۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۵۶۵۳۶۹
استاد درس اخلاق حوزه:

مردم از مبلغ انتظار عمل دارند

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی بیان مسائل اخلاقی را مسأله ای حساس و مورد احتیاط دانست و تأکید کرد که مبلغ تنها زمانی می تواند مردم را به اخلاق دعوت کند که خودش عمل کرده باشد.
فصلنامه اخلاق

حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی سعیدی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بایسته های تبلیغی در ‌ماه مبارک رمضان اظهار داشت: این ماه بهترین موقعیت برای مبلغان است چراکه خداوند متعال فضایی نورانی برای انسان ها فراهم کرده است تا بتوانند توجه خاصی به مسائل معنوی پیدا کنند.

استاد درس اخلاق حوزه افزود: به دلیل شرافت این ماه و این که شیاطین دور از انسان ها هستند، مردم با آرامش خاطر در مساجد و محافل حضور پیدا می کنند و دل ها آمادگی برای فراگرفتن مطالب دارد که البته این مسأله به قدرت الهی پدید آمده است.

وی عنوان کرد: ماه مبارک رمضان بهترین فرصت است که از بحث تبلیغ بهترین استفاده را داشته باشیم، مبلغان می توانند مباحث عقاید که از جمله بحث های علمی است در سخنرانی های خود بیان کنند، همین طور بحث احکام مبتلا به و مورد نیاز مخاطبان نیز از اهمیت ویژه برخورد است و البته بیان فضیلت اهل بیت(ع) و قرآن نیز جزو مهم ترین مسائل است.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با اشاره به این که مبلغ باید خود عامل به سخنان خودش باشد، خاطرنشان کرد: روحانیان محترم اگر بخواهند وارد مباحث اخلاقی بشوند باید بدانند که در این حوزه سختی وجود دارد، چون باید عامل باشند و اگر حرفی بزنند که خودشان عمل نکنند بدون شک علیه آنها جبهه گیری می شود و تا وقتی که خود فرد عمل نکرده باشد در روز قیامت هم باید جوابگو باشد.

وی اضافه کرد: بحث احکام و فضایل اهل بیت(ع) عام است و نشر پیدا کردن آن موجب خشنودی و رضایت خداوند متعال است ولی اگر وارد مباحث اخلاقی می شویم باید با احتیاط و با ابراز خضوع و خشوع در برابر خداوند سخنرانی کنیم، چون این مسائل از حساسیت بالایی برخوردار است؛ مبلغ می تواند به گونه ای به خداوند عرضه بدارد: این ها مسائلی است که در اولیاء تو وجود دارد، من هم برای مردم بیان می کنم و دوست دارم خودم هم عمل کنم و خودت توفیق این امر را به ما عنایت کن.

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به شیوه اثر گذاری تبلیغ در مخاطبان به ویژه در جوانان خاطرنشان کرد: برای این مسیر دو راه است؛ نخست عمل خود مبلغ است که خود به خود تأثیر می گذارد و بحث دیگر حضور است یعنی به صورت مشافهی و چهره به چهره صورت بگیرد، یعنی مبلغ وقت بگذارد و با مخاطبان خود آشنایی پیدا کند تا بتواند مسیر درست را به آنها نشان بدهد.

وی تبلیغ چهره به چهره را از کارآمدترین شیوه های تبلیغی دانست و افزود: هیچ مساله ای نمی تواند جای تبلیغ چهره به چهره را بگیرد./1330/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات