۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۶
کد خبر: ۵۱۶۱۷۹

نخستین جلسه ستاد اربعین قم برگزار شد

نخستین جلسه ستاد اربعین با حضور اعضای این ستاد در استانداری قم برگزار شد.
پیاده روی اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نخستین نشست ستاد اربعین با حضور اعضای این ستاد امروز در استانداری قم برگزار شد.

در این نشست که به بحث و تبادل نظر  اعضا پیرامون راهکارهای افزایش کیفیت ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) اختصاص داشت؛ وحید گلیکانی دبیر ستاد اربعین استان قم با اشاره به تمهیدات اندیشیده شده در راستای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی(ع) عنوان کرد: ستاد اربعین استان قم متشکل از 6 کمیته است که هماهنگی میان کمیته های مختلف در جهت ارائه خدمات مطلوب به زائران، برعهده این ستاد قرار دارد.

در ادامه حجت الاسلام حسین احمدی رییس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان قم به تشریح فعالیت های صورت گرفته در سال گذشته توسط این ستاد پرداخت و گفت: استان قم به نسبت جمعیت خود بیشترین پشتیبانی و استقبال از راهپیمایی اربعین را داشته است و حدود 6 درصد از جمعیت استان در سال گذشته به این مراسم عظیم اعزام شده اند.

رضا محمدی معاون آماد و پشتیبانی سپاه علی بن ابیطالب(ع) استان قم نیز در این نشست با اشاره به برنامه های اجرا شده توسط سپاه در موسم اربعین سال گذشته خاطرنشان کرد: وظیفه اسکان زائران در مصلای قدس همچون سال گذشته برعهده سپاه علی بن ابیطالب(ع) قرار دارد و بنابر هماهنگی های انجام شده امسال در کربلا نیز اسکان و اطعام 2500 زائر را برعهده داریم.

نماینده راه آهن استان قم در این نشست با اشاره به اقدامات این اداره کل در اربعین عنوان کرد: راه آهن جمهوری اسلامی 2 قطار فوق العاده در مسیر تهران به خرمشهر در ایام اربعین اختصاص خواهد داد و اگر از سوی ستاد اربعین استان قم نیز نیازی در ارتباط با اعزام زائران به وسیله سیستم حمل و نقل ریلی اعلام شود، تلاش خواهیم کرد تا واگن های لازم را برای اعزام زائران در نظر بگیریم.

صالحی نماینده سازمان حج و زیارت قم در این نشست با اشاره به مشکلات پیرامون موضوع اربعین در سال گذشته اظهار کرد: نیاز است تا مراکزی مانند حوزه علمیه، دفتر مراجع و جامعة المصطفی و سازمان اوقاف که نیاز به روادید و گذرنامه به تعداد بالا دارند هماهنگی لازم جهت اختصاص دادن دفاتر زیارتی خاص این نهادها صورت بگیرد تا مشکلی بابت صدور مدارک لازم پیش نیاید.

خداداد نماینده نیروی انتظامی استان قم با اشاره به زمان بر بودن صدور گذرنامه و روادید ابراز کرد: باتوجه به اینکه در روزهای منتهی به اربعین حجم درخواست ها برای صدور روادید و گذرنامه زیاد می شود، افراد می توانند از هم اکنون برای دریافت این مدارک مراجعه کنند تا در روزهای پایانی دچار مشکل نشوند.

وی افزود: نیروی انتظامی در بحث تأمین امنیت و ارائه خدمات به زائرانی که به استان قم سفر می کنند نیز فعالیت شبانه روزی دارد و از یک هفته قبل از اربعین تا یک هفته بعد از آن نیروهای ما با فعالیت شبانه روزی، به ارائه خدمات به زائران می پردازند.

حجت الاسلام عزیزی معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم در ادامه این نشست به بحث پیرامون مشکلات موجود در مسیر خدمت رسانی به زائران پرداخت و گفت: باید برنامه ریزی مناسبی نسبت به بحث تغذیه و پخت غذا در موکب ها صورت بگیرد تا بتوان از امکانات موجود نهایت استفاده را برد.

بهرامی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر نیز با اشاره به راه اندازی 2 مرکز جدید درمانی در ایام اربعین در عراق خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امسال اعزام حجاج ایرانی به سرزمین وحی از سر گرفته شد؛ دارو و تجهیزات مورد نیاز در ایام اربعین را همزمان با ارسال تجهیزات به عربستان، به عراق ارسال کردیم و از هم اکنون نیازهای دارویی موسم اربعین تأمین شده است.

وی افزود: سال گذشته 2 مرکز درمانی و 22 جایگاه بین راهی توسط جمعیت هلال احمر راه اندازی شده بود که امسال 2 مرکز دیگر اضافه شده و این تعداد به 4 مرکز رسیده است.

سالاری نماینده سازمان حمل و نقل استان قم نیز با اشاره به فعالیت های صورت گرفته توسط این اداره کل در اربعین سال گذشته تصریح کرد: سال گذشته 25 هزار زائر با استفاده از 561 دستگاه اتوبوس از طریق سیستم حمل و نقل عمومی به مرزهای مهران و شلمچه اعزام شدند و در روزهایی که با سیل انبوه بازگشت زائران و کمبود وسایل حمل و نقل مواجه بودیم نیز 96 دستگاه اتوبوس خالی به مرز ایلام فرستاده شد.

در پایان این جلسه یونس عالی پور معاون امور زائرین استانداری با بیان اهمیت موضوع اربعین عنوان کرد: راهپیمایی اربعین از موضوعاتی است که مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی قرار دارد و به دلیل اهمیتی که در نشان دادن عظمت حضور شیعیان در بزرگترین گردهمایی شیعیان جهان وجود دارد، جلسات متعددی پیرامون برگزاری هرچه این مراسم برگزار می شود.

وی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات مهمی که مورد تأکید مسؤولان ستاد اربعین قرار گرفته دارد بحث گرفتن روادید از جانب زائران است و همانگونه که رهبر انقلاب به عنوان ولی فقیه تأکید بر گرفتن روادید دارند و برخی از مراجع صراحتاً به حرام بودن سفر به عراق در موسم اربعین بدون داشتن روادید اشاره داشته اند، باید تلاش کرد تا این موضوع در میان زائران نهادینه شود./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات