تحول خواهی در روح المصطفی ریشه دارد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین آغاز سال تحصیلی جدید مدارس و مجتمع های آموزش عالی جامعه المصطفی العالمیه پیش از ظهر امروز در سالن قدس مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین علی عباسی معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در این مراسم با اشاره به حضور بیش از هشتاد درصد طلاب و اساتید در هفته جاری برای برگزاری کلاس ها، اظهار داشت: شعار سال تحصیلی جدید نیز آموزش اثربخش عنوان شده است.
وی افزود: این شعار هم به صورت فردی در دل و جان طلاب و هم در عرصه بین الملل مورد توجه است و ما به عنوان نهاد برآمده از حوزه علمیه و حوزه به عنوان نهاد علمی دیرپای در عرصه اثر بخشی آموزش از سابقه و پیشینه ارزشمندی برخوردار است.
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: علمای ما از گذشته نسبت به مسائل علمی توجه و عنایات خاصی داشته اند، همچنانکه شیخ طوسی در گذشته برای توجه به زوایای عمیق فقه کتاب المبسوط را می نویسد و همین نشان می دهد که بزرگان حوزه نیز به نیازهای عصر و زمان توجه داشته اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که یک نهاد آموزشی باید با توجه به مخاطبانی که دارد آموزش خود را متنوع و اثر بخش کند، خاطرنشان ساخت: رشته های مختلف در حوزه علوم انسانی اسلامی نشان بر همین مدعا است که اثر بخشی آموزشی نهاد علمی را تضمین کرده است.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی ابراز داشت: مقابله با شبیخون های فرهنگی و شبهه افکنی های جریان های مخالف در تاریخ حوزه های علمیه به ویژه در حوزه عقاید و اندیشه های کلامی به خوبی در حوزه های علمیه دیده می شود که نمونه های آن خواجه نصیر الدین طوسی و امثال صدرالمتألهین هستند.
وی تصریح کرد: همچنین زمانی که مرحوم علامه طباطبایی از تبریز به قم آمدند با وجود پیشینه فقهی و اصولی که نزد علمای تراز اول حوزه نجف تلمذ کرده بودند، احساس نیاز زیادی به مباحث فلسفی و بسط و گسترش آن پیدا و در این زمینه کار کردند که نتیجه آن کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» شد.
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه با تأکید بر این که در سده های اخیر علمای زیادی با نگاه تحول خواهی در حوزه نجف و قم تربیت شده اند، خاطرنشان کرد: همچنانکه مرحوم کاشف الغطا و مرحوم مظفر در روزآمد سازی دانش های حوزوی شناخته می شوند یا مرحوم آیت الله عبدالکریم حائری نیز در حوزه اثر بخشی آموزش های حوزه کارهای جدی داشتند و در رأس آنها امام راحل و پدیده انقلاب اسلامی بود.
وی بیان داشت: حقیقتا انقلاب اسلامی نقطه عطفی در تاریخ حوزه های علمیه است و به همین جهت تاریخ حوزه را می توان به دو مقطع قبل و بعد از انقلاب اسلامی تقسیم کرد، بدون شک دستاوردهای 40 ساله بعد از انقلاب با دستاوردهای چندصد ساله پیش از انقلاب برابری می کند.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردهای حوزه بعد از انقلاب راه اندازی جامعه المصطفی بود که در گذشته در ذهن بزرگان حوزه یک آرزو محسوب می شد، امروز این مرکز بزرگ علمی در حال رشد است هرچند هنوز به لحاظ کمیت و کیفیت تا رسیدن به مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی با اشاره به این که نباید عنصر کمیت را نادیده بگیریم، ابراز داشت: برخی مراکز مقابل اسلام گاهی اوقات چندین میلیون نفر را آموزش می دهند ولی حضور جامعه بین الملل در المصطفی به چند ده هزار نفر نمی رسد که امیداوریم این مسأله نیز در آینده حل شود.
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: راه هایی که جامعه المصطفی در عرصه علمی برداشته راه گشای مراکز دیگر بوده چراکه نظام علمی ما بر اساس پویایی علوم انسانی و فقه شکل گرفته و به همین جهت تنوع و تخصص های زیادی را در المصطفی شاهد هستیم.
وی توجه خاص به علوم انسانی و اسلامی را از کارهای ارزشمند المصطفی دانست و گفت: ما در این زمینه ابداعات و ابتکاراتی هم داشته ایم که شاید در جاهای دیگر کمتر شاهد این مسائل باشیم، البته ظهور و بروز آموزش اثر بخش در نیروهای علمی و تولیدات آموزشی یک مرکز است که سعی کردیم که در این زمینه نیز پویایی داشته باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین با بیان این که کارآمدی نیروهای تربیت شده در یک نظام آموزشی و احساس رضایت آنها در آن نهاد علمی از مسائل مهم و ضروری است، گفت: از معیارهایی که می شود اثر بخشی نظام آموزشی را سنجید ارتباطات علمی و مؤثر با مراکز علمی و فرهنگی دیگر در درون و بیرون حوزه جغرافیایی آن نهاد است که المصطفی در این زمینه گام های بلندی برداشته است.
وی تصریح کرد: امروز المصطفی گام های ارتباطی خود را به روی نظام آموزشی عالم گشوده و ارتباطات گسترده ای را با درون و بیرون کشور ایجاد کرده است چراکه معتقد است بدون ارتباط با حوزه بین الملل منزوی خواهد شد.
معاون آموزش جامعه المصطفی العالمیه گفت: از جمله مسائل مهم در المصطفی توجه به زمان و زمان سنجی است و همین طور شناخت اولویت ها، آزاد اندیشی و توجه به عنصر نوآوری و توجه به تخصص ها در عین بهره برداری از جامعیت معقول و مورد نیاز هم در المصطفی مورد عنایت است.
وی در ادامه با اشاره به این که یک نهاد علمی اثر گذار از انظباط علمی خوبی برخوردار است، خاطرنشان کرد: طرح تحول آموزشی المصطفی بر طبق چنین الزاماتی شکل گرفته و از امسال مراحل اجرایی آن آغاز شده است و ما در حوزه تشکیلات و برنامه کارهایی را آغاز کرده ایم.
حجت الاسلام والمسلمین عباسی یادآور شد: المصطفی خود را بی نیاز از نظرات و پیشنهادهای علما و اساتید ارجمند و حتی طلاب و فضلای عزیز حوزه نمی داند و امیداوریم این طرح گامی در اثر کردن بیشتر نظام علمی و آموزشی المصطفی باشد تا مثل گذشته پیشگام و پیشرو و بالنده به راه خود ادامه بدهد./1330/پ202/ب1