۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۵۴۱۴۹۸
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی:

ذهنیت منفی مانع سرمایه گذاری بخش خصوصی در کشور شده است

فولادگر با اشاره به نقش آفرینی ضعیف بخش خصوصی و تعاونی‌ها در اقتصاد ایران برخلاف کشورهای توسعه یافته، گفت: در ابتدای انقلاب ذهنیت منفی نسبت به سرمایه گذاری و بخش خصوصی وجود داشت و متأسفانه این ذهنیت تا امروز ادامه داشته است.
حمیدرضا فولادگر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، شامگاه امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به دوازدهم آذر ماه روز ملی قانون اساسی، تصویب قانونی اساسی را موجب استحکام و ثبات انقلاب اسلامی عنوان کرد و گفت: شهید مدرس به عنوان یک الگو برای نمایندگان مجلس است که در برابر استعمارگران خارجی و استبداد داخلی رضا خان ایستادگی کرد.

وی در ادامه افزود: در کمیسیون صنایع و معادن مجلس که عضو آن هستم چند طرح و لایحه ارائه شده بود که طرح حمایت از صنایع دستی یکی از این طرح‌ها بود که به ویژه برای اصفهان به عنوان مهد صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است، هرقدر در زمینه صنایع دستی کار شود برای صنعت و هنر و فرهنگ کشور بسیار سودآور است و با کمترین هزینه می‌توان در این حوزه ایجاد اشتغال کرد و این یکی از مزیت‌های صنایع دستی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش صنایع دستی در احیای مبانی فرهنگ دینی و ملی، اظهار کرد: ارائه تسهیلات بانکی، بیمه هنرمندان صنایع دستی و حمایت های مالیاتی از فعالان این عرصه بخشی از مصوباتی است که در این زمینه در نظر گرفته شده است و امیدواریم دولت این قوانین را اجرایی کند.

سازمان ملی استاندارد تحت نظر رییس جمهور تشکیل خواهد شد

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای طرح تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی یک کمیسیون مشترک تشکیل شد، افزود: در نهایت موضوعی در زمینه کالا و تجهیزات پزشکی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع داده شده است که در نهایت رأی به نفع مجلس شورای اسلامی داده شد.

وی تصریح کرد: با نهایی شدن این طرح سازمان ملی استاندارد تحت نظر رییس جمهور تشکیل خواهد شد که ریاست آن را هم رییس جمهور تعیین خواهد کرد و این موضوع تبدیل به یک قانون شده  و دیگر تحت عنوان مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی نخواهد بود.

وی ادامه داد: کمیسیون ویژه تولید ملی و اصل 44 امسال هم تشکیل شده و از ابتدای امسال آغاز به کار کرده است، حوزه اصل 44، حوزه تولید داخل و حمایت از تولید داخل، حوزه کسب و کار و حوزه اشتغال، چهار حوزه‌ای هستند که این کمیسیون به آن می‌پردازد و فعالیت آن در راستای این حوزه‌ها است.

فولادگر با اشاره به ضعف‌های موجود در اجرای کلی سیاست‌های ابلاغی اصل 44 خاطرنشان کرد: واگذاری‌ها و خصوصی سازی بخشی از سیاست‌های اصل 44 هستند، در گزارشی که در این زمینه ارائه شده است به بخش‌های دیگر پرداخته شده است، به عنوان مثال در سهام عدالت قرار بود یک میلیون تومان سهام به حساب مردم واریز شود که در نهایت پس از 10 سال 530 هزار تومان به حساب مردم واریز شده است در صورتی که بعد از 10 سال باید این مبلغ یک میلیون تومان می‌شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فراخوان دولت برای سهام عدالت و درخواست پرداخت مابقی سود سهام عدالت برای آزاد سازی آن تصریح کرد: حدود 49 میلیون نفر از سهام عدالت برخوردار هستند که از مسأله واریزی برای آزادسازی سهام عدالت استقبال چندانی نکردند، هدف از سهام عدالت گسترش مالکیت عمومی بوده است ولی چون هنوز مردم مالک و مدیر سهام خود نشده‌اند پس هنوز سهام عدالت محقق نشده است و دولت خواستار تغییر ساختار سهام عدالت است.

