۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کد خبر: ۵۷۳۵۶۶
گفت‌وگو؛

طبق آیات صریح و روایات، حکومت اسلامی مسؤول الزام و کنترل حجاب در جامعه است

مسلمانان در داخل کشور ما بدانند آنچه از امنیت، آرامش، آسایش، عدم‌وجود جنگ و بسیاری نعمت‌های دیگر داریم همه در گروی انقلاب اسلامی و آموزه‌های آن است؛ چیزی که مردم کشورهای دیگر به‌شدت محتاج آن هستند.
حجاب

به گزارش خبرگزاری رسا، شیدا نیکوروین، سال‌ها در حوزه زن و خانواده فعالیت داشته و در حال حاضر مدیریت عاملی مؤسسه غیردولتی کانون میثاق زندگی را به‌عهده دارد. در همایش‌ها، اجلاس و سمپوزیوم‌های زیادی شرکت داشته و کارگردان و تهیه‌کننده مستند «بی‌مرز با حجاب» است. او معتقد است: «در جامعه اسلامی همه امور باید با هم رشد و پیشرفت کند. نمی‌توان فرهنگ را به‌بهانه اقتصاد رها کرد یا ورزش را قربانی سیاست کرد. تمام منکرات در جای خود زشت و زننده هستند؛ هم بدحجابی برای جامعه زیان‌بار است و هم فساد مالی و دزدی از بیت‌المال».

چه شد که علاقه‌مند به تهیه مستندی در حوزه حجاب و عفاف شدید و زنان محجبه در کشورهای دیگر را برای این سوژه انتخاب کردید؟

با توجه به اینکه سال‌ها در حوزه زنان و خانواده فعالیت‌های فرهنگی انجام داده‌ام، لازم می‌دانستم که در حوزه رسانه هم فعالیت کنم تا یافته‌هایم را با مردم دیگر به‌اشتراک بگذارم، بر این اساس، در سفرهایی که به آمریکا و اروپا داشتم همیشه تولیداتی را همراه با خودم به ایران آورده‌ام و در حوزه‌های مختلف زن و خانواده فعالیت کرده‌ام. به‌دلیل اینکه اقبال به حجاب و عفاف در کشورهای دیگر بر اساس موج اسلام‌خواهی و حقیقتی که در مورد اسلام وجود دارد، زیاد بود و از طرف دیگر امکان پوچ‌گرایی، بی‌هدفی، بی‌خانمانی، بی‌خانواده بودن و بسیاری مشکلات دیگر موجب شد تصمیم بگیرم اقبال مردم کشورهای دیگر را به‌تصویر بکشم تا مسلمانان داخل کشور ما بدانند آنچه از امنیت، آرامش، آسایش، عدم وجود جنگ و بسیاری نعمت‌های دیگر همه در گروی انقلاب اسلامی و آموزه‌های آن است. امروز بسیاری از مردم  در سرتاسر دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که ظلم‌پذیر نباشند.

بر این اساس، به این نتیجه رسیدم که طی یک پروژه تلویزیونی با سفر به کشورهای دیگر با افرادی سخن بگویم و گفت‌وگو کنم که در وهله اول تلاش‌های آن‌ها را نشان دهیم و در عین حال نشان دهیم که یا این تلاش‌ها بر اثر سیاست‌های غلط کشورها و مبارزه آن‌ها با حجاب به نتیجه نرسیده و اگر به نتیجه رسیده، لازمه آن پرداخت  هزینه‌هایی بوده است.

در گفت‌وگوهایی که با زنان محجبه کشورهای دیگر انجام دادید، چه نتایج قابل توجهی به دست آوردید؟ آن‌ها چه هزینه‌هایی برای حفظ حجاب و عفاف خود پرداخت کرده‌اند؟

به‌عنوان مثال خانمی که تخصص دندانپزشکی دارد، حاضر نمی‌شود برای داشتن اندوخته مالی، بی‌حجاب به محیط کارش برود. درواقع آن خانم دندان‌پزشک بی‌حجابی در محیط کار را قبول نکرده و امروز در شاغل بودن صرف‌نظر کرده، تنها به این دلیل که اولویت برای او عفت و حجاب است.

حتی با افرادی روبه‌رو شدم که حجاب آن‌ها موجب شده که به‌عنوان مجرم خوانده شده و حکم قضایی داشتند. همچنین با افراد محجبه‌ای که ورزشکار بودند یا مسئولیت حقوقی و اساسی در تصمیم‌گیری‌ها داشتند آشنا شدم. تمام این افراد میهمانان برنامه ما بودند. برای تهیه این برنامه به کشورهای دانمارک، سوئد، امارات، فرانسه، تونس، آمریکا، آلمان و لبنان سفر کردم. جالب این است که شبکه‌های برون‌مرزی هم در این زمینه فعال شده‌اند و این برنامه را به‌زبان‌های دیگر منتشر می‌کنند.

