۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۴
کد خبر: ۵۶۲۹۹۸
با پیام آیت الله صافی گلپایگانی؛

نخستین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه برگزار شد

نخستین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در قم برگزار شد.
همایش میراث حدیثی شیعه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین همایش واکاوی اصالت میراث حدیثی شیعه عصر امروز با پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی و با حضور شخصیت های برجسته حوزوی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

محققان در نوشته ها و کتب خودشان اصطلاحات فقهی را به خوبی تبیین کنند

بر اساس این گزارش، آیت الله استادی در این جلسه با اشاره به این که علما و بزرگان دینی سال ها قبل در تهیه احادیث دقت های لازم را داشته اند، گفت: اگر جایی یافتیم که عالمی اشتباه کرده است، نباید از اشتباه او پیروی کنیم، اما باید بدانیم که بدون مطالعه و بررسی دقیق منابع اصیل شیعی نمی توان یک حدیث را رد و یا قبول کرد.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: محققان در نوشته ها و کتب خودشان در نظر داشته باشند که اصطلاحات فقهی را به خوبی تبیین کنند تا بهانه های رد حدیث از اختیار معاندان خارج شود.

وی با تأکید بر این که اشتباه است که بدون بررسی، احادیث را رد کنیم، یادآور شد: کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعی» کتاب خوبی است و برای آن زحمات بسیاری کشیده شده است و در آن سعی شده است تا اسباب بهانه جویی از دست معاندان خارج شود.

ظرفیت احادیث به اندازه ظرفیت قرآن کریم است

همچنین آیت الله علیدوست در ادامه با اشاره به ظرفیت شناسی تراث اهل بیت(ع) و آسیب شناسی آن پرداخت و گفت: ما معتقد هستیم که احادیث اهل بیت نبوت(ع) نه فقط مخاطب اش مسلمانان و شیعیان، بلکه بخش عظیمی از آن متعلق به همه انسان ها است.

وی افزود: صحیفه سجادیه، نهج البلاغه و بسیاری از معارف اهل بیت(ع) را می توان به هر انسانی که معتقد به معبودی باشد، داد، چراکه احادیث اهل بیت(ع) ترجمان قرآن کریم بوده و این اعتقاد ما شیعیان است.

آیت الله علیدوست با اشاره به این که ظرفیت روایات معصومین(ع) به اندازه ظرفیت قرآن کریم است، اظهار داشت: مهم ترین و بهترین ابزار حکومت مهدوی نیز همین احادیث ارزشمند خواهد بود و ما باید تلاش کنیم که تبیین کنیم میان روایات و قرآن کریم رابطه دوسویه وجود دارد، یعنی احادیث، قرآن کریم را تفسیر می کند و قرآن کریم نیز احادیث را تفسیر می کند.

درون مایه حرکات اهل بیت(ع) نقل سنت و حفظ و حراست از آن بود

در ادامه حجت الاسلام محمدعلی مهدوی راد محقق و کتاب شناس با اشاره به این که در زمینه حدیث پژوهی کم تر به تاریخ احادیث توجه شده است، گفت: به عنوان مثال اگر جریان حدیث «نهی از کتابت» را به لحاظ تاریخی بررسی کنیم، بی تردید در می یابیم که این حدیث جعلی است، اما متأسفانه برخی از علمای شیعی این را ندانستند و حتی آن را قبول کردند.

وی افزود: درون مایه حرکات اهل بیت(ع) نقل سنت و روایات و حفظ و حراست از آن ها بود، بر این اساس نمی توان گفت که این چنین حدیثی مبنی بر نهی کتابت از پیامبراکرم(ص) نقل شده باشد.

حجت الاسلام مهدوی راد خاطرنشان کرد: یکی از خفقان آمیزترین دوران شیعه، زمان امام سجاد(ع) بود، اما مشاهده می کنیم که ایشان با سختی و در قالب دعا این میراث عظیم را به دوران های بعدی منتقل کردند، بنابراین نمی توان قبول کرد که حدیث نهی از کتابت صحت داشته باشد.

موسوعه 20 جلدی اجازات شیعه منتشر می شود

همچنین حجت الاسلام رضا مختاری در این همایش با اشاره به این که یکی از طرق مهم تحمل حدیث، طریق اجازه بود، گفت: میان اساتید و شاگردان رسم بوده است که کتب حدیثی را نزد مشایخ می بردند و قرائت می کردند تا مشکلات اعرابی آن گرفته شود.

استاد حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از کتب حدیثی که امروزه در دسترس ماست نزد مشایخ خوانده شده و در برخی کتب نیز خود علمای بزرگ هم به آن تصریح کرده اند.

وی دقت در ضبط علمای شیعه را سبب شکل صحیح احادیث بیان کرد و گفت: دقت در شکل حدیث از سوی علمای شیعه مهم شمرده شده و از همین جهت بحث اجازات شیعه از سوی بزرگان مورد توصیه قرار گرفته است و به همین خاطر در موسسه کتابشناسی شیعه به جمع آوری همه اجازات شیعه پرداخته شد که نتیجه آن انتشار موسوعه ای در 20 جلد با عنوان اجازات شیعه خواهد بود.

بررسی میراث حدیثی شیعه می تواند قواعد و مفاهیم به کار رفته در نظام اعتبار سنجی را به ما بنمایاند

همچنین حسینی شیرازی در پایان این همایش تأکید کرد: بررسی و مطالعه میراث حدیثی شیعه می تواند قواعد و مفاهیم به کار رفته در نظام اعتبار سنجی که در تراث رجالی شیعه فراوان وجود دارد را برای مان نمایان کرده و برای تطبیق آن بر تراث حدیثی شیعه در روزگار حاضر به ما کمک کند.

این نویسنده و پژوهشگر برخی زوایای کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه» را اینگونه بیان کرد: در این کتاب سعی شده است قاعده مند بودن نظام اعتبار سنجی در شیعه، بررسی حاکمیت اهل بیت(ع) بر قواعد نظام اعتبار سنجی و امکان پیاده سازی نظام اعتبارسنجی پیشینیان مورد بررسی دقیق قرار گیرد تا مورد استفاده محققان و مراکز علمی واقع شود.

گفتنی است، در پایان این همایش از کتاب «اعتبار سنجی احادیث شیعه» نوشته سید علیرضا حسینی شیرازی با حضور شخصیت های برجسته حوزوی رونمایی شد./841/پ۲۰۳/ج

ارسال نظرات