تعاونی‌ها در اقتصاد کشورهای توسعه یافته نقش آفرینی می‌کنند

وی تعاون را بخشی دیگر از سیاست‌های اصل 44 برشمرد و اظهار کرد: شرکت های تعاونی چند منظوره و شرکت‌های تعاونی بزرگ بخشی از این سیاست‌ها هستند که محقق نشده است، در کشورهای بزرگ و پیشرفته و توسعه یافته شرکت‌های تعاونی بزرگی فعال هستند که چندین میلیون سرمایه‌گذار دارند و اینها در قانون ما پیش بینی شده است ولی هنوز محقق نشده و سهم تعاون در اقتصاد ما حدود پنج درصد است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن بخش خصوصی کشور را ضعیف و دارای مقیاس پایین عنوان کرد و گفت: ترکیب شرکت‌های کوچک در دنیا تبدیل به کنسرسیوم‌های بزرگ شده است و در حوزه اقتصاد نقش آفرینی می‌کنند در حالی که این موضوع در ایران محقق نشده است.

وی افزود: در زمینه خصوصی سازی در کشور چین ابتدا فضا برای کسب و کار فراهم شد سپس بحث خصوصی سازی صورت گرفت، برخی شرکت‌های بزرگ چینی که اکنون در عرصه جهانی مطرح هستند حاصل فعالیت دقیق چین در حوزه خصوصی سازی و توانمند سازی بخش خصوصی صورت گرفت.

فولادگر با انتقاد از مشکلات کشور در زمینه مبارزه با فساد و امنیت سرمایه گذاری، افزود: در ابتدای انقلاب ذهنیت منفی نسبت به سرمایه گذاری و بخش خصوصی وجود داشته و این ذهنیت متأسفانه امروز هم ادامه داشته است، هرچند سیاست‌های اصل 44 انحصارهای دولتی را کم و تلاش کرده است تا ذهنیت‌های غلط و اشتباه نسبت به سرمایه گذاری بخش خصوصی را از بین ببرد.

وی افزود: علت دیگر این است که موضوع امنیت سرمایه گذاری و مبارزه با فساد به خوبی تبیین نشده است و متأسفانه مسأله مبارزه فساد و امنیت سرمایه گذاری به خوبی تبیین نشده است، پرونده‌هایی وجود دارد که یک نفر جایزه‌هایی دریافت کرده در حالی که به عنوان مفسد اقتصادی به زندان رفته است.

بهانه تراشی عجیب دولت برای واگذار نکردن دو باشگاه فوتبال دولتی

وی شکل گیری شورای ملی رقابت را به صورت ناقص توصیف کرد و افزود: نهادهای تنظیم کننده بخشی یکی از پیشنهادهایی است که شورای رقابت به دولت داده است و ایجاد سازمان تنظیم مقررات رادیویی و شرکت ملی پست در این زمینه بوده است، متأسفانه این تنظیم کننده در حوزه نیرو و نفت وجود ندارد اگرچه به آن برای حل اختلافات نیاز داریم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت یازدهم روند واگذاری‌ها را تا حدی اصلاح کرد، افزود: از طرفی دولت ترمز واگذاری‌ها را کشید و عملا این موضوع متوقف شد، یک نمونه از این موضوع مسأله باشگاه‌های ورزشی بوده است، باشگاه نفت و راه آهن واگذار شده است ولی باشگاه استقلال و پرسپولیس پس از چهار مزایده واگذار نشد به این بهانه که این باشگاه‌ها فرهنگی هستند و مصوبه دولت مانع از واگذاری این دو باشگاه شد و پس از چهار مزایده به ناگاه دولت متوجه شد این دو باشگاه فرهنگی هستند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن با انتقاد از هزینه‌های میلیاردی در باشگاه استقلال و پرسپولیس در صورتی که حداقل حمایت‌ها از دیگر رشته‌ها صورت نمی گیرد، تصریح کرد: دولت باید در 3سه حوزه سلامت، فرهنگ و آموزش و تحقیقات لایحه‌ای ارائه می‌داد که این موضوع صورت نگرفت.

فولادگر با بیان اینکه در 29 ماده احکام قانون رونق کسب و کار بیش از 50 حکم وجود دارد که بیش از نیمی از آن اجرا نشده است، اظهار کرد: در استان اصفهان با استقرار استاندار محترم که سوابق خوبی در حوزه صنعت و اقتصاد دارد امیدواری‌های خوبی برای بهبود شرایط صنعت و اقتصاد استان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: لازمه به فعلیت رسیدن این امیدواری ها استفاده از تمام ظرفیت های استان بدون نگاه داشتن به مسائل جناحی است، از شهردار اصفهان که تا کنون بیشتر به یک طیف سیاسی گرایش داشته نیز چنین درخواستی داریم، متأسفانه عوامل سرمایه گریزی و موانع سرمایه گذاری در اصفهان باعث عقب ماندگی اصفهان در حوزه صنعت و اقتصاد شده است./1304/پ۲۰۱/ب۲

ارسال نظرات