۰۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۱
کد خبر: ۵۴۴۷۹۹
حجت الاسلام والمسلمین محمدی مطرح کرد؛

دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه و خواهران ایشان

استاد برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) و بعضی از خواهران ایشان گفت: اختناق دستگاه حکومتی و نبود هم کفو از مهم ترین دلایل تجرد حضرت معصومه(س) است.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین رضا محمدی امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به دلایل ازدواج نکردن حضرت معصومه(س) گفت: نه تنها حضرت معصومه(س) بلکه دیگر دختران امام کاظم(ع) نیز ازدواج نکرده اند که برای این موضوع دلایل مختلفی وجود دارد.

وی افزود: در زمان دستگاه حاکمیتی هارون الرشید چنان خفقانی بر خانواده امام کاظم(ع) حاکم بود که اگر فردی نزد امام کاظم(ع) آمده و از ایشان پرسشی داشت و یا در خانه امام را می زد احتمال زندانی شدن و اعدام او وجود داشت بنابراین به دلیل این رعب وحشت کسی نمی توانست برای خواستگاری دختران امام به ایشان مراجعه کند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: دیگر مطلبی که باید به آن توجه داشت مسأله کفویت برای ازدواج است و باید دقت کرد که اگر زن هم کفو مرد نباشد چندان مشکلی ایجاد نمی شود اما اگر مرد هم کفو زن نباشد امکان ازدواج از بین می برد و بر همین اساس برای حضرت معصومه(س) و بعضی از خواهران ایشان مردی هم کفو وجود نداشت که این بانوان عظیم الشأن ازدواج کنند به همین دلیل حضرت معصومه(س) و خواهران ایشان ازدواج نکردند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی تصریح کرد: بر همین اساس امام جواد(ع) اموالی را برای اداره زندگی عمه های خود وقف کردند تا عمه های ایشان بدون مشکل مالی بتوانند زندگی کرده و محتاج دیگران نشوند.

وی با اشاره به خفقان دوران حضرت معصومه(س) ادامه داد: خفقان زمان حضرت معصومه(س) به حدی شدید بود که حتی دختران اهل بیت(ع) بیشتر از یک جامه برای نماز خواندن نداشتند و خفقان و مراقبت از این خانواده به حدی شدید بود که کسی جرأت نزدیک شدن و معامله با این خانواده را نداشت.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: با این وجود دختران اهل بیت(ع) در نهایت عفاف و پاکی زندگی کردند و زندگی حضرت معصومه(س) و خواهران ایشان باید برای جوانانی که امکان ازدواج ندارند الگو و اسوه باشد و جوانانی که فرصت ازدواج برای آنها فراهم نیست باید عصمت و حیاء را مانند حضرت معصومه(س) اسوه و الگوی خود قرارداده و به این موضوع توجه کنند که بدون ازدواج هم می توان به عالی ترین مدارج در بندگی خداوند دست پیدا کرد./968/پ۲۰۳/ی

ارسال نظرات