۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۱۸۵۳۲
حجت الاسلام پناهیان:

ایمان به اهل بیت برپایه علم و معرفت است نه جهل و ناآگاهی

عضو هیات علمی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان این که ایمان ما به خداوند متعال و اهل بیت عصمت و طهارت بر پایه علم، خرد و دانایی نه جهل و ناآگاهی است، گفت: فرد بی ایمان قطعا علم و دانایی را زیرپای خود گذاشته است.
حجت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علیرضا پناهیان، عضو هیات امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان، امشب در رواق امام خمینی حرم مطهر رضوی با بیان این که علم و ایمان با یکدیگر رابطه نزدیکی دارند، گفت: در بسیاری از بخش های قرآن خداوند متعال به جای اینکه بگوید اینان ایمان ندارند و یا مومن نیستند، این چنین می گوید که اینان صاحب خرد و اندیشه نیستند و یا علم و خرد کافی در برخی از امور دنیایی را ندارند.

وی با بیان این که کسانی که به خداوند متعال ایمان ندارند در ساختار های ذهنی شان مشکلات عدیده ای وجود دارد و موانعی برای فهمیدن دارند، تصریح کرد: اینگونه افراد دل ها و قلوب ایمانی دارند اما به خداوند متعال به صورت یقینی ایمان ندارند.

ایمان راسخ خوش فهمی حقیقت جهان و اوج دانایی است

عضو هیات امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان این که ایمان قلوب انسان ها را صاف کرده و هنگامی که آگاهی به آنان می رسد در قلبشان خوف و شوق پیدا می شود، تصریح کرد: ایمان حقیقی خوش فهمی حقیقت جهان و اوج دانایی است و اگر کسی به آگاهی رسید، از آن آگاهی متاثر شد و عکس العمل مناسب قلبی و رفتاری نشان داد آن فرد مومن است.

مومن راسخ آگاهی و بصیرت را پس نمی زند

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که اگر کسی به آگاهی رسید اما لجبازی و لجاجت کرد و خواست تا آن آگاهی را پس بزند، چنین انسانی نمی تواند مومن راسخ باشد، بیان کرد: در قرآن خداوند متعال این چنین می گوید که این کافران چشمشان نابینا و گوششان ناشنوا است و نمی توانند تا مقصود خود را بیان کنند در حقیقت راه های علمشان بسته است.

وی در ادامه کفر را به معنای عدم پذیرش آگاهی دانست و با بیان این که کافر چشمان خود را بسته و هیچ چیز را در دنیای پیرامونی نمی بیند، خاطر نشان کرد: علم و ایمان با یکدیگر درآمیخته اند اما نمی توان این چنین گفت که این دو هم عرض با یکدیگر نیستند؛ در حقیقت علم و ایمان در امتداد و به موازات همند.

ایمان مراتب عالی آگاهی و دانایی است

عضو هیات امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان این که انسان پس از پذیرش آگاهی ایمان می آورد، ایمان را مراتب عالی آگاهی دانست و به نمونه هایی از ایمان به ولایت و کرامت ثامن الحجج(ع) اشاره کرد.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که ایمان از علم نشات می گیرد و زمانه ما زمانه فراگیری مقدمات و دسترسی به علم و آگاهی است، اظهار کرد: شما باید نسبت به حضرت رضا(ع) ایمان قلبی و معرفتی داشته باشید؛ یعنی اعتقاد راسخ به این داشته باشید که ایشان شما را می بینند و سخنانتان را می شنوند و پاسخ می گویند.

وی با بیان این که این شهادت به حضور امام رضا(ع) در زندگی امت شهادت برپایه علم و ایمان است، ابراز کرد: همه زائران و مجاوران حضرت به دنبال این علم، معرفت و آگاهی نسبت به حضور ایشان حاجات خود را طلب می کنند.

ایمان ما به خداوند باید از جنس علم و معرفت باشد

عضو هیات امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان این که خداوند متعال فرمود به این ایمان آوردنتان به حق و حقیقت منت نگذارید و ایمان ما به خداوند باید از جنس علم و معرفت باشد، تصریح کرد: ایمان ما به عظمت ائمه اطهار، مقام و جایگاه معنوی و رافت واسعه و بی حد و اندازه آنان مقدمات علمی فراوان دارد.

انتقاد از هجمه جریانهای معاند نظام نسبت به حضور سیل عظیم زائران رضوی

حجت الاسلام پناهیان با انتقاد از هجمه برخی جریانهای معاند نسبت به حضور این سیل عظیم زائران در حرم رضوی گفت: در جهان بشری هر کس خیال می کند این سیل زائران با تبلیغات، آموزش های خاص دینی به وجود آمده و یا مردم برای رصد جاذبه های حرم رضوی به این مکان مقدس مشرف می شوند اگر می تواند این حرکت را در جای دیگر دنیا انجام دهد.

وی با بیان این که برپایه علم و منطق با هالیوود نمی توان جاذبه ای ایجاد کرد، افزود: اهل جهان اگر ادعایی دارند و می توانند حرمی برای حماسه های بزرگ خلق کنند و قصه بپردازند تا ببیند آیا می توانند 20 میلیون نفر را آواره بیابان ها برای زیارت شخصیتی همچون سید الشهدا(ع) با آن جایگاه رفیع در جهان بشری کنند.

ایمان به اهل بیت(ع) برپایه علم و معرفت نه جهل و ناآگاهی است

عضو هیات امنای حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان با بیان این که ولوله و آرامش زائد الوصف مردم در حرم رضوی بیانگر اثر این امام رئوف در خراسان است، خاطر نشان کرد: این حسی که در این فضای مقدس وجود دارد در هیچ کجای جهان برقرار نیست و این همان اثر زیارت است که جمع کثیری از روانشناسان اسلامی و غربی معتقد به این هستند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان این که ایمان ما به خداوند متعال، ائمه معصومین و اهل بیت عصمت و طهارت بر پایه علم، خرد و دانایی نه جهل و ناآگاهی است، بیان کرد: فرد بی ایمان قطعا علم و دانایی را زیرپای خود گذاشته و اگر انسان آگاهی را نابود کند قطعا نمی تواند به اهل البیت(ع) ایمان بیاورد./864/ پ۲۰۱/ب۱

ارسال نظرات