۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱
کد خبر: ۵۰۹۰۰۹
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین:

امامت و حکومت امری الهی است

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین گفت: امامت و حکومت که زیر نظر امام معصوم(ع) است امری الهی بوده و مردم در آن مدخلیت ندارند و این نکته از جهت نقلی و عقلی قابل دفاع است.
حجت الاسلام علی عباسی

حجت الاسلام علی عباسی، مدیر حوزه‌های علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به مشروعیت حکومت و امامت، گفت: امامت و حکومت که زیر نظر امام معصوم(ع) است امری الهی بوده و مردم در آن مدخلیت ندارند و این نکته از جهت نقلی و عقلی قابل دفاع است.

وی افزود: از آنجایی که امام معصوم و ولی مطلق الهی باید دارای عصمت بوده و  از خطا و اشتباه مصون باشند و تنها خداوند که آفریننده مخلوقات است نسبت به این امر آگاهی دارد، نمی‌توان انتخاب امامت و حکومت را امری بشری دانست، ضمن اینکه امیرمؤمنان(ع) نیز سخنان فراوانی در نهج البلاغه مبنی بر ناراضی بودن از گرفتن حکومت از ایشان بیان کرده‌اند.

حجت الاسلام عباسی ادامه داد: از آنجایی که حکومت برای امیرمؤمنان(ع) حقی الهی بود ایشان به عنوان بنده مطیع خداوند حکومتی که از ایشان گرفته شده بود را غصب شده می‌دانستند، بنابراین این سخن که امیرمؤمنان(ع) حکومت و ولایت را نظر و انتخاب مردم می‌دانستند، سخنی غیرمنطقی و خلاف عقل و نقل است.

وی سپس به بیان مشروعیت و مقبولیت حکومت اسلامی در زمان حاضر پرداخت و عنوان کرد: در حال حاضر نیز جدای از حکومت های غیردینی و دنیایی و حتی جدای از کشورهای عربی که خلافت را موروثی ساخته‌اند، در حکومت جمهوری اسلامی ایران، باتوجه به مبنای اعتقادی باید ولی فقیه و حاکم دینی از جانب امام زمان(عج) تأیید شده باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین درباره تأیید ولی فقیه به دست امام زمان(عج) ابراز داشت: فقهایی که می‌توانند ولایت داشته باشند باید عادل، مدیر و مدبر باشند و در واقع مجلس خبرگان آنان را معرفی می‌کند و با توجه به قاعده لطف امام زمان(عج) مردم را در این امر رها نمی‌کند، هر چند به علت غایب بودن ایشان کیفیت این دخالت و تایید مشخص نباشد.

وی سپس با بیان اینکه رأی مردم در انتخاب رئیس جمهور مؤثر است، اظهار داشت: همه ما پذیرفته‌ایم که مردم به رئیس جمهور رأی می‌دهند، اما انتخابات در جمهوری اسلامی که قابل به نظام ولایی و نماینده عام امام زمان(عج) است، متفاوت از سایر انتخابات و دموکراسی غربی بوده و در آن طبق قانون اساسی و مبانی دینی تنفیذ و تأیید رهبری نیز لازم است.

حجت الاسلام عباسی درباره تبعات نسنجیده گویی نسبت به معتقدات اصلی شیعه، ابراز داشت: اینگونه صحبت کردنها قداست نظام اسلامی و همچنین نایب عام امام زمان(عج) بودن ولی فقیه را  زیر سؤال می‌برد و در نتیجه نظام ما با سایر نظامها تفاوتی نخواهد داشت، باید به این نکته توجه داشت که به دلیل تاثیر ولی فقیه بودن امام خمینی(ره) بود که انقلاب تحقق یافت و مردم در صحنه‌ها حضور یافتند.

وی در پایان گفت: در نهایت اینگونه صحبت ها نظام اسلامی را در حد نظام های غربی تنزل می‌دهد، قداست را در آن کاهش داده و کم کم باعث می‌شود جهت اعتقادی جامعه ضعیف شود./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات