۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۴۹۴۱۶۱

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

برگزاری نشست سبک زندگی اسلامی و نبوی در مرند، تأکید بر حمایت وزارت فرهنگ از هنرمندان موسیقی مقامی و راه‌اندازی دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در تبریز از مهم‌ترین اخبار کوتاه آذربایجان‌شرقی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد هادی نیا، مسؤول دبیرخانه کانون های فرهنگی هنری مساجد استان آذربایجان شرقی، در نشست سبک زندگی اسلامی نبوی در کانون حضرت زینب(س) روستای یکان علیا مرند، اظهار داشت: بسیاری از مشکلات و آسیب های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ما ریشه در تضعیف باورهای دینی دارد، از این رو همه باید توجه ویژه ای به نوع و سبک زندگی اسلامی نبوی داشته باشیم و در این راستا تلاشی دوچندان بکنیم.

هادی نیا با اشاره به اینکه متاسفانه جایگاه قرآن و اهل بیت در زندگی ما کم رنگ شده است، افزود: باید توجه به این امر داشته باشیم که ما در یک جامعه دینی زندگی می کنیم و سبک زندگی ما باید برگرفته از قرآن و آموزه های قرآنی باشد نه براساس الگوی های غربی و کاذب.

وی با تاکید بر اینکه قرآن تاریخ، درس و عبرت است، ادامه داد: قصه های قرآنی ظرفیت فکری و اعتقادی نوجوانان را افزایش می دهد، و این قرآن است که در همه ادوار چراغ راه و راهنمایی جامع وغنی برای همه بوده است. ترویج فرهنگ قرآنی مهمترین حرکت در راستای نهادینه کردن سبک زندگی اسلامی در جامعه است.

وزارت فرهنگ باید از هنرمندان موسیقی مقامی حمایت کند
محمداسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم حمایت از موسیقیدانان و نوازندگان مقامی و نواحی اظهار داشت: متاسفانه پیرهنرمندان عرصه موسیقی مقامی و نواحی به طورکلی از سوی مسئولان فراموش شده‌اند و علاوه بر اینکه هنر این افراد در حال نابودی است خودشان نیز مظلومانه در ضعف مالی به سر می‎برند.

وی با بیان اینکه برای حفظ و ثبت موسیقی مقامی و نواحی باید ابتدا به تعریف مشخصی از این موسیقی رسید و باید برای حفظ این مهم برنامه ارائه شود، اضافه کرد: از آنجا که هنر این پیرهنرمندان، میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شود وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید توجه بیشتر به این هنر و معدود هنرمندان باقی مانده آن کند.

وی استفاده از ظرفیت‌های هنری مناطق در جهت اعتلا، شناخت ومعرفی فرهنگ غنی ایرانیان به جهانیان را ضروری دانست و افزود: گمان نمی‌کنم حتی یک آموزشگاه برای تدریس سازهای مقامی در کشور وجود داشته باشد، این در حالی است که برخی از این موسیقی‌ها ظرفیت بالایی به لحاظ تاریخی و تأثیر‌گذاری عمیق فرهنگی دارند اما متاسفانه در دانشگاه تدریس نشده و از اساتید آن برای آموزش این هنر به نسل جدید استفاده نمی‌شود.

سعیدی با بیان اینکه اگر این شرایط به همین صورت ادامه پیدا کند به یقین این نوع موسیقی بیش از این آسیب خواهد دید و ممکن است که هیچ وقت مرمت نشود، اضافه کرد: به مسئولان توصیه می‌کنم برای موسیقیدان‌های مقامی یک حقوق مکفی و بیمه در نظر گرفته تا دغدغه مالی نداشته باشند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس بیان کرد: انجام کار پژوهشی و برگزاری کلاس‌های معتبر در دانشگاه و آموزشگاه‌های تحت نظارت اداره‌کل‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌های مختلف و استفاده از محضر اساتید آن برای انتقال این هنر ضروری است.

دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در تبریز راه‌اندازی شد
غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران در مجلس در مراسم آغاز به کار دفتر حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در تبریز اظهار داشت: نظام انتخابات با احزاب عجین است، طوری که اگر نظام حزبی در جامعه خوب مستقر شده باشد، می تواند به مردم در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ارائه دهد و پس از چهار سال، پاسخگوی مردم درمورد عملکرد رئیس جمهوری و دولت مورد حمایتش باشد.

وی اضافه کرد: یکی از اشکالات سیستم انتخاباتی کشور که از گذشته باقی مانده این است که احزاب بخوبی در جامعه مستقر نشده اند اما در دولت یازدهم زمینه برای توسعه فعالیت احزاب فراهم شده است. حزب اتحاد ملت ایران اسلامی با توجه به تجاربی که موسسان آن قبل و بعد از انقلاب بدست آورده بودند، با باز شدن فضا که یکی از ثمرات انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ است، تاسیس شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین اصلاح طلبی گفت: اصلاح طلبی به معنای درک مقتضیات زمان و مکان به عنوان رویکرد تعامل مثبت با دیگران است. اصلاح طلبی در مفهوم، خودش را در تعارض با دنیا نمی بیند بلکه صلح طلب است و درموازات با صلح کل دنیا به دنبال منافع ملی کشور است.

اشتراکات فرهنگی زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد
عدالت ولی اُف، قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان گفت: اشتراکات فرهنگی زیادی بین ایران و جمهوری آذربایجان وجود دارد و زمینه برای همکاری های مشترک در راستای تبریز ۲۰۱۸ فراهم است.

وی ادامه داد: دیدارهای بسیار خوبی با استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل میراث فرهنگی و شهردار تبریز داشتم و قرار شده تا برنامه های مشترک با محوریت توسعه تعاملات فرهنگی و گردشگری را در اولویت کاری خود قرار دهیم. وجود اشتراکات بی شمار زبانی، دینی و فرهنگی بین جمهوری آذربایجان و تبریز این امکان را فراهم آورده است تا رویدادهای فرهنگی با همکاری دو ملت برنامه ریزی و اجرا کنیم.

ولی اُف در ادامه با اشاره به میراث فرهنگی غنی و موزه های ارزشمند موجود در تبریز گفت: موزه های تبریز انسان را با تاریخ غنی این شهر آشنا می کنند که می توان هر یک را مانند یک قصه زندگی کرد. وجود آثاری فاخر مانند ارک علیشاه چشم هر بیننده ای را شیفته خود می کند.

قائم مقام وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان گفت: مردمان مهربان و میهمان پرور تبریز، آداب و رسوم و زبان مشترک و خوراکی های شبیه به آنچه در جمهوری آذربایجان داریم باعث شد در این دو روز حسی شبیه به زندگی کردن در باکو را داشته باشم.

گفتنی است عدالت علی اُف در این سفر دو روزه از موزه های آذربایجان، مشروطه، قاجار و نیز مسجد کبود، ارک علیشاه، مقبره الشعرا و روستای تاریخی کندوان بازدید نمود و دیدارهایی با مدیران ارشد استان و تبریز داشت./935/۳۰۳/ب2

 

ارسال نظرات