۱۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۵
کد خبر: ۵۰۳۸۷۸
آیت الله مروارید:

«تحریم ما احل الله» به معنای منع از امور حلال نیست

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: مراد از حرام کردن مسائل حلال این است که امر حلالی را شرعا حرام اعلام کند اما اگر صرفا از انجام امر حلال منع کند به معنای تحریم امر حلال نیست.
آیت الله مروارید

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله مهدی مروارید سحرگاه امروز در ادامه سلسله جلسات علمی با موضوع «قاعده لاضرر» که در محل دفتر آیت الله سیستانی در مشهد برگزار می شود، به بیان ادامه مباحث خود پیرامون این موضوع پرداخت و گفت: این که کسی نسبت به کار حرامی رخصت دهد، مصداق «تحلیل ما حرم الله» است.

وی افزود: در روایت معصوم(ع) نیز آمده است «لا نرخص فی ما لم یرخص فیه رسول الله لأن الإمام لا یحلل حرام الله و لا یحرم حلال الله» یعنی امام در آن چیزی که پیامبر اکرم(ص) حرام کرده است، رخصت نمی دهد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: شرط در موردی واجب الوفاست که مفاد آن تحلیل ماحرم الله نباشد یعنی اگر ما معامله ای انجام دادیم و در ضمن آن ارتکاب عمل حرامی را شرط کردیم، مسلما آن شرط باطل است چون هم شرطی است که مخالف کتاب الله است و هم محلل ما حرم الله.

آیت الله مروارید خاطرنشان کرد: اگر کسی معامله ای انجام دهد و در ضمن آن شرط می کند که کسی کار مباحی را انجام ندهد، شرط باطل نیست چرا که تحریم ما احل الله در این خصوص صدق نمی کند. تحریم ما احل الله به معنای منع از ما احل الله نیست.

وی در تبیین سخنان خود به استدلال مرحوم نراقی پیرامون مسأله «تحریم ما احل الله» پرداخت و گفت: ایشان اینگونه فرموده اند که «مراد از حرام کردن مسائل حلال این است که امر حلالی را شرعا حرام اعلام کند اما اگر صرفا از انجام امر حلال منع کند به معنای تحریم امر حلال نیست. برای نمونه اگر کسی نذر کند که مال مشتبه را مصرف نکند، اشکالی ندارد اما اگر نذر کند که شرعا بر او حرام باشد، این شرط دارای اشکال است»./202/820/ب1

ارسال نظرات