۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۲۲۳۰
با اصول معماری اسلامی ایرانی؛

نخستین طرح تفکیک زمین‌های شهری در قم تصویب شد

در دويست و بيست و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم نخستين طرح تفكيكي زمين‌هاي شهري منطبق بر اصول معماري اسلامي ايراني تصويب شد.
جلسه شورای شهر

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، دويست و بيست و نهمين جلسه شوراي اسلامي شهر قم به رياست ولي‌الله بياتي و با حضور اعضا، در سالن جلسات ساختمان شهيد باكري برگزار شد.

دكتر سقائيان‌نژاد شهردار، قاري قرآن معاون شهرسازي و امور زيربنايي، سامع معاون خدمات شهري و امور اجتماعي، رنجبر معاون برنامه ريزي و امور اجتماعي و ديگر مديران و معاونين شهرداري در اين جلسه حضور داشته و توضيحاتي در خصوص طرح‌ها و لوايح مطرح شده ارائه كردند.

ولي‌الله بياتي در ابتداي اين جلسه توضيحاتي در خصوص طرح‌ها و لوايح اعلام وصول شده به شوراي شهر قم در يك هفته اخير ارائه كرد.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به روز ارتش، اظهار كرد: امروز ارتش جمهوري اسلامي ايران يكي از ارتش‌هاي قدرتمند جهان است و اميدواريم اقتدار نظام اسلامي روز به روز افزايش پيدا كند.

بياتي ضمن تسليت درگذشت تعدادي از هموطنان در حادثه سيل، گفت: اميدواريم دولت در سريع‌ترين زمان ممكن كار امدادرساني را انجام دهد.

نخستين صورت جلسه بحث اخذ مجوز اقاله قرارداد واحدهاي تجاري ۱۵، ۱۳۹ و ۲۳۲ از مجتمع تجاري ناشران متعلق به شركت راما فيبر كيش(پيمانكار طرف قرارداد فيبر نوري) بود كه از سوي مصطفي سعادت طلب رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي شهر قم مطرح شد و به تصويب رسيد.

پس از اين دستور سعادت طلب بحث اخذ مجوز برگزاري مزايده واگذاري پلاك ثبتي ۳۰۸۸ با كاربري اقامتي، توريستي، تفريحي و تجاري مطرح شد و اعضا بحث و بررسي فراواني در اين خصوص داشتند كه نهايتا تصويب شد.

اين پلاك ثبتي در محدوده بوستان ريحانه واقع شده كه مقرر است در زميني بالغ بر ۳۰ هزار مترمربع مجتمعي با كاربري اقامتي، توريستي، تفريحي و تجاري احداث شود.

رئيس كميسيون امور زيربنايي شوراي اسلامي شهر قم با اشاره به لايحه شهرداري در خصوص مزايده احداث مجتمع توريستي، اقامتي و تفريحي و تجاري در مجاورت بوستان ريحانه، اظهار كرد: اين محدوده در پشت بوستان ريحانه قرار گرفته كه مساحتي قريب به ۳۰ هزار مترمربع دارد.

وي با اشاره به كاربري اصلي اين زمين بيان كرد: با توجه به اينكه كاربري اين زمين قسمتي حمل و نقل و بخشي نيز گردشگري بود در كميسيون ماده پنج بررسي و تغييراتي در كاربري ايجاد شد.

نعمت‌الله عواطف رستمي در خصوص اين لايحه با بيان اينكه مقرر شده بوده در محدوده بوستان ريحانه درياچه مصنوعي احداث شود، اظهار كرد: اگر چنين طرحي در گذشته وجود داشته بهتر است كه همان اجرايي شده؛ چراكه قم نيازمند فضاي تفريحي و گردشگري است.

سيدمحمد آتش زر نيز در پاسخ به اين مطلب، بيان كرد: در زمان استانداري آقاي بني‌هاشمي چنين طرحي مطرح بود اما به دلايل كارشناسي و طرح‌هاي شهري چنين پروژه‌اي اجرايي نبود و تغيير پيدا كرد.

در ادامه اعضا مسائلي در خصوص لوپ اتصال رودخانه با بزرگراه امام علي(ع) كه معارض اين طرح است مطرح كردند.

قاري قرآن در اين خصوص با بيان اينكه لوپ معارض با اين طرح مشكل ايمني دارد، گفت: در كارگروه ترافيك بحث‌ها لازم در خصوص اين پروژه شده است و حوزه حمل‌و نقل نيز بررسي كرده كه مي‌تواند اين لوپ از اين بخش خارج شود.

وي با تاكيد بر اينكه اين لوپ شعاع لازم را ندارد، بيان كرد: قابليت انتقال اين لوپ وجود دارد؛ چراكه در اين بخش يا بايد عرض پل افزايش يابد يا لوپ را جابجا كنيم.

شهردار قم نيز به لايحه شهرداري در خصوص پروژه تفريحي گردشگري در بوستان ريحانه اشاره كرد و با بيان اينكه در اين زمين شركت آب و فاضلاب از نظر سندي ادعاي مالكيت داشت، اظهار كرد: پس از مراحل پيچيده‌اي، دادگاه به نفع شهرداري رأي داد؛ روي كاربري مباحث گسترده‌اي مطرح شد.

سقائيان‌نژاد با تاكيد بر اينكه جلسات متعدد تشكيل و كميسيون ماده پنج با حضور استاندار شكل گرفت، تصريح كرد: در اين جلسات در خصوص حريم بحث‌هاي لازم انجام شد.

