۱۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۵۳۷۱۹۹
اربعین:

چند خبر کوتاه از موکب حرم حضرت معصومه در عمود ۱۰۸۰

موکب آستان مقدس حضرت معصومه(س) در عمود ۱۰۸۰ مسیر نجف به کربلا میزبان خیزش عظیم مردمی در آیین جهانی پیاده روی اربعین شاهد ناب ترین رویدادهای مردمی است.
موکب 1080

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری آستان مقدس حضرت معصومه(س)، موکب استان مقدس حضرت معصومه(س) در عمود 1080 مسیر نجف به کربلا میزبان خیزش عظیم مردمی در آیین جهانی پیاده روی اربعین است.

بر اساس این گزارش اهم رویدادهای یک روز مانده به اربعین حسینی بر اساس تقویم قمری کشور عراق به شرح ذیل است.

رحیم‌پور ازغدی: حضور ملیت‌های مختلف در حماسه اربعین جلوه‌ای از بیداری اسلامی است

حسن رحیم‌پور ازغدی شب گذشته  در جمع زائران اربعین حسینی در موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به اینکه شیعیان عراق در زمان صدام و آمریکایی‌ها مظلوم و مستضعف بودند، اظهار کرد: امام حسین علیه‌السلام بود که بعد از هشت سال جنگ و صدها هزار قربانی توانست میان ایران و عراق این محبت و علاقه را ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مردم عراق در طول سال برای هزینه‌های اربعین حسینی پس‌انداز می‌کنند، اضافه کرد: خادمی زائران امام حسین علیه‌السلام یک افتخار بزرگ برای آنهاست، این مردم کم‌نظیر بوده و به نظر بنده در این مورد از ملت ایران نیز مهمان‌پذیرتر و فداکارتر هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از جنگ هشت ساله به عنوان جنگی جهانی نام برد و ادامه داد: جنگ‌های اخیر در سوریه،‌ عراق و یمن نیز ادامه همان فتنه‌های قبلی دشمن است اما اکنون سوریه و عراق آزاد شده است و انقلاب به نام امام حسین علیه‌السلام و اهل بیت(ع) فتنه داعش را از بین برده است.

وی با بیان اینکه توطئه‌های دشمن همچنان در حال شکست خوردن است، عنوان کرد: هر چند اکنون موضوع جداسازی کردستان دیگر در میان مردم مطرح نیست و بسیاری از اقدامات برای سرنگونی این فتنه انجام شده اما همچنان این خطر باقی مانده است.

رحیم‌پور ازغدی با اشاره به اینکه شیعه در حزب حق و به صورت منسجم عمل می‌کند، تصریح کرد: این افراد در هیچ گروه سیاسی که به دنبال منافع شخصی باشند حضور ندارند چرا که علاقه‌مند به قدرت و ثروت نیستند.

وی دوست داشتن دوستان خداوند و دشمنی با دشمنان خداوند را یکی از نشانه‌های ایمان برشمرد و ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که فرد اخلاق‌مدار به همگان عشق می‌ورزد و با هیچ فردی مشکل ندارد در حالی که اگر فردی تابع حق و اخلاق باشد نمی‌تواند نسبت به ظلم و ضداخلاق بی‌توجه باشد.

این کارشناس مسائل فرهنگی با تاکید بر اینکه امام پیروان حقیقی حسین علیه‌السلام نباید هیچ ارتباطی با دشمن شیعه و اسلام داشته باشند، مطرح کرد: افرادی که با دشمنان اسلام و شیعه مشکلی ندارند اگر در روز عاشورا نیز حضور داشتند، نسبت به شهادت امام حسین علیه‌السلام بی‌تفاوت بودند و با دشمنان ایشان کاری نداشتند.

وی با بیان اینکه اکنون در عراق، یمن، سوریه و برخی دیگر از کشورها ایران بر استکبار جهانی غالب شده است، اظهار کرد: یمن حیاط خلوت آمریکا و سعود بود اما اکنون یمنی‌ها موشک‌های خود را با هدف ریاض شلیک کرده‌اند.

رحیم‌پور ازغدی حماسه اربعین حسینی را نشانه‌ای از تحقق پیروزی حزب‌الله دانست و اضافه کرد: حضور ملیت‌های مختلف در حماسه اربعین حسینی جلوه‌ای از قدرت موج بیداری اسلامی است که دشمن چشم دیدن این حماسه را ندارد.

وی ادامه داد: شیعه حراف نیست چرا که سکوت و مدیریت زبان بر شیعیان تاکید شده است؛‌ اگر فردی حراف است، آموزش سکوت ندیده و بدون اخلاق حرف می‌زند و می‌نویسند و در فضای مجازی نیز بدون توجه به حقوق دیگران به انتشار پیام‌های نادرست اقدام می‌کند از شیعیان و مؤمنان نیست.

