۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶
کد خبر: ۵۶۶۱۱۹
استاد حوزه علمیه:

فهم قیام عاشورا منوط به درک دوران ولایت امام حسن است

مبلغ و پژوهشگر دینی گفت: در عاشورا مهمترین آثار قیام، ایثار و جنگاوری وجود دارد و فهمِ کُنهِ قیام و اسرار عاشورا منوط به مطالعه فهم دوران ولایت امام حسن(ع) است.
عاشورا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام عباس صراف مبلغ و پژوهشگر دینی در مراسمی که شامگاه گذشته در هیأت رزمندگان غرب تهران برگزار شد، درباره دعای مکارم الاخلاق، گفت: کلیدواژه‌هایی در دعای بیستم صحیفه سجادیه وجود دارد که برای کسب صفات حمیده و دفع رذایل اخلاقی، وافی و کافی و شافی است.

وی افزود: دعای مکارم الاخلاق برای سیر و سلوک و رسیدن به درجات بالای انسانی است. مرحوم سید علی قاضی بدون انس با این دعا، شاگردان را نمی‌پذیرفتند.

مبلغ و پژوهشگر دینی ابراز داشت: آنچه در این دعا بسیار پررنگ است بحث ایمان است. در این دعا از خدا می‌خواهیم بالاترین درجاتی که به مومنین عطا می‌کند به ما نیز ببخشد.

وی اظهار داشت: بسیاری از بزرگان، قسمتی از دعای بیستم صحیفه سجادیه که مربوط به ایمان است را در قنوت نمازهای یومیه قرائت می‌کردند؛ کسی که این دعایش مستجاب شود دنیا و آخرتش آباد است و در برزخ معطلی نخواهد داشت. عمده کسانی که در برزخ کارشان طول می‌کشد کسانی هستند که در این دنیا ایمان متزلزلی دارند.

حجت الاسلام صراف ابراز داشت: برزخ، ظهور ملکوتی اعمال ما است. اگر ایمان ما در دنیا کامل شود، به تعبیر امام علی(ع) در نهج البلاغه ایمان عاریه ای نخواهد بود.

مبلغ و پژوهشگر دینی ابراز داشت: ایمان عاریه ای، ایمانی است که با یک شبهه به هم می‌ریزد و در بزنگاه‌ها قدرت تمییز بین حق و باطل ندارد؛ پر رنگ‌ترین ایمان عاریه ای را در کوفه و کربلای سال ۶۱ می‌بینیم.

وی افزود: در عاشورا مهمترین آثار قیام، ایثار و جنگاوری وجود دارد. فهمِ کُنهِ قیام و اسرار عاشورا منوط به مطالعه فهم دوران ولایت امام حسن(ع) است.

حجت الاسلام صراف بیان داشت: در عالم هیچ کسی، حسنی‌تر از حضرت سیدالشهدا(ع) نیست. کسی که حق را نشناسد اهل حق را هم نمی‌تواند بشناسد و کسی که باطل را نشناسد اهل باطل را نیز نمی‌تواند تشخیص دهد. حق و باطل شاخص دارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که در کربلا پای عهد با امام حسین(ع) ایستادند ایمان مستقر داشتند. در این شبها از خدا ایمان کامل و مستقر طلب کنیم تا در دنیا و آخرت سعادتمند شویم./969/پ203/ب1

ارسال نظرات