۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: ۵۲۰۵۷۳
مدیر حوزه علمیه پارسیان:

مدگرایی ناشی از «تعلق گرایی» مذموم است

مدیر حوزه علمیه پارسیان با تاکید بر اینکه مدگرایی نباید منجر به کنارگذاشتن سنت ها شود گفت: اسلام مخالف مدگرایی ناشی از فرهنگ تعلق گرایی است.
حجت الاسلام میرزایی

حجت الاسلام هادی میرزایی مدیر حوزه علمیه پارسیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با بیان این که گذشت زمان و گسترش وسایل ارتباط جمعی، انتخاب یک هنجار را برای مردم به ویژه جوانان دشوار می کند، گفت: سختی این انتخاب را می توان از رفتارهای متضاد ناشی از آشفتگی در تعیین هنجارهای مطلوب قابل در بین جوانان مشاهده کرد.

مدیر حوزه علمیه پارسیان تصریح کرد: مدهای روز و شیوه‌های رفتاری ناشی از رفتارهای متضاد و آشفتگی در مدگرایی است، تنوع برای انسان به ویژه جوانان بسیار خوب است اما آشفتگی های امروز که ناشی از تبعیت از فرهنگ غلط غربی است خوب نیست و این نوع آشفتگی ها همان تعلق و وابستگی است.

حجت الاسلام میرزایی تأکید کرد: با جداسازی تعلق و وابستگی از تنوع و جهت دهی دینی به آن، آسیب های کمتری در بین افراد جامعه در زمینه مد و مدگرایی مشاهده خواهیم کرد.

وی با تاکید بر اینکه مدگرایی نباید منجر به کنارگذاشتن سنت ها شود گفت: طبق نظر اسلام باید فرهنگ مدگرایی را به گونه در جامعه نهادینه کرد که در ردیف و سیل جریان سنت قرار گیرد و به ارزش های اخلاقی پشت پا نزند.

مدیر حوزه علمیه پارسیان با تاکید بر اینکه اسلام هیچ گونه مخالفتی با تنوع ندارد و مدگرایی را محدود نمی کند، ابراز داشت: اما مخالف مدگرایی ناشی از یک فرهنگ تعلق گرایی است.

حجت الاسلام میرزایی در ادامه با تاکید بر اینکه مد و مدگرایی در اسلام ضدارزش نیست و باید مطابق با زمان و مکان باشد، تصریح کرد: اسلام برای این موضوع اهمیت زیادی قائل بوده و در قرآن نیز، آیات متعددی وجود دارد که به پیغمبر(ص) دستور می‌دهد به مردم فرمان بده تا مطابق فرهنگ عرف و زمانه خویش حرکت کرده و مطابق با هنجارهای جامعه رفتار کنند.

وی همچنین افزود: اسلام مخالف تعلقی است که وابستگی به بار می آورد و باعث از بین رفتن هویت فرد در هویت سایر جریان های غربی می شو، اما اگر تنوع و مد مخالف با ارزش ها نباشد اسلام منعی در آن نمی بیند.

مدیر حوزه علمیه پارسیان با تاکید بر اینکه هر اصل پسندیده‌ای دارای یک چارچوب است، اذعان داشت: مد و مدگرایی در اسلام دارای چارچوب‌هایی است تا به مدگرایی منفی تبدیل نشود./851/ت۳۰۲/س

 

ارسال نظرات