این استاد برجسته دانشگاه با تاکید بر اینکه هیچ فردی بدون تقوای خداوند متعال به آرامش نمی‌رسد، اظهار کرد: برخی در حوزه سیاست از شورای شهر شروع می‌کنند و بعد از سال‌ها وزیر و رئیس می‌شوند اما در نهایت به علت نداشتن تقوا و ایمان نمی‌توانند به آرامش برسند چرا که طمع آنها پایانی نخواهد داشت این موضوع در مورد حوزویان و دیگر اقشار جامعه نیز مطرح است.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم در موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) حضور یافت

سردار کاظم مجتبایی شب گذشته با هیأت همراه خود در موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در عمود ۱۰۸۰ حضور یافت و از روند فعالیت‌های این موکب بازدید کرد.

نیروی انتظامی استان قم در حاشیه این بازدید با اشاره به اینکه خادمان آستان مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها با اخلاص و ایمان خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی را دنبال می‌کنند، تصریح کرد: امسال موکب این آستان به صورت گسترده‌تری نسبت به سال گذشته خدمات مختلف رفاهی، درمانی و فرهنگی را به زائران ارائه می‌دهد.

سردار کاظم مجتبایی با محمدجواد جهانگیرزاده معاون اجرایی و حجت‌الاسلام جواد بهشتی‌پور مدیرکل روابط عمومی و تبلیغات آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) دیدار کرد.

آیت‌الله ابن‌الرضا:پرداختن به تجارت در راهپیمایی اربعین حسینی خیانت به اهل بیت(ع) است

آیت‌الله سید محمد ابن‌الرضا در حاشیه بازدید از موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به شکوه حماسه پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار کرد: باید مواظب باشیم، که سبب تضعیف شکوه این پیاده‌روی نشویم.

وی از خدمات‌رسانی ویژه عراقی‌ها به زائران اربعین حسینی یاد کرد و افزود: مرم عراق هیچگونه حق شخصی در اربعین حسینی برای خود قائل نمی‌شوند.

این استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی مکان تبلیغات و تجارت نیست، عنوان کرد: برخلاف مکان‌های دیگر که از تبلیغات استفاده می‌شود مردم عراق اربعین را مقدس دانسته و هیچگونه تبلیغاتی در این ایام و به ویژه در مسیر پیاده‌روی نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی باید خالی از تبلیغات باشد، تصریح کرد: باید این مسیر را به گونه‌ای مدیریت کرد تا وقتی افراد وارد آن می‌شوند فقط به خداوند و اهل بیت(ع) توجه کنند و نورانیت و تقدس این مسیر حفظ شود.

آیت‌الله ابن‌الرضا با اشاره به اینکه اربعین حسینی مکان خرید و فروش، درآمدزایی و تبلیغات نیست، عنوان کرد: اربعین در واقع فرصتی برای آماده شدن مردم و قرار گرفتن در صف لشکر امام عصر(عج) است و فردی که در لشکر امام زمان(عج) حاضر شد فقط باید عنوان خادمی و نوکری حضرت را داشته باشد.

وی ضمن توصیه به مسئولان امر جهت جلوگیری از نصب نشانه ها و آرم شرکت های تجاری، سوء استفاده از حضور انبوه مردم و پرداختن به تجارت و تبلیغات در راهپیمایی اربعین حسینی را خیانت به اهل بیت(ع) خواند و خاطرنشان کرد: اربعین راهی است که اهل بیت‌(ع) زائرین را با پای پیاده در این مسیر گردهم آورده‌اند به همین علت نباید از آن سوءاستفاده کرد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم: لزوم اهتمام موکب آستان حضرت معصومه(س) در معرفت‌افزایی زائران

حجت‌الاسلام والمسلمین سید علیرضا تکیه‌ای در حاشیه بازدید از موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به حضور خیل عظیم عزاداران حسینی در مسیر پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: دست چه افرادی در میان بوده که تا دیروز جامعه ایران را با رهبری امت به خط کرد و اکنون جهان اسلام را به خط کرده است.

وی با بیان اینکه حضور در مسیر پیاده‌روی اربعین امام حسین علیه‌السلام به دعوت امام عسکری علیه‌السلام یکی از نشانه‌های مؤمن است، عنوان کرد: هنگامی که انسان خیل عظیم عزاداران حسینی در همه سطوح و اقوام مختلف را مشاهده می‌کند، احساس نزدیکی ظهور امام عصر(عج) را دارد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم با تاکید بر اینکه برای ظهور فراهم‌سازیی شرایط و بسترها لازم است، مطرح کرد: حماسه اربعین حسینی را می‌توان یکی از این بسترها و شرایط دانست، به دلیل اینکه جامعه جهانی باید به استقبال ظهور برود.

