تاريخ پر از انسان هاي خوبي است كه عاقبت به خیر نشدند
به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام عليرضا شاه فضل يكشنبه شب در مسجد امام خميني(ره) در تفسير جزء 9 و آيه 40 سوره اعراف، گفت: خداوند مي فرمايد، كساني كه آيات قرآن را تكذيت كنند و تكبر كنند ‹‹لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ›› درهاي آسمان را به روي آنها باز نمي كنيم ‹‹وَ لا يَدْخُلُونَ الْجَنَّةَ›› و اينها وارد بهشت نمي شوند.
وي افزود: تفاوت كشورهاي با ايمان با كشورهايي كه ايمان به خدا ندارند اما درهاي آسمان به روي آنها باز است و نزولات آسماني بيشتر و امكانات بيشتري نسبت به كشورهايي كه ايمان به خدا دارند را با اين آيه كه مي فرمايد، كساني كه آيات قرآن را تكذيب كنند درهاي آسمان را به روي آنها باز نمي كنيم چگونه مي توان تفسيركرد.
حجت الاسلام شاه فضل گفت: خداوند در آيه 96 سوره مباركه اعراف مي فرمايد ‹‹لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُري آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ›› اگر مردم شهرها و آباديها ايمان بياورند و تقوا پيشه كنند ما درهاي بركت را از آسمان به روي آنها باز ميكنيم، اما در آيه 40 همين سوره مي فرمايد ‹‹لا تُفَتَّحُ لَهُمْ أَبْوابُ السَّماءِ›› درهاي آسمان را به روي آنها باز نميشود، اما در آيه 40 اين سوره ‹‹لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَکاتٍ مِنَ السَّماءِ›› بحث بركات را دارد.
وي يادآور شد: برف و باران الزاما به معناي بركت نيست، حتي پول و عمر زياد و پست و مقام و هيچكدام از امور دنيايي الزاما به معني بركت نيست چرا كه زماني كه باران مي بارد نه مي توان گفت باران رحمت است و نه مي توان گفت باران غضب الهي است و يا اگر پول و مقام و پستي به كسي برسد معلوم نيست كه اينها الزما داراي بركت باشد.
دبير جامعه روحانيت كاشان ادامه داد: خداوند در قرآن مي فرمايد ‹‹لَا یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ خَیْرٌ لاَِّنْفُسِهِمْ إِنَّمَا نُمْلِی لَهُمْ لِیَزْدَادُواْ إِثْماً›› به آنهايي كه مهلت مي دهيم، تصور نكنند برايشان خير است، بلكه مهلتي كه به اينها مي دهيم به دليل اين است كه گناهان آنها زياد شود و اگر باران برايشان مي فرستيم و منطقه آنها سرسبز و همه نوع امكانات برايشان فراهم شده است الزما به معناي رحمت نيست.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: باران براي انسان مؤمن رحمت است و اگر باران هم نبارد رحمت است، اگر پول و پست و مقام داشته باشد رحمت است و اگر هم نداشته باشد رحمت است، اما مشكل ما اين است كه مومن حقيقي نيستيم و چون مومن حقيقي نيستيم نه فقر ما رحمت است و نه دارايي ما رحمت است، بلكه دل خود به اين خوش كرده ايم كه حتما خيري در آن است در حالي كه شايد خيري هم در آن نباشد.
وي افزود: انسان مؤمني كه هم گناه ميكند و دروغ ميگويد و تهمت ميزند و حق مردم را ضايع ميكند، اگر باران برايش ببارد نمي تواند بگويد رحمت است و اگر بيماري هم برايش باشد نمي تواند بگويد خير است، ما بايد ايمان خود را اصلاح كنيم در آن زمان است كه هرچه باشد و نباشد خوب است، بنابراين در ايمان ضرر وجود ندارد و در كفر هم نفع نيست هرچند كه به ظاهر نفع داشته باشد اما نفعي محسوب نمي شود.
دبير جامعه روحانيت كاشان گفت: خداوند در آيه 175 سوره مباركه اعراف مي فرمايد ‹‹وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوينَ›› در اين آيه خداوند داستان شخصي را بيان مي كند كه در تاريخ به نام بلعم باعورا است كه يكي از علماي قوم بني اسرائيل در زمان حضرت موسي بود.
وي افزود: آيه قرآن از بلعم باعورا تعريف بزرگي ميكند ‹‹وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذي آتَيْناهُ آياتِنا›› ما به او معجزه داده بوديم و مردم مي توانستند آيات الهي را به دست اين فرد ببينند، بنابراين بعد از مدتي كه آيات الهي به دست ايشان جاري و ساري ميشد ‹‹فَانْسَلَخَ مِنْها›› آيات الهي تمام بدن او را پوشانيده بود، اما به دليل گناه آيات الهي از بدنش خارج شد و تبديل به فردي معمولي شد.
