۱۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۰۲۶۸۹
دقایقی با پویش حمایت از مبلغان دینی؛

نبود سازماندهی در تبلیغ و انرژی هایی که هدر می رود

عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف فرهنگی یکی از آسیب هایی است که در این حوزه وجود دارد و نبود وحدت رویه در این باره موجب به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه شده است.
پویش حمایت از مبلغان دینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همچون روزهای گذشته با میل و اشتیاق زیادی به گروه پویش حمایت از مبلغان دینی سرکشی می کنم تا از بحث هایی که انجام شده بهره خود را برده و علاوه بر آن برای مخاطبان گزارشی تهیه کنم.

پیام ها را که بررسی می کنم با موضوع جالبی برخورد می کنم؛ موضوعی که خود بارها با آن درگیر بوده و سؤالات فراوانی پیرامون آن داشته ام اما هرقدر سؤال ها بیشتر شده، به موازات آن پاسخ ها کمتر شنیده ام.

موضوع بحث بر روی عدم سازماندهی مجموعه هایی است که در فضای فرهنگی مشغول به فعالیت هستند و هرکدام سعی می کنند بار بر زمین مانده فرهنگ و تبلیغ معارف دینی را در حد وسع خود بردارند؛ اما عدم هماهنگی میان نهادهای مختلف فرهنگی یکی از آسیب هایی است که در این حوزه وجود دارد و نبود وحدت رویه در این باره موجب به وجود آمدن مشکلاتی در این زمینه شده است.

شبکه سازی تبلیغی و نیروی انسانی و تولید و توزیع محتواهای فرهنگی از موضوعاتی است که مبلغان معتقدند موازی کاری های صورت گرفته در آنها و عدم هماهنگی و وحدت میان مجموعه های مختلف فرهنگی تبلیغی، سبب شده تا بازدهی متناسب با میزان سرمایه گذاری فکری، محتوایی و نیروی انسانی حاصل نشود.

یکی از افراد حاضر در پویش از عدم استقبال از طرح جامع تربیت نیرو و اشتغال مبتنی بر اقتصاد مقاومتی سخن به میان می آورد و آن را راهگشا می داند اما عدم حمایت و بعضاً بی توجهی و برخورد سرد را عاملی در جهت عدم استفاده از طرح های کارآمد فرهنگی تبلیغی می داند.

او که از طرح خود با نام شبکه سازی محلات و با عنوان «محله به محله برای آبادانی» سخن می گوید؛ معتقد است:«اهداف این طرح از برنامه ریزی و هماهنگی برنامه های علمی و فرهنگی و ورزشی و دینی مذهبی گرفته تا جذب و تربیت فعالان محلات و تشکیل کار گروه های جوان در محلات و شبکه سازی آنها تا تشکیل خیریه ها و مهربانی ها و تعاونی های محلاتی و حمایت های مردمی را شامل می شود.»

مبلغ دیگری در مقام پاسخ بر می آید و می گوید:« دغدغه و دلسوزی شما قابل ستایش است. موانع و احتمالا سنگ اندازی ها نباید ما را از پیگیری اموری که به درد دین و فرهنگ مردم می خورد باز دارد.

او بحث خود را با پرسشی ادامه می دهد که «آیا نهاد خاصی برای پشتیبانی از اجرای این طرح مشخص شده بود و وقتی که جواب می شنود که هر کجا رفتیم جواب سربالا دادند، می گوید: «دقیقا مشکل همین جاست. یکی از اشکالات اصلی همین است که کارها متولی خاصی برایش تعیین نمی شود و هر یک از نهادها به دلایل مختلف از زیر بار مسؤولیت شانه خالی می کنند.»

از لزوم تشکیل کارگروه شبکه سازی و بیان طرح های کارآمد، حمایت نهادها و مجموعه های فرهنگی و تبلیغی سخن به میان می آید و دغدغه هایی که بسیاری از آنها رنگ واقعیت دارد و پاسخی که شاید تا کنون وجود نداشته است.

طلبه ای می گوید:« وقتی حوزه برای خودش برنامه می ریزد، بسیج برای خودش، کانون مساجد هم برای خودش برنامه ریزی می کند، معلوم است وضع فرهنگی جامعه اینگونه می شود»

آری! این مشکل عدم هماهنگی موضوعی جدی است؛ موضوعی که سبب شده تا بسیاری از برنامه ها تکراری و موازی باشد و انرژی بخش های مختلف را همزمان در یک موضوع مشترک هدر بدهد.

با خود می گویم؛ اگر نهادهای مرتبط با کارهای تبلیغی و مجموعه های فرهنگی و تربیتی هماهنگی لازم را در زمینه تربیت و اعزام نیروهای تبلیغی و همچنین تولید و توزیع محتواهای فرهنگی متناسب با جامعه داشته باشند می توان یک دستورالعمل جامع و نقشه راه مناسب فرهنگی تبلیغی تدوین کرده و در سراسر کشورها و مکان های مورد نیاز اجرا کرد اما این کار عزمی جهادی می خواهد؛ عزمی راسخ تا بتواند همه مجموعه ها را در سنگر فرهنگ متحد کرده و تولیدات فرهنگی و تبلیغی را یکپارچه و هدفمند سازد.

آنچه به تجربه آموخته ایم؛ جزیره ای عمل کردن و برنامه ریزی بدون توجه به ضرورت های تبلیغی و فرهنگی و با چشم پوشی از همگرایی با دیگر مجموعه های فرهنگی و تبلیغی، علاوه بر اینکه انرژی و هزینه های انجام شده را هدر می دهد، میزان اثر کمتری روی جامعه هدفی که بارها محتواهای تبلیغی یکسان به آنها ارائه شده دارد و تبلیغ زدگی یکی از نتایج محتوم این قبیل برنامه ریزی های غیر مشارکتی و بدون هماهنگی خواهد بود.

گفتنی است، پویش مجازی حمایت از مبلغان دینی از ابتدای ماه مبارک رمضان به همت خبرگزاری رسا و توسط جمعی از طلاب و مبلغان دینی و با همکاری و همفکری اساتید حوزوی راه اندازی شده است و علاقمندان برای پیوستن به این پویش می توانند به نشانی  https://t.me/joinchat/AAAAAEPaoUV1RI0n0snpTw مراجعه نمایند./872/ت۳۰۲/ج

ارسال نظرات