۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶
کد خبر: ۵۵۷۲۸۳

دبیرخانه احیای مکتب فقاهت تبریز راه‌اندازی شد

رییس دانشگاه تبریز از راه‌اندازی دبیرخانه احیای مکاتب تبریز در چهار عرصه خبر داد و گفت: شناخت و احیای مکتب فقاهت تبریز مورد توجه ویژه قرار دارد.
حوزه علمیه طالبیه تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمدرضا پورمحمدى، رییس دانشگاه تبریز عصر امروز در نشست خبرى با اصحاب رسانه با اشاره به فعالیت‌های مؤسسه تحقیقاتی علوم اسلامی انسانی سه علامه تبریز اظهار داشت: فعالیت‌های این مرکز مورد نقد صاحب‌نظران حوزوی و دانشگاهی منطقه است، اما انتظار داریم پژوهش‌های خروجی بیش از این رسانه‌ای شوند.

وی با تأکید بر این‌که مراکز پژوهشی وابسته به حوزه و دانشگاه باید مأموریت‌گرا باشند، تصریح کرد: ساماندهی مراکز پژوهشی در دانشگاه تبریز همواره مورد توجه بوده است؛ چنانکه مؤسسه سه علامه تبریز که مزین به نام علامه طباطبایی، علامه جعفری و علامه امینی است؛ نیز خارج از این قاعده نیست.

پورمحمدی با بیان این‌که کتاب «درآمدی بر فلسفه اخلاق» نوشته دکتر قربانعلی کرین‌زاده قراملکی و کتاب «خلوت‌نشین گنجه» شامل بررسی سروده های دینی و میهنی نظامی گنجوی نوشته محمد طاهری خسروشاهی از سوی این مؤسسه به زیور طبع آراسته شده است، گفت: کتب جدیدی نیز در مرحله نشر قرار دارند.

رییس دانشگاه تبریز با بیان این‌که توسعه و گسترش فعالیت‌های مؤسسه با راه‌اندازی دبیرخانه احیای مکاتب تبریز و راه اندازی مرکز مطالعات تخصصی زنان و خانواده پیگیری شده است، افزود: چهار مکتب فقاهت، هنر، صنایع دستی و ادب و عرفان مورد توجه دبیرخانه احیای مکاتب تبریز است.

وی با بیان این‌که مطالعات و پژوهش‌های صورت گرفته در مکتب فقاهت تبریز شامل تألیفات دینی و تصنیفات حوزوی است، گفت: شناخت و احیای مکتب فقاهت تبریز مورد توجه ویژه قرار دارد و در این راستا از نخبگان، پژوهشگران، صاحب‌نظران و محققان حوزوی استقبال می کنیم.

پورمحمدی برگزاری همایش «هنر ابر و باد در تمدن اسلامی»، آئین رونمایی از کتاب «رکابزنان در پی شمس تبریزی»، نشست ادبی شهریار شعر ایران، همایش آذربایجان و شاهنامه و همچنین همایش شعر، ادب و عرفان آذربایجان را از جمله فعالیت‌های مؤسسه سه علامه در طول سال گذشته برشمرد.

وى در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که هم اکنون 24 هزار دانشجو در این مرکز آموزش عالی در حال تحصیل هستند، افزود: ٤٥ درصد از دانشجويان اين دانشگاه را دانشجويان تحصيلات تكميلى تشكيل مى دهند که تعداد اعضاى هيات علمى نیز به ٨٧٥ نفر افزایش یافته است.

رییس دانشگاه تبریز ادامه داد: هم اکنون ٧٩ انجمن علمى، ١٧ كانون فرهنگى هنری، چهار تشكل اسلامى و ٤٢ نشريه دانشجويى در دانشگاه تبريز فعال است، که بيش از ١٥٠٠ برنامه مختلف فرهنگى شامل یادواره های شهدا، کرسی های آزاداندیشی، نظریه‌پردازی، بزرگداشت مفاخر، نشست های دینی و مذهبی و ... در طول سال اجرا می شود./935/پ۲۰۳/ب۱

ارسال نظرات