۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۴۹۸۲۰۷
سکوت سوال‌برانگیز ‌نهادهای نظارتی در برابر تخلفات دولتی؛

وقتی ستاد انتخابات کشور بنفش می‌شود

رقابت سیاسی میان نامزدهای انتخابات به اوج خود رسیده است. رقابت سالم سیاسی ملتزم به پایبندی طرفین رقابت به قوانین و بی‌طرفی نهادهای نظارتی است؛ اما در این میان بیان گزاره‌های حمایتی از سوی مسوولان ستاد انتخابات کشور در کوران تکاپو برای اقبال مردمی نگران‌کننده است.
انتخابات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از صبح نو، رقابت سیاسی میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به اوج خود رسیده است. رقابت سالم سیاسی ملتزم به پایبندی طرفین رقابت به قوانین و بی‌طرفی نهادهای نظارتی است؛ اما در این میان بیان گزاره‌های حمایتی از سوی مسوولان ستاد انتخابات کشور در کوران تکاپو برای اقبال مردمی نگران‌کننده است. پس‌ازآن که آقای عبدالرضا رحمانی فضلی به دلیل مشکلات امنیتی خواستار مناظره‌های ضبطی شد، نگرانی‌ها برای اقدامات یک‌طرفه به سود آقای حسن روحانی از سوی مسوولان دولتی افزایش یافت؛ هرچند با فشار افکار عمومی، سرانجام مناظره‌ها به‌صورت زنده برگزار شد. پس‌ از این رخداد، شاهد پدیده جدیدی در ادوار انتخابات ریاست جمهوری کشور هستیم؛

به‌نحوی‌که مهم‌ترین مسوول برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور باوجود نص صریح قانون مبنی بر «بی‌طرفی» در میان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، به‌صراحت در حمایت از دولت مستقر سخن می‌گوید و وزیر کشور و نهادهای نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، سکوتی مرگبار در هیاهوی آنان اتخاذ کرده‌اند.

حمایت از روحانی در ستاد انتخابات

حدود یک ماه قبل، آقای علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور که قائم‌مقام و دبیر ستاد سفرهای استانی حسن روحانی را نیز بر عهده دارد؛ از عدم شائبه انتخاباتی حضورش در کنار حسن روحانی در سفرهای استانی خبر داد و مدعی شد که عاقبت خود را فدای دنیای کسی نمی‌کند و این افتتاح‌ها را غیر تبلیغاتی دانست و اظهار داشت: «سفر‌های کاری رئیس‌جمهور حول محور وظایف اوست و روحانی برای افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های مختلف به استان‌های کشور سفر می‌کند و  این سفر‌ها به‌هیچ‌وجه جنبه تبلیغاتی ندارند.» اما روند اقدامات عجیب رئیس ستاد انتخابات کشور استمرار یافت.

پس‌ازآن خبرگزاری تسنیم تصاویری از حضور آقای محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور بدون استعفا از پست دولتی و آقای علی جنتی در جلسه هماهنگی انتخاباتی با مدیران برخی کانال‌های تلگرامی خبر داد. علی‌اصغر احمدی رئیس ستاد انتخابات کشور نسبت به چنین اقداماتی تنها به «تذکر» بسنده کرد تا حامیان دولت با حاشیه امن به استمرار اقدامات خود در فضای مجازی بپردازند. این مسوول ستاد انتخابات ریاست جمهوری که در سفرهای استانی حسن روحانی را همراهی می‌کرد، در همین راستا اظهارداشت: «اگر دیدار معاون رئیس‌جمهور با مدیران کانال‌های تلگرامی «تبلیغ برای شخص خاص» باشد، جای تذکر دارد.»  اما روند حمایتی رئیس ستاد انتخابات کشور در همین سطح متوقف نشد؛ درحالی‌که وزارت کشور ادعای دخالت برخی از بخشداران برای جهت‌دهی به آراء روستاییان را رد می‌کند و خواهان سند متقن از سوی منتقدان به رویه حمایتی وزارت کشور است؛ علی‌اصغر احمدی،رئیس ستاد انتخابات کشور، در جمع فرمانداران و بخشداران استان خراسان رضوی به جهت‌دهی انتخاباتی آنان پرداخت.

او در اظهارات کامل یک‌طرفه و حمایت‌آمیز از یک نامزد اظهار داشت: «امروز به کسی که خالق واژه امام بود می‌گویند دروغگو، چرا برای دو روز قدرت می‌خواهیم همه‌چیز را نابود کنیم. عده‌ای برای این‌که به قدرت برسند می‌گویند بی‌خاصیتی برجام، اشرافی گری، فقر، بیکاری و ...، اما به چه قیمتی؟» با این سبک استدلال جانبدارانه رئیس ستاد انتخابات کشور باید تنها شاهد حضور حسن روحانی در عرصه انتخابات ریاست جمهوری می‌بودیم؛ تا هر آنچه گلایه نسبت به افزایش دامنه فقر در جامعه و اشرافیت دولتی سانسور شود و هرگونه انتقاد به عملکرد دولت یازدهم درزمینه عدم تلاش برای حل بحران فراگیر ناکارآمدی علاوه بر ممنوعیت، خوراک رسانه‌ای برای دشمنان محسوب می‌شود.

علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور، تنها به حمایت از حسن روحانی بسنده نکرد و در تحریف سخنان آقای محمدباقر قالیباف به دال مرکزی گفتمان انتخاباتی وی حمله کرد. او در هجمه به مهم‌ترین رقیب حسن روحانی گفت: «اینکه می‌گویند فقر در ایران بعد از 38 سال وجود دارد، اینکه 4 درصد زالوصفت هستند و 96 درصد بدبخت و بیچاره‌اند. یعنی از زبان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بعد از 39 سال برخی به‌راحتی خوراکی برای ضدانقلاب و دشمن فراهم کردند.» وی در جملاتی قصار هرگونه برنامه انتقادی صداوسیما را تخریب دولت دانست! و اظهار داشت: «من کاری ندارم که در برنامه‌های تلویزیون چه می‌گذرد، من نامه نوشتم که در همه این برنامه‌ها در جهت تخریب دولت عمل می‌شود. از منطقه آزاد گرفته تا برنامه جمهور و میزگردهایی که برگزار می‌شود،  همه در جهت تخریب دولت است.»

سکوت نهادهای نظارتی

درحالی‌که رئیس ستاد انتخابات کشور به‌صورت علنی و در جمع مجریان انتخابات، اینچنین جانبدارانه در حمایت از حسن روحانی سخن می‌گوید و از رقیب اصلی وی انتقاد می‌کند، هیچ‌گونه واکنشی در قبال این سخنان غیرمسوولانه از سوی وزارت کشور تاکنون منتشرنشده است و همچنین شاهد سکوت مرگبار و نظاره‌گر این بی‌قانونی‌ از سوی نهادهای نظارتی بر انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم هستیم. این سؤال در افکار عمومی شکل خواهد گرفت که آیا افرادی که دارای سویه‌های جانبدارانه آشکار در کلام خود هستند، توانایی استمرار حضور در ستاد انتخابات کشور و مجری اصلی برگزاری آن را دارند؟/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات