حقیقت تقوا در قالب احسان متجلی میشود
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجتالاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر موضوعی قرآن کریم، با اشاره به جایگاه احسان و تقوا در فرهنگ قرآنی، اظهار کرد: از نگاه قرآن بین صفت زیبای احسان و تقوا رابطهای نزدیک و ملموس وجود دارد؛ بهگونهای که همواره در رفتار انسان باتقوا جلوههای احسان تجلی میکند و از سوی دیگر احسان حوزه تقوایی انسان مسلمان را گسترش میدهد.
وی افزود: قرآن در این زمینه میفرماید: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ»؛ خداوند با کسانی است که تقوا پیشه کردهاند و نیکوکارند.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی خاطرنشان کرد: «معیت» خداوند با این دو دسته از انسانها نشانه قرب و تقرب آنان به خداوند است، اینگونه انسانها از رحمتها و عنایتهای ویژه الهی برخوردارند و همواره خود را در کنار قدرتی لایزال و تکیهگاهی بیزوال میبینند.
وی ادامه داد: نکته دیگر اینکه معلوم میشود، تقوا، فقط باور به خوبیها و ارزشها نیست بلکه تقوا در عمل و اجرا خود را نشان میدهد، تقوایی که به دنبال خود احسان به دیگران را در پی داشته باشد موجب تقرب و تکامل انسان است.
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: نکته سوم اینکه جمله اسمیه «وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ» دلالت بر این دارد که متقین در زندگی خود نسبت به همنوعان و همکیشان همواره از این صفت زیبا برخوردارند و احسان را در راستای انسانسازی و جامعهسازی در سرلوحه کار خویش قرار میدهند.
رییس شورای استانی حوزههای علمیه خراسان شمالی افزود: نکته دیگر این است که «از کوزه همان برون تراود که در اوست»، احسان رمز و کدی بر ملکه و نیروی تقوایی انسان است که هر چه تقوا والاتر باشد احسان بهتر و بیشتر میشود.
وی اظهار کرد: در نهجالبلاغه میخوانیم که شخصی به نام همام از امام علی (ع) میخواهد که تقواپیشگان را معرفی کرده و چهره آنها را برایش ترسیم و توصیف کند بهگونهای که سیمای آنان را ببیند و مشاهده کند، امام علی (ع) در آغاز درنگی میکند سپس به آیه فوق اشاره میفرماید و آن را تلاوت مینماید «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِینَ اتَّقَوْا وَالَّذِینَ هُمْ مُحْسِنُونَ».
حجتالاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: اما آن فرد باز اصرار میورزد که جزئیات و نشانههای بیشتری را از امام علی (ع) بشنود سپس امام (ع) آن سخنان طویل و عمیق و جامع را درباره پرهیزگاران بیان میفرماید.
وی گفت: نکتهای که قابلتوجه است این است که در آغاز امام (ع) تقوا و متقین را با احسان و محسنین معرفی میکند، گویی تقوا حقیقتی است که در قالب احسان تجلی میکند و هر کسی که نیکوکاری و احسان را در برنامه زندگی فردی و اجتماعیاش دارا باشد دارای مراتب عالی تقوای الهی خواهد بود./9314/۲۰۲/ب۱