۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵
کد خبر: ۵۶۴۶۲۲
آیت الله نوری همدانی در جمع مدیران مازندران:

مسؤولان عدالت را در جامعه برقرار کنند

حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: مسؤولان باید در حد خودشان عدالت را رعایت کنند و نباید میان افراد در اجرای عدالت تفاوتی باشد.
سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع مدیران مازندران سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع مدیران مازندران سخنرانی حضرت آیت الله نوری همدانی در جمع مدیران مازندران

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حضرت آیت الله نوری همدانی عصر امروز در جلسه شورای اداری استان با اشاره به این که خداوند متعال انسان را یک موجود مسؤول آفریده و اختیارات، امکانات و استعدادهایی را به عنوان یک موجود مکرم و محترم در درون هر انسان قرار داده است، گفت: خداوند وسایل هدایت فراوانی را فراهم کرده تا انسان ها در راستای صراط  مستقیم گام بردارند و به کمال برسند.

وی با بیان این که مسؤولیت انسان در سه بخش بیان می شود که نخستین مسؤولیت شخصی و فردی است، افزود: انسان ها خام به این دنیا قدم می گذارند و باید در این دنیا ساخته شوند، این دنیا جای تکامل انسان ها است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که زندگی انسان ها یک انسان جاوید و همیشگی است و از این جهت این جهان در نقطه اول جهان محل خودسازی انسان ها است، خاطرنشان کرد: هر انسانی وظیفه دارد در راه خودسازی گام بردارد و به مسؤولیت خود توجه کند خداوند تنها افراد معصوم(ع) را کامل آفریده غیر آن همه انسان ها خام و ناپخته هستند.

این مرجع تقلید با اشاره به این که انسان باید در این جهان خود را بر اساس مواد و اصولی که خداوند متعال ارزانی داشته بسازد، بیان داشت: ابتدا ما باید خودمان را بسازیم تا بتوانیم اثرگذار و مثبت باشیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که آن مواد و اصولی که انسان باید بر اساس آن اصول خودش را بسازد در سه بخش خلاصه می شود که نخست بحث اعتقاد، ایمان، باور نسبت به حقایق عالم خالقت است.

وی ادامه داد: مسأله دوم نیز اخلاق، روحیات و ملکات است که دارای اهمیت بالایی است و سوم نیز عمل و تقوا است که بر اساس این سه اصل باید خودمان را در این عالم بسازیم و هر انسانی به این ترتیب وظیفه خودسازی دارد.

این مرجع تقلید با بیان این که در قرآن کریم آیات فراوانی در همین موضوع وجود دارد و 750 آیه مربوط به توحید و خداشناسی است، تصریح کرد: کلاس نخست دین شناخت خداوند متعال است و در این 750 آیه خداوند جلوه هایی از خلقت، حکمت و قدرت الهی را شرح می دهد تا انسان با بصیرت کامل، ایمان، اعتقاد که سرمایه بسیار بزرگی است نگاه کند و به آنچه خداوند متعال فرموده ایمان و اعتقاد کامل پیدا کند.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که نخستین وظیفه هر انسان در حوزه مسؤولیت سازندگی است، گفت: توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد همه این ها دلایل بسیار محکم و متقنی دارند و در جه نخست هر انسانی وظیفه دارد بر اساس این آموزه ها خود را بسازد و این مسؤولیت هر انسانی است.

وی مسؤولیت اجتماعی را دومین مسؤولیت انسان دانست و افزود: انسان موجودی اجتماعی است و دین اسلام هم دین اجتماعی است به همین دلیل مسؤولیت اجتماعی مسؤولیت بسیار بزرگی است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که پیامبر گرامی اسلام فرمودند هر کس بشنود یک مظلومی کمک می خواهد، اما کمک نکند و بی تفاوت باشد و اهمیت ندهد مسلمان نیست، خاطرنشان کرد: امروز می بینم در کل دنیا چه خبر است اگر این موضوع عملی می شد نمی توانستند قدس را از ما بگیرند و به دشمنان ما بدهند، واقعاً مسلمانان اگر با هم متحد بودند این حقیقت را باید درک می کردند.

وی با اشاره به این که وظیفه اجتماعی وظیفه بسیار اساسی است، ادامه داد: ما مسؤول هستیم در برابر هم مسؤولیت بسیاری داریم و هر کس به اندازه قدرت، فهم، فکر و امکانات خود باید در این راه گام بردارد و نباید به گونه ای باشد که یک مسلمان فقیر و دیگری متنعم، یکی ظالم و دیگری مظوم باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی افزود: باید یک برنامه جامع و جالبی اجرا شود که یکی ظالم و دیگری مظلوم، یکی فقیر و دیگری متنعم نباشد و باید یک جامعه ای که تا حدی یکنواخت و از رفاه زندگی برخوردار باشند را شاهد باشیم.

