۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۶
کد خبر: ۵۶۹۷۳۸
حجت الاسلام رحیمی صادق:

سیره شهید بهشتی الگوی قضات باشد

مدیر حوزه علمیه استان تهران با تاکید بر اینکه ولایتمداری ضامن بقای جامعه و پیشرفت نظام و انقلاب است، گفت: سبک و سیره شهید بهشتی باید الگوی قوه قضاییه باشد.
رحیمی صادق

حجت الاسلام رحیمی صادق مدیر حوزه علمیه استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، عدالت محوری و ولایتمداری را از شاخصه‌های مهم شهید بهشتی دانست و گفت: از آنجایی که در مبانی دینی و اعتقادی اسلام بخصوص در مکتب اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود برای ولایت جایگاه بسیار خاص و ویژه‌ای تعریف شده است.

وی افزود: ولایت اهل بیت(ع) و انبیای الهی بر گرفته از ولایت الهی است و ولایت فقیه نیز براساس فرمایش امام راحل جلوه‌ای از ولایت انبیا و ائمه اطهار(ع) به شمار می‌رود.

حجت الاسلام رحیمی صادق با استناد به روایات متعدد جایگاه ولایت را بسیار مهم دانست و ابراز کرد: طبق صریح روایات؛ اسلام بر پنج پایه نماز، روزه، حج، خمس و ولایت استوار است که در بین این پنج اصل ولایت هیچ جایگزینی ندارد؛ بنابراین انسان اگر همه جنبه‌های دین را رعایت کند و در تمام عمر به عبادت و روزه مشغول باشد و مال خود را برای کسب رضای خدا انفاق کند و حج برود اما ولایت را قبول نداشته باشد براساس روایات هیچ کدام از اعمال ذکر شده برای او فایده‌ و سودی نخواهد داشت؛ بنابراین ولایت در دین جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد.

مدیر حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه ولایت فقیه در عصر غیبت به منزله دیدبانی بصیر، آگاه و مطلع است، اظهار داشت: ولایت فقیه همه زوایای زندگی جامعه را رصد می‌کند و نه تنها نقشه‌های شوم دشمنان بلکه افکار پلید آنها را نیز پیش بینی کرده و با بصیرت و هوشیاری توطئه‌ خصمانه آنان را خنثی می‌کند.

ولایتمداری ضامن بقای جامعه و پیشرفت نظام و انقلاب

وی ولایتمداری را تنها راه نجات جامعه و گذر از حوادث سهمگین و فتنه‌های دشمن دانست و گفت: شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی به معنای واقعی کلمه ولایتمدار بود ایشان با این حال که خود در مباحث مختلف سیاسی، اجتماعی و دینی یک کارشناس مسلم بود و یک مجتهد برجسته نیز به شمار می‌رفت همچنین به چند زبان زنده دنیا مسلط بود اما در مقابل مقتدای خویش و ولی زمان امام خمینی(ره) هیچ حرفی نداشت و کاملا تسلیم فرامین بنیان گذار کبیر انقلاب بود و فرمایشات ایشان را می‌پذیرفت؛ این چنین ولایتمداری ضامن بقای جامعه و پیشرفت نظام و انقلاب است.

حجت الاسلام رحیمی صادق با اشاره به هجمه‌های دشمن علیه ملت و انقلاب اسلامی، بیان داشت: امروز با توجه به فشارهای اقتصادی، اعتقادی و فرهنگی که دشمنان به مردم ایران وارد میکنند و اخیرا نیز جنگ روانی خودشان را هم به آن اضافه کرد‌ه‌اند راهی جز ولایتمداری برای گذر از این شرایط سخت و حرکت در مسیر ولایت وجود ندارد. البته حوزه‌های علمیه باید عملا در این مسیر پیش قدم باشند و با روشنگری به تبیین مبانی انقلاب و ولایتمداری در میان اقشار مختلف بخصوص نسل جوان و قشر تحصیل کرده بپردازند.

سبک و سیره شهید بهشتی باید الگوی قوه قضاییه باشد

مدیر حوزه علمیه استان تهران با استناد به کلام امام راحل که فرمودند: شهید بهشتی یک امت بود، گفت: این سخن برگرفته شده از کلام نورانی پیامبراکرم(ص) است که درباره شخصیت حقوقی عالمان دین آنان را به مثابه یک امت دانستند و فرمودند: آنان هادیان جامعه در ضلالت و گمراهی هستند؛ شهید بهشتی از آنجایی که یک عالم به تمام معنا بود عالم دینی نیز بود و عملکرد ایشان براساس مبانی دینی استوار بود.

وی ادامه داد: شهید بهشتی به دلیل اینکه عالم دینی بود جریان ساز نیز بودند، محور و سرچشمه بسیاری از حرکت‌ها در انقلاب اسلامی به شمار می‌رفت. بخش عمده‌ای از قانون اساسی توسط شهید مظلوم آیت الله بهشتی تنظیم و تصویب شد، ایشان هرچند رییس نخستین مجلس خبرگان رهبری نبود اما همه جلسات را ایشان اداره می‌کرد.

حجت الاسلام رحیمی صادق اضافه کرد: در هر صحنه‌ای که انقلاب به وجود شهید بهشتی نیاز داشت ایشان حاضر بود، شهید بهشتی از مشاوران نزدیک امام راحل بودند و کارهای فراوانی به همراه رهبر معظم انقلاب و شهید مطهری برای پیروزی و تصویب انقلاب انجام دادند؛ بنابراین امام راحل به درستی ایشان را یک امت خواندند، شهید مطهری نیز یک امت بود، امام راحل نیز علاوه بر آنکه یک امت بودند امت ساز نیز بودند و امروز رهبر معظم انقلاب به تنهایی یک امت هستند و جهان اسلام را با همه توطئه‌ها و دشمنی‌های دشمنان پیش می‌برند.

مدیر حوزه علمیه استان تهران خطاب به طلاب و روحانیان معزز تاکید کرد: تجلیل و برگزاری بزرگداشت شهدایی همچون شهید بهشتی نوعی قدردانی و اثبات مقام شامخ آنان است چرا که این بزرگان ستارگان پیرامون خورشید انقلاب امام راحل بودند اما ما نباید تنها به این جنبه اکتفا کنیم بلکه هدف اصلی از برگزاری چنین بزرگداشت‌هایی باید الگوبرداری از این بزرگان باشد.

وی ادامه داد: امروز منش، سبک زندگی، برخورد صادقانه و دلسوزانه شهید بهشتی باید در همه عرصه‌ها مورد توجه مردم و مسؤولان قرار بگیرد، امروز چیزی که خواص به آن بسیار نیازمند هستند صراحت، قاطعیت و شجاعت است که در وجود شهید بهشتی موج می‌زد. شهید بهشتی با همه وجود در برابر بنی صدر ایستاد با وجود اینکه شیطنت و خباثت دشمنان را می‌دانست ولی ایستاد و روشنگری کرد سبک و سیره شهید بهشتی باید الگوی حوزه‌های علمیه و قوه قضاییه قرار بگیرد./813/ت302/ب1

ارسال نظرات