وی از اماکن مقدس را یدک‌کش حرکت امام حسین علیه‌السلام نام برد و خاطرنشان کرد: تدبیر الهی این چنین تمام اقشار و مذاهب را در قالب مواکب به دور هم جمع کرده است که در این جمع آستان‌های مقدس حضرت معصومه سلام‌الله علیها و امام رضا علیه‌السلام باید حرف نخست را بزنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین تکیه‌ای با اشاره به روایتی از اهل بیت(ع) ادامه داد: بر اساس روایت‌هایی که در رابطه با کریمه اهل بیت(س) و قم فرموده‌اند” حرم اهل بیت(ع) در قم است”، در این راستا حضور حضرت معصومه سلام‌الله علیها در حرکت اربعین حسینی باید متفاوت باشد.

وی با اشاره به اینکه توجه به ابعاد مختلف ارائه خدمات به زائران در حوزه‌های فرهنگی باید به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: در اربعین حسینی تراکم خدمات، تغذیه و اسکان به زائرین در حد کفایت است اما خدمات فرهنگی پاسخگوی این خیل عظیم زائران نیست به همین علت باید به صورت ویژه‌تر مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد مرکزی اعتکاف استان قم بر لزوم افزایش معرفت مسلمانان در حرکت اربعین حسینی تاکید کرد و گفت: موکب آستان حضرت معصومه سلام‌الله علیها باید در معرفت‌افزایی زائران نقش بسزایی داشته باشد و موکب‌های دیگر نیز باید بر خدمات فرهنگی بیافزایند و فرصت را برای متحول‌شدن افراد فراهم سازند.

مراجعه بیش از ۳۰ هزار زائر به درمانگاه موکب آستان حضرت معصومه(س)

همچنین طی هشت روز گذشته، ۳۰ هزار و ۱۰۷ زائر به درمانگاه موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) در عمود ۱۰۸۰ مراجعه کرده و از خدمات این درمانگاه بهره‌مند شدند.

وی اضافه کرد: از این تعداد ۱۸هزار و ۹۶۲ نفر توسط پزشکان و پزشکان متخصص این مرکز ویزیت و معاینه شدند و تعداد ۶ هزار و ۵۳۳ نفر نیز با تاول پا مراجعه و زخم‌های خود را پانسمان کردند.

معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر استان قم خاطرنشان کرد: در واحد تزریقات درمانگاه نیز ۵ هزار و ۸۸۲ نفر از تزریق و سرم‌تراپی استفاده کرده و ۹ نفر پس از انجام اقدامات اولیه به بیمارستان الحسین علیه‌السلام منتقل شدند.

وی با تاکید بر اینکه نزدیک به ۵۰ نفر از نیروهای جمعیت هلال احمر استان قم در عمود ۱۰۸۰ به زائران اربعین حسینی خدمات‌رسانی می‌کنند، عنوان کرد: این خدمات تا روز ۲۱ آبان‌ماه برای زائران به صورت رایگان ارائه می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی: دولت‌ها در اربعین هیچ نقشی ندارند

گفتنی است سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در حاشیه بازدید از فعالیت‌های موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با اشاره به حضور میلیونی زائران حسینی در مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی اظهار کرد: این سیل جمعیت نشان از عشق به امام حسین علیه‌السلام است که قابل ارزیابی نیست.

وی اضافه کرد: این حضور پرشور به علت مغناطیسی است که خداوند در مکتب امام حسین علیه‌السلام قرار داده و خوشبختانه این جذب حداکثری روز به روز در حال رشد و پیشرفت است و همه جهان را به این مکتب جذب می‌کند.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه حجم جمعیتی که در اربعین حسینی در کربلای معلی حضور دارند با جمعیت حجاج قابل قیاس نیست، تصریح کرد: جنس حضور در اربعین حسینی با آنچه که در حج اتفاق می‌افتد متفاوت است، حج یک واجب دینی و نشانه بندگی انسان در مقابل خداوند است که متاسفانه مدیریت آن در اختیار افراد ناباب است.

وی ادامه داد: زیارت اربعین واجب نیست و مردم برای نشان دادن علاقه خود به امام حسین علیه‌السلام این مسیر طولانی را با پای پیاده طی می‌کنند تا به کربلا برسند.

قاضی‌زاده هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برپایی موکب‌های مختلف از جمله موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین حسینی عنوان کرد: خادمان مواکب به ویژه موکب آستان مقدس کریمه اهل بیت(س) با عشق و اخلاص برای زائران امام حسین علیه‌السلام کار می‌کنند که این اخلاص و عشق در هیچ مجموعه دولتی یافت نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش مردم در راستای خدمت به زائران اربعین حسینی غیر قابل توصیف است چرا که این خدمات‌رسانی به صورت خودجوش دنبال می‌شود و دولت‌ها هیچ نقشی اساسی در حرکت اربعین ندارند./837/پ۲۰۴/ی

ارسال نظرات