وي با تاكيد بر اينكه اين پروژه سرمايه‌گذاري بالغ بر ۶۰۰ ميليارد تومان است، خاطرنشان كرد: تمام مشكلات مرتبط با اين پروژه حل شده و ۴۱۶ ميلياردي كه بانك ملي تهاتر مي‌شود بخش عمده‌ آن در اين بخش است.

اخذ مجوز توافقنامه شماره ۵۶۹۲/۱ و ۵۶۹۷/۱ و ۵۷۰۰/۱ و ۵۶۹۵ از ديگر مباحث مطرح شده در اين جلسه بود كه به تصويب رسيد.

سعادت طلب با بيان اينكه در توافقنامه ۵۶۹۵ شركت سهامي خاص ريزباف براي تفكيك زمين، در طرح تهيه شده، قواعد معماري و شهرسازي به طور كامل رعايت شده است، اظهار كرد: در اين طرح براي نخستين بار در شهر قم به صورت محله‌اي امكانات كامل مورد نياز شهروندان از جمله فضاهاي تفريحي، فرهنگي، مذهبي، فضاي سبز تأمين شده است.

براساس جزئيات مطرح شده در طرح تاييد شده تفكيك اين پلاك كه در بلوار غدير قرار گرفته، اصول معماري ايراني و اسلامي و شاخص‌هاي شهرسازي به طور كامل رعايت شده است.

در ادامه اين جلسه آتش زر رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر بحث اخذ مجوز پرداخت ديه به مبلغ بالغ بر ۲۲۸ ميليون ريال و ۵۸۷ ميليون ريال كارگران شهرداري منطقه هشت را مطرح كرد.

در پايان اين جلسه مشاور شهردار قم گزارشي از روند تسويه و تهاتر ديون و بدهي‌هاي شهرداري ارائه كرد.

محسن نصيري با اشاره به وضعيت تهاتر بدهي‌هاي شهرداري با بانك‌ها و وصول مطالبات شهرداري از دستگاه‌هاي دولتي، مطالبات بانك‌ها از شهرداري قم را مورد توجه قرار داد و اظهار كرد: طبق تأمين مالي كه در سنوات گذشته انجام شده بود در حدود هزار و۴۵۰ ميليارد تومان به بانك ملي، تجارت، شهر، آينده، كوثر و مهر اقتصاد بدهي داشتيم.

وي با تاكيد بر عزم شهرداري براي تسويه ديون، تصريح كرد: مذاكراتي با بانك‌ها انجام داديم تا بتوانيم اين بدهي‌ها را تهاتر و تسويه كنيم.

مشاور شهردار قم با اشاره به تحولات و تغييرات در سيستم بانكي و تصميمات جديدي كه در دولت و بانك مركزي اتخاذ شد، خاطرنشان كرد: با توجه به اينكه مجموعه‌هاي بانكي در سال‌هاي گذشته با تغيير نرخ سود روند پيگيري امور خود را تغيير دادند و اين كار را براي شهرداري بسيار مشكل كرد.

نصيري با اشاره به كاهش نرخ سودهاي بانكي، تصريح كرد: با اين كار كمي در سياست‌هاي بانكي تغييراتي ايجاد شد كه روند كار شهرداري را به نوعي تغيير داد.

وي با بيان اينكه در خصوص تسويه بدهي‌ها هشت حوزه در بانك‌ها تصميم‌گيري مي‌كنند، افزود: در حوزه بررسي ارزش املاك تمام امور كارشناسي برخلاف رويه اصلي با حمايت شهردار به صورت هيات كارشناسي صورت گرفت تا حقوق شهرداري قم ضايع نشود.

رئيس ستاد ساماندهي تعاملات بانكي و تسويه ديون شهرداري قم با اشاره به پروسه پيگيري مطالبات و تسويه آن‌ها در بانك‌ها، تصريح كرد: بانك‌ها به دنبال اين هستند كه براي جذب سود بيشتر پروسه تسويه بدهي‌ها طولاني‌تر شده تا منابع بيشتري را جذب كرده باشند.

شهردار قم نيز با اشاره به تثبيت بدهي دولت به شهرداري قم، گفت: ۵۴ ارگاني كه با شهرداري طي سنوات گذشته حساب و كتاب داشتند با رفع اين بدهي خط پاياني ترسيم مي‌شود كه شامل حوزه و ديگر ارگان‌ها مي‌شوند.

سقائيان‌نژاد تصريح كرد: اين مساله به اين معني است كه تمام مشكلات ما با اين ارگان‌هاي مختلف جمع‌بندي شده و اين براي شهر ما بسيار مهم است كه حركت جديدي را در شهر آغاز مي‌كند.

معاون برنامه ريزي و منابع انساني شهرداري قم هم با تاكيد بر پيگيري امور جاري شهرداري در سال گذشته، بيان كرد: با وجود تمام بدهي‌ها و پرداخت آنها مديريت شهري هم امور جاري را انجام مي‌داده هم به ارائه خدمات شهري مي‌پرداخته است.

رئيس شوراي اسلامي شهر قم با تاكيد بر اينكه تخصيص مطالبات شهرداري از دولت موفقيت بزرگي در سال ۹۵ براي شهرداري بود، خاطرنشان كرد: بايد در نشستي ابعاد مختلف اين موفقيت بررسي و از افراد دخيل تقدير شود و بايد توجه داشت كه در اين روند علما و مراجع تقليد هم كمك خوبي بودند./۸۷۲/د102/ی

ارسال نظرات