اعتکاف نوعی جهاد معنوی است
آیت الله محمدحسین فقیه یزدی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آثار اعتکاف در زندگی معنوی افراد عنوان کرد: اعتکاف یکی از میانبرهای خودسازی است و واژه جهادی معنوی انسان ها بهترین تعریف از اعتکاف است.
وی افزود: تغییر روحیه تعبدی انسان و بریدن و جدا شدن از دنیا و زخارف آن که یک موضوع ذی قیمت است، از آثار و برکات بی شمار اعتکاف است.
استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اصل اعتکاف برای انس با دعا و عبادت و عبودیت پروردگار است و حاضر دیدن خدا، دل بریدن از دنیا، دست شستن از هواهای نفسانی و ارتباط مستقیم با خدا اولین هدف برای اعتکاف است.
وی اضافه کرد: شاید آثار و برکات اعتکاف با نگاه مادی قابل تفسیر نباشد اما عظمت و آثار بزرگ این جهاد معنوی که موجب حضور قلب انسان در محضر الهی می شود و توجه انسان را به عالم غیب متوجه می سازد و نوعی خودسازی که مبدأ آن اراده انسان است از عظمت های این عمل با فضیلت است.
آیت الله فقیه یزدی عنصر اراده را مهم ترین عامل توفیق معنوی انسان دانست و خاطرنشان کرد: اگر اراده انسان در انجام اعتکاف نبود، این عبادت با عظمت انجام نمی شد و همین اراده است که شروع کننده تعالی و کمال انسان است و در واقع فرد معتکف در این جهاد معنوی، تمرین عملی مقابله با نفس و حرکت در مسیر رضایت الهی و عبودیت خداوند را انجام می دهد.
وی تأکید کرد: تربیت های انسان دارای جنبه های گوناگونی است و در اعتکاف جنبه های بیرونی، جوارحی و جوانحی تربیت همه در کنار یکدیگر اتفاق می افتد و فرد معتکف خود را عامل به دستورات الهی می کند و تمرین بندگی خود را به بهترین نحو ممکن و با جدا شدن از دنیا و خالص شدن برای خدا انجام می دهد.
استاد برجسته حوزه علمیه توبه را یکی از مقامات اعتکاف دانست و اظهار کرد: کسی که اراده بر اعتکاف دارد، بر خود مسلط شده است و بازگشت به سمت خدا دارد و در اعتکاف تمام اعمالی که توجه انسان را از خدا پرت می کند، کنار گذاشته می شود و به غیر از خدا هیچ چیز در این عمل عبادی دیده نمی شود.
وی افزود: توبه از زخارف و زیبایی های دنیایی و توجه به عالم معنا و معنویت نتیجه مهم اعتکاف است و ریشه معرفت که در محاسبه نفس و قوی کردن معارف درونی است، از طریق اعتکاف به بهترین نحو صورت می گیرد.
آیت الله فقیه یزدی در ادامه ابراز کرد: این محاسبه نفس و توجه به درون مبدأ معرفت الهی است و موجب می شود تا انسان از محاسبه نفس به مراقبه نفس برسد و از دستاورد عظیم توبه و بازگشت به شاهراه عبودیت الهی و طی کردن مسیر معرفت الهی حراست کند
وی در پایان خاطرنشان کرد: مهم ترین موضوعی که در مسیر معرفت الهی وجود دارد، اراده انسان است و اگر این اراده تقویت و تثبیت شود، وسوسه های شیاطین از انسان دور می شود و همین اراده موجب می شود تا خدای ناکرده انسان گرفتار گناه و معصیت نشود./872/ت۳۰۲/ج