مواد غذایی در جهان مقام اول را دارد و جزو سه کشوری است که بیشترین میزان ضایعات مواد غذایی را در جهان دارند.
آمارها نشان می­دهد حدود 30 درصد مواد غذایی در ایران ضایع می­شود که این مقدار غذای 15میلیون نفر است و ارزش این حجم از ضایعات 5 تا 8 میلیارد دلار برآورد می شود، به عبارت دیگر اگر متوسط تعداد افراد هر خانوار را حدود 5 نفر در نظر بگیریم می‌توان گفت هر خانواده ایرانی به طور متوسط بیش از غذای یک نفر ضایعات دارد.
در حالی شاهد این حجم فزاینده ضایعات در بخش کشاورزی هستیم که دولت سالانه میلیاردها دلار از اعتبارات یارانه­ای خود را صرف تامین اراضی، آب شیرین، واردات کشاورزی، تجهیزات کشاورزی می­کند.
امارهای رسمی نشان می دهد دولت تنها در سال گذشته 681.74 میلیون دلاری از محل یارانه­های هدفمند و 209.14 میلیون دلار دیگر برای حمایت از واردات کشاورزی بودجه اختصاص داد همچنین در این سال 1.714 میلیارد دلار از بودجه دولت نیز برای احداث زیرساخت­های کشور در بخش کشاورزی تخصیص یافت
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۲
باید با فرهنگ سازی، مدیریت مصرف را به خانواده‌ها آموزش داد؛ هم پرخوری و هم اسراف مقوله‌هایی هستند که به شدت در دین هم نسبت به آنها تذکر داده شده و مسلمانان را از این اعمال نهی کرده است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
آمار فائو نشان می‌دهد ایران با آن‌که تنها یک‌درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است اما میزان هدررفت غذایی‌اش به اندازه دو و هفت‌دهم‌درصد کل جهان است. براساس این گزارش هدررفت ٣٥ میلیون تنی غذا در ایران معادل غذای ١٨ میلیون نفر است. این موضوع در حالی رخ می‌دهد که چیزی حدود ٩‌میلیون ایرانی در دهک‌های اول و دوم هستند و درآمدشان کفاف تغذیه مناسب را نمی‌دهد
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷
در آیه 30 سوره اسراء آمده است : "اِنَّ الْمُبَذِّرِینَ کانُوا إِخْوَانَ الشَّیاطِینِ"، یعنی قطعاً اسراف کنندگان برادران شیطان هستند. امیدواریم که مردم مسلمان و نیکوکار ایران و مسئولان برای پیشگیری از اسراف مواد غذایی و میوه در ایران اندکی بیشتر تامل کنند. امیدواریم که روزی در ایران هم شاهد ایجاد فروشگاههای عرضه محصولات نزدیک به تاریخ انقضا و میوه های درجه دو با قیمت نازل باشیم.
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۸
نون وقتی خریدین سریع بزار فریزر

مثلا نزار دو سه ساعت بمونه

سریع بزاری عین اولش میشه
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
من تو سه سال شاید اندازه یه نون لواش دور ریز داشتم نون اصلا دور ریز نداریم دیگه غذاهم همیشه کم میپزم که زیاد نیاد بخوام بریزم
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
همیشه حواسمان به مواد فاسد شدنی در منزل و محل کار باشد. هر روز سری به یخچال بزنیم و موادی را که زودتر خراب می‌شوند، زودتر مصرف کنیم.
تاریخی که روی مواد غذایی ثبت می‌شود، حداقل تاریخ نگهداری است نه حداکثر آن. اگر یک بسته آرد داریم که دو ماه از تاریخ مصرفش گذشته، به این معنا نیست که این آرد لزوماً قابل مصرف نیست. به حواس خود اطمینان کنیم و اگر مادۀ غذایی قابل استفاده به نظر می‌رسد آن را مصرف کنیم (این قضیه، مخصوصاً در مورد غذاهای خشک صادق است).
مریم صمدی
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۹
میتونم به جرات بگم یه ذره نون یا یه دونه برنج یا یه کوچولو مرغ و گوشت یا هر چیزی رو دور نمیریزم واقعا هیچی