در حال حاضر با معضلی به‌نام بدحجابی در جامعه مواجه هستیم. به‌عنوان فعال در زمینه زن و خانواده، فکر می‌کنید چرا چنین معضلی به‌وجود آمده است؟

یکی از مهم‌ترین آسیب‌هایی که در حوزه عفاف به‌وجود آمده است، این است که مردم درک درستی از حجاب و واجب بودن رعایت آن ندارند.

درست است. اما عده‌ای شعار آزادی حجاب را سر داده‌اند و بر اساس اشتباه غلط خود، حکومت اسلامی را مسئول الزام حجاب نمی‌دانند!

همین‌طور است. حکومت اسلامی همان‌طور که موظف است امنیت، اقتدار، آسایش، قوانین راهنمایی و رانندگی، بستن درب کازینوها و اماکن فساد را به‌عهده بگیرد، کنار این موارد ملزم به اجرای قانون دیگری است که در فقه به‌عنوان رعایت حجاب شرعی و سایر معضل‌ها مطرح می‌شود. درواقع موضوع عفاف و حجاب به‌عنوان حکم حکومتی قابل طرح است، به‌دلیل آیات صریح و روایات بسیاری که در این باره وجود دارد.

حکومت چگونه و با چه ابزارهایی باید موضوع عفاف و حجاب را میان مردم کنترل کند؟ آیا اقدامات ضربتی نیاز به پیش‌زمینه‌هایی هم دارد؟

توسعه تفکر حجاب و عفاف، فرهنگ‌سازی، اخلاق‌محوری در این حوزه، سازمان‌دهی و هنجارسازی ارگانی و خانوادگی و بسیاری شیوه‌های دیگر زمینه‌ساز ترویج فرهنگ عفاف در جامعه است، در نهایت به بخش انتظامی می‌رسد. البته آنچه برای مردم جا افتاده آن است که حکومت تنها در بخش انتظامی فعالیت می‌کند. متأسفانه چون دستگاه‌های دیگر مسئولیت خود را به‌درستی انجام نمی‌دهند و یا در صورت اقدام، فعالیت‌های آن‌ها جزیره‌ای بوده و متصل به یکدیگر نیست، درنتیجه آنچه بسیار نمایش داده می‌شود اقدام ضربتی است و آورده نهایی آن است که حکومت با اتکا به زور و اجبار حجاب را برای مردم تعیین می‌کند.

چون از ابتدای انقلاب اسلامی استراتژیست درستی در این زمینه نداشته‌ایم و افرادی با فکر باز و تصمیم‌گیر وجود نداشته‌اند که راه چاره را نشان دهند و افراد مسئول هم سلیقه‌ای عمل کرده‌اند، چادر را به‌عنوان تک‌گزینه حجاب تعیین کردند. به این صورت که زنان چادری را به‌عنوان مسئول و کارمند و مدیر انتخاب کردند و افرادی را که چادری نبودند به برخی مسئولیت‌ها راه ندادند. به این صورت یک گزینه به‌نام چادر تعیین شد و تعیین این گزینه، یعنی ندیدن سلایق دیگران. در عین حال تک‌جنسیتی کردن حجاب و مختص کردن آن برای زنان بر این بحران دامن زد، بنابراین اگر از ابتدا حجاب را به‌معنای پوشش کامل برای زن و مرد در نظر می‌گرفتیم، بسیاری از مشکلات حل می‌شد.

با این بیان شما معتقدید که مشکل از آنجایی نشئت می‌گیرد که از حجاب و عفاف تنها بعد ظاهری آن در نظر گرفته شد؟

درست است، به‌عنوان مثال مدیر مدرسه‌ای را می‌شناسم که چادری است اما نماز نمی‌خواند، درواقع چادر را تنها برای داشتن پست مدیریتی بر سر می‌کند، خودش هم اعتراف می‌کند که "اگر چادر سر نمی‌کردم، من را مدیر نمی‌کردند."، این نشان می‌دهد که بعد ظاهری معیار عفاف شد، به‌عنوان مثل مردان محاسن گذاشته و انگشتر عقیق در دست کنند و خانم‌ها با مقنعه و چادر باشند. ظاهر به‌تنهایی کفایت نمی‌کند و باید بعد درونی آن را در نظر گرفت. نبودن رفتار دینی در  افرادی که چادری هستند یا مردانی که ظاهر دینی دارند، دین‌گریزی ایجاد می‌کند که آثار آن را بسیار می‌بینیم.

از آن طرف عده‌ای تلاش می‌کنند ظاهر عفاف را هم از بین ببرند، برخی چهره‌هایی که سعی می‌کنند حجاب را به‌عنوان ابزاری غیرضروری در جامعه جلوه بدهند.

