۱۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۷
کد خبر: ۵۴۱۶۴۰
حجت الاسلام میرخندان:

ارتباط محکم بین تولید فیلم و نظریه می تواند جریان سینمایی ایجاد کند

استاد حوزه و دانشگاه در نشست «بررسی انتقادی نظریه های واقع گرایی فیلم» گفت: باید توجه داشت که ارتباط میان تولید فیلم و نظریه بسیار مهم است و یک نظریه می تواند جریان سینمایی به وجود آورد.
میرخندان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حمید میرخندان در نشست «بررسی انتقادی نظریه های واقع گرایی فیلم» که امروز در مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما برگزار شد با اشاره به تقسیم بندی حوزه های نظری فیلم عنوان کرد: در بررسی حوزه هایی که در بحث نظریه فیلم وجود داند، می توان سه دسته اصلی و مهم را برشمرد.

وی افزود: یک حوزه از نظریات، ناظر به متن فیلم هستند و وظیفه توصیف، تحلیل و تبیین متون را برعهده دارند.

عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه قم تصریح کرد: حوزه دوم به نظریات ناظر به مؤلف فیلم هستند که البته تنوع و تکثر زیادی در این حوزه وجود ندارد.

وی اضافه کرد: حوزه سوم نیز ناظر به مخاطب است که در حال حاضر تئوری های فیلم در این عرصه فعال هستند.

حجت السلام میرخندان بررسی مبانی فلسفی نظریات فیلم را موضوع اساسی در بررسی این نظریات دانست و خاطرنشان کرد: برای مقابله از پایگاه اندیشه دینی در حوزه فیلم، ابتدا باید مبانی فلسفی نظریات مختلف را مورد بررسی قرار دهیم و در واقع مسیر نقد این نظریات از بررسی مبانی فلسفی می گذرد.

وی تأکید کرد: در بحث نقد نظریات فیلم نیز سه گونه نقد را می توان مدنظر داشت که سطح اول آن،نقد نظریات با توجه به نقد مبانی فلسفی آن است که در این روش ابتدا به سراغ مبانی فلسفی یک نظریه می رویم و از این منظر به نقد آن می پردازیم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مهم‌ترین بخش در بررسی فلسفی نظریات گوناگون، توجه به بخش انسان شناسی است و در واقع می توان گفت که تفاوت نگاه به انسان می تواند تحولی در مباحث مربوط به نقد نظریات فیلم ایجاد کند.

وی ابراز کرد: روش دوم بدین گونه است که به جای نقد مبانی، رابطه میان نظریه و مبانی را نقد کرده و رابطه ساختارمند نظریه و مبانی فلسفی را مورد بررسی قرار می دهیم.

حجت الاسلام میرخندان در ادامه اظهار کرد: در روش سوم اشکالات نظریه مورد بررسی قرار گرفته و به دنبال پیدا کردن مشکلات گزاره های موجود در آن نظریه هستیم.

عضو هیأت علمی دانشکده دین و رسانه قم در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ارتباط میان تولید فیلم و نظریه بسیار مهم است و یک نظریه می تواند جریان سینمایی به وجود آورد./872/پ202/س

ارسال نظرات