انقد دستم اومده که چجوری اشپزی کنم یا چقد نون از فریزر بذارم بیرون که دور ریز نداشته باشم
1
0
ناشناس
|
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۱
هدررفت مواد غذایی در ایران یا ریشه فرهنگی دارد یا به دلیل مشکل تکنولوژیک است. با وجود اینکه در تمام تعالیم دینی و فرهنگی ما، اسراف عملی نکوهیده عنوان شده اما متأسفانه شاهد هدررفت بالای مواد غذایی هستیم. به عنوان مثال خیلی از مردم فکر می‌کنند، وقتی میهمان دارند باید به اندازه‌ای غذا درست کنند که مقدار زیادی از آن در سفره اضافه بیاید وگرنه جلوی میهمان بد است. متأسفانه این فرهنگ غلطی است که میان بسیاری از خانواده‌ها رواج دارد. خیلی از مردم هم اصولاً نسبت به نحوه مصرف، آگاهی لازم را ندارند و به منابع و سرمایه‌های ملی بی‌توجه هستند و نمی‌دانند چه میزان آب برای کشاورزی مصرف می‌شود».
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰
من خیلی دور ریز ندارم و اصلا اهل اسراف نیستم.نون رو که فریز میکنم هرسری بر اساس نیازم بر میدارم دوباره میزارم سرجاش.برا خودمون دقیقا به انداره ای درست میکنم که غذا اضافه نیاد اگر هم اومد دور نمیریزم فرداش دوباره همون غذارو میخوریم تا تموم شه.خیلی مخالف اسرافم.میوه هم همون موقع همرو میشورم میزارم تو یخچال برای همین به موقع خورده میشه و خراب نمیشه.چند روز یکبار یخچالو چک میکنم ببینم چیزی نمونده باشه که دور ریختی بشه با همون یا دسر درست میکنم یا سالاد یا غذا به هرحال یه جوری سعی میکنم بخوریمش.چون وقتی قرار باشه چیزی رو بریزم دور عذاب وجدان میگیرم
1
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۶
اگر در رستوران، تمام غذا را نمی‌توانیم بخوریم از کارکنان رستوران بخواهیم غذا را بسته‌بندی کنند تا با خود به منزل ببریم و در یک وعدۀ دیگر بخوریم.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳
باقیماندۀ مواد غذایی را در سطل زبالۀ معمولی نریزیم. در خیلی از کشورهای پیشرفته، برای این نوع زباله سطل‌های کمپوست وجود دارند. اگر در جایی زندگی می‌کنیم که دولت این سطل‌ها را در اختیار نمی‌گذارد، در صورت امکان خودمان یک سطل کمپوست بزرگ برای محلۀ خودمان بخریم طوری که خودمان و همسایگان، باقیماندۀ تمام غذاها یا گل‌ها یا گیاهان اضافه یا فاسد شدۀ باغچه را در آن بریزیم. از محتویات کمپوست برای تهیۀ کود و خاک حاصلخیز کشاورزی استفاده می‌شود.
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۶
برای جلوگیری و کاهش دورریز مواد غذایی، باید در خرید مواد غذایی، چگونگی نگهداری مواد غذایی واستفاده به‌جا و درست از مواد غذایی اضافی هوشمندانه و دلسوزانه عمل کنیم. چرا که به گزارش سازمان جهانی غذا؛ سالانه ۳۷۵ کیلوگرم موادغذایی در ایران به ازاء هر شهروند، دور ریخته می‌شود.
در برخی منابع، کل دورریز غذا در کشور ما سالانه ۳۵ میلیون تن برآورد شده که این مقدار، چیزی معادل غذای ۱۵ میلیون نفر گرسنه است. و این در حالی ست که با بالا رفتن قیمت‌ها، مواد غذایی حکم کیمیا را پیداکرده‌اند و برای کاهش هزینه‌ها باید به اندازه خرید کرد و در استفاده از مواد غذایی همه موارد را در نظر گرفت تا میزان ضایعات به حداقل ممکن برسد.
1
0
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۷ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
خداوند اسراف کاران را دوست ندارد
0
0