۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۲
کد خبر: ۴۹۰۴۵۳
کارشناس امور فرهنگی و تربیتی مطرح کرد؛

اعتکاف‌؛ نماد مبارزه با هوای نفس

حجت‌الاسلام مداحی گفت: خلوت کردن با خداوند سبب خواهد شد تا انسان دست به توشه‌های معنوی پیدا کند و با آن توشه ها می‌تواند با نفس اماره که شیطان درونی است به مبارزه بپردازد.
اعتکاف

حجت‌الاسلام عباس مداحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، اعتکاف را بهترین راه برای درک معنویت حضور در درگاه و پیشگاه خداوند دانست و گفت: چون انسان در مسجد به اعتکاف می پردازد خود را بیشتر در محضر خداوند می‌بیند و این خود بهترین عامل برای اصلاح اعمال ناپسند است.

کارشناس امور فرهنگی و تربیتی ادامه داد: اعتکاف بهترین فرصت برای تفکر و برنامه‌ریزی برای زندگی است و انسان نباید تنها در ایام اعتکاف اعمال خود را اصلاح کرده و همین که این ایام به اتمام برسد دوباره زندگی پیشین خود را در پیش بگیرد، بلکه باید اعمال خود را تا پایان عمرش اصلاح کرده و در سایه‌سار معارف دینی حرکت کند.

وی افزود: خلوت کردن با خداوند سبب خواهد شد تا انسان به توشه‌های معنوی دست پیدا کند و با آن توشه ها می‌تواند با نفس اماره که شیطان درونی است به مبارزه بپردازد.

عبادات خالصانه؛ رمز موفقیت امام راحل

حجت‌الاسلام مداحی با اشاره به سیره علما و بزرگان در رابطه با عبادت‌های خالصانه عنوان کرد: اگر امام خمینی(ره) در مقابل استکبار جهانی ایستادند و توانستند پشت آنها را به خاک بزنند، در زندگی شخصی خود همواره با خداوند خلوت‌هایی خالصانه داشته و با توکل بر او همه این موفقیت‌ها را به دست آورده است.

وی ادامه داد: مراسم اعتکاف فرصتی است برای خلوت کردن و تفکر به اعمال گذشته‌ای که از انسان سر زده است؛ بنابراین گذاشتن برنامه‌هایی از قبیل سخنرانی‌های اخلاقی کوتاه، تشکیل حلقه‌های معرفت در این راستا می‌تواند کارگر باشد.

کارشناس امور فرهنگی و تربیتی در پایان خاطرنشان کرد: البته ناگفته نماند که این گونه برنامه‌ها هرچه کوتاه‌تر باشد، بهتر است چراکه برای فرد معتکف وقت بیشتری برای انس با خداوند و خلوت با معبود خواهد ماند که این به خودی خود بهترین مقدمه برای رسیدن به مراتب کمال است./841/ت302/س

ارسال نظرات