۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۵۰۱۸۹۰
مدیر جامعه الزهرا مطرح کرد؛

امکان رفع مشکلات جامعه با نظام رتبه بندی ارزش ها و احکام دینی

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه مشکلات جامعه با رتبه بندی ارزش ها و احکام دینی برطرف می شود، گفت: ارزش‌ها رتبه بندی شوند، تشخیص واجب از اوجب و حرام از حرام‌تر امکان پذیر است.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید محمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) امروز در دومین جلسه از سلسله جلسات منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا(س) که در حسینیه امام خمینی(ره) جامعه الزهرا(س) برگزار شد، با بیان اینکه متأسفانه موضوع خداشناسی در برنامه‌های تبلیغی مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد، گفت: تصور عمومی ما این است که ارزش‌ها و فضائل در جایی مانند خرمن انباشته شده و هر فردی می‌تواند از آن بهره مند شود؛ اما ارزش‌ها و فضائل، نظام‌مندی و رتبه‌بندی دارند، به گونه ای که برخی ارزش‌ها مبنایی و برخی بنایی و یا روبنایی هستند.

وی افزود: بعضی از خوبی‌ها و فضایل دارای رتبه‌بندی هستند و در روایات نیز به این مسأله اشاره شده است.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: اگر رتبه بندی در میان فضائل و ارزش‌ها صورت نگیرد، مردم نمی‌توانند واجب و اوجب و یا حرام و حرام‌تر را تشخیص دهند، در حالی که در مبانی دینی ما این رتبه‌بندی وجود دارد.

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: خداشناسی پایه همه و علوم، معارف و دستورات دینی ما است، اما مبلغان درباره این مسأله سخن نمی‌گویند، زیرا این موضوع مورد استقبال مردم قرار نمی‌گیرد و و سهم این موضوعات در برنامه های تبلیغی اندک است.

وی اظهار کرد: امروز استقبال مردم، موجب شده که مبلغان نیز خود را با توجه به خواسته های مردم تنظیم کرده و توجهی به مبحث خداشناسی نداشته باشند.

روضه امام حسین(ع) زمانی ارزشمند است که واجبی مانند نماز صبح را قضا نکند

مدیر جامعه الزهرا(س) افزود: روضه امام حسین(ع) بسیار خوب است، ولی اگر تا نیمه‌های شب ادامه پیدا کرد و موجب قضا شدن نماز صبح شد، این ارزشمند نیست چون یک واجب فدای یک مستحب شده است.

حجت الاسلام مدنی اظهار کرد: ذهن جامعه‌ی ما نسبت به مسائل، رتبه‌بندی شده، ولی به اصل قضیه که حق‌الناس و حق‌الله است توجه نداریم، به گونه ای که در بسیاری از موارد مانند گذاشتن وسائل توسط مغازه‌دارها در مسیر حرکت مردم، پارک کردن در جای نامناسب و موارد متعدد دیگر به راحتی در جامعه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه باید ارزش‌ها و حرام‌ها در جامعه رتبه بندی شوند، تصریح کرد: ایمان مبنای بسیاری از مسائل است و اگر ایمان پایه بسیاری از کارها نباشد، همانند سراب است «کسرابِ بقیعة یحسب الظمئان مائاً».

مقام حضرت زهرا(س) در نزد آیات و روایات

مدیر جامعه الزهرا(س) با اشاره به روایت «إِنَّ ابْنَتِي فَاطِمَةَ مَلَأَ اللَّهُ قَلْبَهَا وَ جَوَارِحَهَا إِيمَاناً وَ يَقِيناً الی مشاشها» از حضرت رسول اکرم(ص) در مورد حضرت زهرا(س) افزود: حضرت رسول(ص) می فرمایند«خداوند فرشته‌ای را مأمور فاطمه(س) نموده و قلب او را لبریز از ایمان کرده است و این ایمان در جوارح او اثر گذاشته و تمام وجود فاطمه(س) لبریز از ایمان است.»

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: آنچه باید معیار ارزیابی های مختلف در جامعه قرار گیرد ایمان است نه چیز دیگر زیرا خداوند معیار ارزیابی را ایمان عنوان می کند.

وی با اشاره به اینکه ایمان، امنیت، امانت، ایمنی و امان همه از یک ریشه هستند، گفت: ایمان برخی افراد تنها لقلقه زبان است؛ گاهی به قلب می‌رسد، اما قلب آرامش ندارد و تنها زمانی که قلب آرام است، به آن ایمان گفته می‌شود.

مراتب ایمان

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: همه می‌دانیم خداوند متعال رزاق است ولی گاهی به برخی افراد که در جایگاه بالاتری نسبت به ما هستند، می‌گوییم: اول خدا، دوم شما؛ که این سخن نشان می‌دهد قلب مطمئن نیست؛ اما گاهی قلب آنچنان لبریز از ایمان است که در حادثه‌ای همچون عاشورا بدون در نظرگرفتن روضه و مصیبت‌های وارده، امام حسین(ع) در حالی که گرسنه، تشنه و زخمی هستند و ۸۰ زن و بچه را در میان دشمن گرگ ‌صفت تنها می‌گذارند؛ در این حال باز به خداوند متعال عرضه می‌دارند «الهی رضا برضائک، تسلیما بامرک».

وی افزود: گستره ایمان دارای چهار حوزه «ایمان به خدا»، «معاد»، «نبوت» و «امامت» است که حداقل و پایه ایمان است «آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَيْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَ مَلآئِكَتِهِ وَ كُتُبِهِ وَ رُسُلِهِ » و در جاهای دیگر ایمان‌های دیگری ذکر شده است و از این لحاظ دایره گسترده‌ای پیدا می‌کند و شناخت نبوت نیز دارای ابعاد مختلفی است.

مدیر جامعه الزهرا(س) اظهار کرد: در این دایره اول اگر انسان به اطمینان نرسیده باشد و دچار شک و تزلزل باشد، بسیار دچار مشکل می‌شود.

افزایش ایمان با شرکت در جلسات دینی و مذهبی محقق می‌شود

حجت الاسلام مدنی به ماجرایی از امام رضا(ع) اشاره کرد و گفت: زمانی که امام رضا(ع) در خراسان بودند، روزی در جمع یاران از لحظه مرگ، غسل و دفن «علی بن حمزه بطائنی» که از واقفیه بود، خبر دادند و بیان داشتند الان در قبر از او درباره «من ربّک و من نبیّک» سوال کردند و درست جواب داد و در جواب «من امامک» از امیرمؤمنان(ع) نام برد و بعد از امام موسی بن جعفر(ع) توقف کرد و دیگر زبانش یاری نکرد که بگوید.

وی تصریح کرد: علت ادامه پاسخ «علی بن حمزه بطائنی» به خاطر این بود که وی در امام موسی بن جعفر(ع) توقف کرده بود و قائل به امامت امام رضا(ع) نبود و ما در آن دنیا همان چیزی را می‌گوییم که در این دنیا به آن معتقد هستیم و سپس حضرت رضا(ع) فرمودند«با پاسخ ندادن او، ضربه‌ای به قبر او زدند که تا قیامت پر از آتش است»./968/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات