۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۶
کد خبر: ۵۰۴۷۵۷

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌ شرقی

موفقیت نویسنده تبریزی در کسب جایزه ادبی ۲۰۱۷ آلمان، اهدای جهیزیه به بیش از ۳ هزار نوعروس در سال گذشته و شرکت فیلم برادران ارک در جشنواره بین‌المللی اسپانیا از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، تارنمای خبری لیب پروم امروز دوشنبه در این باره نوشت: رای گیری برای تعیین برنده جایزه ادبی ۲۰۱۷ به پایان رسید و خوشحالیم اعلام کنیم که خانم فریبا وفی نویسنده ایرانی به عنوان برنده نهایی معرفی می شود.

گزارش تارنمای آلمانی حاکی است خانم وفی با رمان ' ترلان' که ترجمه آلمانی آن در سال ۲۰۱۵ توسط انتشارات زوویت منتشر شده است، بیشترین آراء خوانندگان را کسب و برنده این جایزه شناخته شد. داستان 'ترلان' که فریبا وفی با آن جایزه ادبی ۲۰۱۷ آلمان را کسب کرد، به سقوط رژیم پهلوی و تحولات بعد از آن اشاره دارد.

'ترلان' جوان به دنبال یافتن مسیر خود در وضعیت متحول شده اوایل انقلاب است. قرار است مراسم اهدای جایزه به خانم وفی در نمایشگاه کتاب پیش روی فرانکفورت آلمان به وی اهدا شود. فریبا وفی در اول بهمن ماه سال ۱۳۴۱ در تبریز به دنیا آمد؛ از نوجوانی به داستان‌نویسی علاقه‌مند بود و چند داستان کوتاه‌ش در گاهنامه‌های ادبی، آدینه، دنیای سخن، چیستا، مجله زنان منتشر شد.

وفی، اولین داستان جدی خود را با نام 'راحت شدی پدر' در سال ۱۳۶۷ در مجله آدینه چاپ کرد. به گفته خود وی، هنوز جرئت نکرده بود نام کامل خود را در پای داستانش بنویسد. وفی این داستان را خودجوش‌ترین داستانش می‌داند. از این نویسنده پرکار و توانمند تبریزی کشور چندین رمان و داستان کوتاه چاپ شده که برخی از آنها حتی به چاپ بیستم نیز رسیده است.

رویای تبت، بعد از پایان، پرنده من، ترلان، رازی در کوچه ها، ماه کامل می شود، همه افق، در راه ویلا از جمله نوشته های این نویسنده است. جایزه ادبی آلمان در سال ۱۹۸۷ میلادی بنیانگذاری شده است.

اهدای جهیزیه به بیش از 3 هزار نوعروس در سال گذشته 
خالد سیار، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد استان با اشاره به اینکه در سال گذشته خیران جهیزیه 3 هزار و 574 نوعروس را تامین کردند، اظهار کرد: از خیران می‌خواهیم با کمک‌های خود کمیته امداد را در فراهم کردن زمینه‌های ازدواج آسان نوعروسان و فرزندان ذکور خانواده‌های تحت حمایت بیش از پیش یاری کنند.

وی با بیان این‌که ترویج ازدواج آسان در بین مددجویان تحت حمایت از جمله فعالیت‌های مهم کمیته امداد است، افزود: نوعروسان تحت پوشش با فراهم شدن لوازم ضروری خود راهی خانه بخت می‌شوند که خیران از طریق «طرح کوثر» می‌توانند یاریگر آنان در تأمین وسایل مورد نیاز زندگی باشند.

سیار با بیان اینکه برای 401 نفر از زوج‌های جوان تحت حمایت کمیته امداد استان در سال گذشته کمک هزینه ازدواج پرداخت شده است، تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف کمیته‌ امداد از اعطای کمک هزینه‌ تأمین جهیزیه و هدیه ازدواج به نوعروسان و فرزندان ذکور خانواده‌های تحت حمایت ترویج سنت‌های حسنه اسلامی است.

وی با اعلام اینکه حدود 4 هزار نفر متقاضی دریافت کمک هزینه ازدواج هستند، تصریح کرد: پرداخت کمک هزینه ازدواج بخشی از خدمات کمیته امداد در کمک به ترویج ازدواج است و در کنار آن خدمات مشاوره‌ای  و کارگاه‌های آموزشی با هدف ازدواج آگاهانه و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به مددجویان تحت حمایت ارائه می‌شود.

تاکید بر پیشگیری از وقوع جرائم مالی
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی عضو مجلس خبرگان رهبری در شانزدهمین جشن حمایت از خانواده های زندانیان مراغه با تاکید بر لزوم اهتمام برای آزادی و حمایت از زندانیان نیازمند گفت: مسئولان تشکیلات قضائی باید تدبیری انجام دهند تا محکومان مالی که به دلیل بدهی های بسیار کم و جزئی در زندان هستند به آغوش خانواده های خود بازگردند.

وی افزود: وجود زندانیانی با محکومیت های جزئی مالی غیرعمد در زندان، برای سازمان زندان ها در زمینه نگهداری هزینه های چندین برابری تحمیل می کند. با زندانی شدن این زندانیان، خانواده های نیازمند آنان دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی شده و مستاصل می شوند.

امام جمعه مراغه اضافه کرد: حمایت از خانوادهای زندانیان نیازمند و ایجاد زمینه لازم برای آزادی آنان، سنتی حسنه است که به همت خیران و مردم خیر این شهرستان هر سال انجام شده و خیر دنیا و آخرت را به دنبال دارد. خیران و افرادی که امکانات مالی مناسبی دارند، باید در این راه کمک های بیشتری انجام دهند زیرا که خانواده های نیازمند زندانیان و کودکان آنان چشم به راه این کمک ها هستند.

وی با تقدیر از تلاش های انجمن حمایت از زندانیان مراغه اضافه کرد: این انجمن با تلاش های خود توانسته رتبه هفتم کشوری و دوم استانی را در زمینه حمایت از خانواده های نیازمند و آزادی زندانیان کسب کنند و امید است در این راه به موفقیت های بیشتری دست یابد.

فیلم برادران ارک در جشنواره بین‌المللی اسپانیا
بهمن و بهرام ارک در دومین حضور بین‌المللی فیلم کوتاه «حیوان» بعد از حضور در سینه فونداسیون جشنواره کن و کسب جایزه دوم این بخش و علی عسگری و فرنوش صمدی با فیلم کوتاه «سکوت» در ادامه حضورهای بین‌المللی خود در بخش مسابقه فیلم کوتاه سی و دومین دوره جشنواره Cinema Jove اسپانیا حضور خواهند داشت.

فیلم‌های کوتاه «حیوان» و «سکوت» در بخش مسابقه فیلم کوتاه این جشنواره با ۶۱ فیلم کوتاه دیگر از ۲۱ کشور رقابت می‎کند. سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی Cinema Jove از تاریخ ۲۳ ژوئن تا ۱ جولای(۲ تا ۱۰ تیرماه) در شهر والنسیای اسپانیا برگزار می‌شود./۳۰۳/۹۳۵/ب۱

ارسال نظرات