نمونه آن روحانی‌ای است که در فضای مجازی هم با لباس روحانیت و با طرح یک سری مباحث و مغالطه در اصول دین، علیه اسلام کار می‌کند. او دچار کج‌فهمی است که عمداً یا غیرعمد هم در حال تخریب دین است و هم با مغالطه بیشتر مردم را سردرگم می‌کند، از جمله از دختر چادری در یک برنامه تلویزیونی با اصرار می‌خواهد این اقرار را بگیرد که فساد اقتصادی از بی‌حجاب بدتر است، درواقع می‌خواهد میان قشر محجبه و بی‌حجاب این بحث غلط را جا بیندازد که حجاب ضرورتی ندارد و وقتی فلان شخص دچار فساد مالی است، لازم نیست مردان و زنان محجبه باشند و حکومت هم حقی برای رسیدگی به امر حجاب ندارد.

این دسته از افراد باید در نظر داشته باشند که در جامعه اسلامی همه امور باید با هم رشد و پیشرفت کند، نمی‌توان فرهنگ را به‌بهانه اقتصاد رها کرد یا ورزش را قربانی سیاست کرد. تمام منکرات در جای خود زشت و زننده هستند؛ هم بدحجابی برای جامعه زیان‌بار است و هم فساد مالی و دزدی از بیت‌المال.

راهکار حل بحران بدحجابی در جامعه را چه می‌دانید؟

افرادی را که در تبیین فلسفه حجاب توانا باشند و بتوانند چهره به چهره با دانشجوها و جوان‌ها و حتی افراد بزرگ‌سال در این مورد سخن بگویند، کم داریم. این افراد باید علاوه بر آشنایی با مقوله حجاب، دارای سعه‌صدر باشند. اگر آن مخاطبین بدحجاب یا بی‌حجاب آنچه در دل دارند بگویند، فرد مقابل باید صبور باشد تا بتواند آن‌ها را راهنمایی کند. به‌نظر من حوزه‌های علمی و دینی ما در حوزه حجاب کم کار کرده‌اند و حقوق زنان آن‌طور که باید استیفا نشده است. زنان ما در دالان‌های حمایت از خانواده، به‌خلاف نام این دادگاه‌ها، حمایت نمی‌شوند. در نتیجه عده‌ای از زنان دچار مشکل در درک حجاب و اسلام می‌شوند و برای رد اسلام، رفتار دینی قابل رؤیت را با برداشتن روسری نشان می‌دهند.

دشمنان هم برای ترویج مقابله با حجاب و عفاف فعالیت‌های گسترده‌ای انجام داده‌اند که مانند دوران پهلوی ملعون تا روستاها هم نفوذ کرده‌اند.

درست است. در سال 78 طی برنامه‌هایی فعالیت سند 2030 توضیح داده شد که در قالب نهاد غیردولتی فعالیت می‌کند. در عین حال به دختران روستایی آموزش داده‌اند که نیازی به ازدواج ندارند. همچنین به زنان روستایی آموزش داده‌اند که در قبال خدمت کردن به همسر باید حقوق دریافت کنند، "اگر حقوق را نداد باید طلاق بگیری". در نهایت زنان روستایی را با این نگاه‌ها از خانواده خود جدا کرده و به‌سمت کشورهای خود راهنمایی می‌کنند که بسیاری از آن‌ها از مراکز فساد سر درآورده‌اند. این رویکرد بنگاه‌های قاچاق زنان است که در کشور ما و بسیاری کشورهای دیگر انجام شده است.

با این توضیحات، دشمنی‌های خارجی کنار کم‌کاری‌هایی داخلی در حوزه فرهنگ، موجب رواج بدحجابی و بحران‌های این‌چنینی شده است؟

بله. منبرها، حوزه‌های علمیه و جامعه مدرسین به‌شدت در این حوزه ضعیف عمل کرده و یا کلی‌گویی کرده‌اند، این در حالی است که اگر از متن سیره اهل‌بیت علیهم السلام و رفتاری که آن بزرگان با زنان جامعه خود داشته‌اند، گزاره‌هایی را استخراج کنیم که تبدیل به قانون شود، بسیاری از مشکلات در این زمینه حل خواهد شد. در حوزه زنان خلأ قانونی وجود دارد و همین خلأ قانونی موجب می‌شود عده‌ای زنان آن را ناشی از ضعف دین بدانند و حکومت اسلامی را ناکارآمد بدانند، درنهایت به بروز مخالفت مدنی منجر می‌شود که راهی جز نمایش بی‌حجابی برای آن‌ها گذاشته نمی‌شود.

به این ترتیب می‌توان به آن‌ها حق داد، چون کار فرهنگی در این زمینه به‌درستی انجام نشده و سری به دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که تا چه‌اندازه با خلأ قانونی مواجه هستیم. در عین حال ضعف در تبیین اصول دینی وجود دارد که درک عمومی از دین را تقلیل داده است./۹۶۹/د۱۰۲/ب۱

منبع: تسنیم

ارسال نظرات