حجت الاسلام شاه فضل، گفت: در ادامه مي فرمايد ‹‹فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ›› شيطان نيز منتظر بود كه بلعم باعورا از آيات الهي جدا شود تا بلافاصله به سراغ او برود، بنابراين انحراف اين فرد از خودش شروع شد چرا كه اول ‹‹فَانْسَلَخَ مِنْها›› و بعد ‹‹فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ›› شيطان به سراغ او آمد ‹‹فَکانَ مِنَ الْغاوينَ›› كسي كه آيات الهي به دست او جاري ميشد در زمره گمراهان قرار گرفت.
وي افزود: خداوند در آيه بعد مي فرمايد ‹‹وَ لَوْ شِئْنا لَرَفَعْناهُ بِها›› ما اگر ميخواستيم به كسي كه آيات الهي داده بوديم به واسطه همين آيات الهي او را به اوج برسانيم ‹‹وَ لکِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَي الْأَرْضِ›› اما او به زمين چسبيد و خودش را به دنيا متصل كرد و بين زمين و آسمان، دنيا را انتخاب كرد و بين خدا و دنيا، دنيا را انتخاب كرد و اين فرد آيات الهي را دست مايه اي براي رسيدن به دنيا قرار داد ‹‹وَ اتَّبَعَ هَواهُ›› و از هواي نفس خودش نيز تبعيت كرد.
دبير جامعه روحانيت كاشان، گفت: زندگي انسان تا بخواهد به پايان برسد در معرض چرخيدن و ملق زدن است و تاريخ پر از انسانهايي است كه خوب بودند اما در ادامه منحرف شدند، اول ايمان آوردند اما بعد كافر شدند و دوباره بعد از كفر مؤمن شدند و دوباره بعد از ايمان آوردن كافر شدند و به صورت متوالي چرخش داشتند و چنين افرادي در تاريخ زياد هستند.
حجت الاسلام شاه فاضل افزود: اگر امام مي فرمايد، ملاك حال فعلي افراد است اين نكته مهم و قرآني است كه هيچكس نتواند مدعي شود قبلا چكاره بوده و چكار كرده است و چه سابقه اي داشته است بلكه ملاك، حال فعلي افراد است، از اين رو خداوند در سوره مباركه توبه مي فرمايد ‹‹لَا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ›› عذر و بهانه نياوريد و نگوييد چكاره بوده ايد، چرا كه شما بعد از ايمان آوردن كافر شديد.
وي افزود: افراد انقلابي بودند كه حتي در جبهه ها جان خود را در معرض خطر قرار داده بودند اما در ادامه هيچ اعتقادي به جنگ و نبرد و با دشمن نداشته و گرفتار دنيا شدند و از آرمانهاي انقلاب فاصله گرفتند.
دبير جامعه روحانيت با اشاره تفسير قرآن از دلائل برگشت انسانها و مرتد شدن آنها، گفت: قرآن صريح و شفاف مي فرمايد ‹‹أَخْلَدَ إِلَى الْأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ›› اين افراد زميني و اهل هوا هوس مي شوند و پول و ملك و املاك برايشان جذاب مي شود و كسي كه گرفتار حب دنيا مي شود زبانش لال مي شود و نمي تواند حرف حق بزند و با ظلم مبارزه كند و دنياخواهي او سبب مي شود تا از خيلي حقايق كه با مسائل دنيايي او سازگار نيست كوتاه بيايد.
حجت الاسلام شاه فضل، افزود: رهبر معظم انقلاب در مورد تنها گذاشتن امام حسين(ع) و اميرمؤمنان مي فرمايد، اين جريان از زماني آغاز شد كه نرديكان پيامبر و كساني كه سرداران سپاه اسلام بودند به دنبال دنيا رفتند و گفتند چون ما فرمانده بوديم بايد سهم بيشتري از بيت المال را داشته باشيم و ماليات هم نبايد بدهيم، از اين رو در زمان خليفه سوم اوج اين جريانات بود و به قدري پول به مقامات دادند كه آنها دين و ديانت را رها كردند و در چنين زماني اميرمؤمنان و امام حسن و امام حسين(ع) مي خواهند با اينها كه دنيا در تمام وجودشان رخنه كرده مبارزه كنند.
دبير جامعه روحانيت كاشان افزود: خواصي كه در زمان پيامبر اكرم(ص) به دنبال دنيا رفتند بحث بسيار خطرناك هستند چرا كه عوام نيز به خواص خود نگاه ميكنند و اگر آنها ماشين و خانه آنچناني و كارخانه و مال و منال دارند آنها نيز براي رسيدن به آن دست به هر كاري مي زنند./1307/۲۰۲/ب2