این مرجع تقلید با اشاره به این که امنیت، عدالت و فراوانی نعمت سه چیزی است که همه به آن محتاج هستند و باید مسؤولان به این سه چیز توجه کنند، خاطرنشان کرد: خداوند در این عالم وسایل بسیار زیادی فراهم کرده که اگر بهره برداری کامل، عاقلانه و عادلانه با تدبر و فکر اداره شود می توانیم از لحاظ اقتصادی نیز شرایط خوبی داشته باشیم و مقام معظم رهبری نیز بارها این مسأله را بیان فرمودند.

وی مسؤولیت سوم انسان را مسؤولیت شغلی دانست و افزود: شغل مسؤولیت آفرین است و هر کس در جامعه شغلی دارد آن یک مسؤولیت برای انسان ایجاد می کند و باید در آن مسؤولیت شغلمان درست احساس کنیم.

حضرت آیت الله نوری همدانی با بیان این که انسان خیلی مسؤولیت دارد، گفت: در انقلاب اسلامی منظور این نبوده که افرادی بروند و افرادی دیگری بیایند و جای آنها بنشینند بلکه زیرساخت ها باید تغییر کند یعنی انسان هایی بودند که آنها زیر سیطره استکبار و استبداد بر آن اساس عمل می کردند و در نتیجه خودباختگی در برابر غرب حاکم بود، اما الحمدالله انقلابی به وجود آمد و یک تحول بسیار بزرگ فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، روحی و جسمی در همه جهات ایجاد کرد.

وی با اشاره به این که امروز وقتی کسی در ادارات قدم می گذارد چهره هایی متعهد و انقلابی که با تمام موازین انقلاب حرکت می کنند را مشاهده می کنیم، تصریح کرد: هر کس وقتی به ادارات ما قدم می گذارد باید بداند انقلاب چه کرده و چه افراد متعهد و کمالی پست ها را در اختیار دارند و هدفی جز خدمت به مردم ندارند.

این مرجع تقلید به مسؤولیت اداری انسان اشاره کرد و گفت: در این خصوص نخستین مسؤولیت تواضع است و نباید این میز و تشکیلات اداری باعث غرور انسان باشد بلکه باید در برابر مردم تواضع داشته باشیم.

وی با اشاره به این که باید با ملایمت، مهربانی و چهره ای گشاده با مردم برخورد کنیم، تصریح کرد: اخلاق یک مسؤول حکومتی باید این گونه باشد تا به وظیفه خود عمل کرده باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی خطاب مسؤولان گفت: این مردم برادر دینی شما هستند و اگر برادر دینی شما هم نباشند انسان که هستند و به همین دلیل در این کشور باید به گونه ای عمل کنید که کلام علی(ع) عملی شود.

این مرجع تقلید با اشاره به این که خلق و خوی خوب انسان نشان دهنده کامل بودن ایمان او است، ادامه داد: حسن خلق نعمت بسیار بزرگی است که در سه چیز خلاصه می شود که نخست باید خیلی حرف زدن یک مسؤول با ادب و احترام تؤام باشد.

وی در ادامه افزود: دوم این که باید در ادارات با تواضع با مردم برخورد کنید و سوم این که برادر دینی خود را با چهره ای گشاده ملاقات کنید.

حضرت آیت الله نوری همدانی به مسأله عدالت به عنوان یکی از مهم ترین مسائل در کشور اشاره کرد و گفت: خداوند در این عالم حقوقی را معین کرده و همه چیز در این دنیا بر عدالت است.

این مرجع تقلید با اشاره به این که امام سجاد(ع) یک رساله ای دارند که آن رساله حقوق ایشان باید به عنوان یک تابلویی در ادارات ما  نصب شود تا افراد حقوق را بشناسند و ببیند چقدر در اسلام به حقوق افراد اهمیت می دهد، افزود: 50 حق را امام سجاد(ع) در زندگی برای ما معین کرده و باید مشی زندگی خود را بر آن برقرار کنیم که یکی از آنها عدالت است.

وی با بیان این که مسؤولان باید در حد خودشان عدالت را رعایت کنند و نباید میان افراد در اجرای عدالت تفاوتی باشد، گفت: اگر کسی مشکل دارد و قابل رفع نیست با اخلاق، تواضع و چهره ای گشاده با مردم باید برخورد شود و مردم را باید راضی نگه داشت و این خیلی مهم است.

حضرت آیت الله نوری همدانی با اشاره به این که مردم کشورمان مردم خوبی هستند و این انقلاب با تلاش مردم به ثمر رسیده است، ادامه داد: این مردم در مسیر انقلاب جان دادند و هر جا که قدم می گذاریم تربت شهدا و خیابان ها به نام شهدا است و برای ما پیام دارند و این چیزها مسؤولیت آفرین است./۹۵۰/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات