۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۴۸۷۰۲۷
گپ‌و‌گفت عیدانه با نماینده آیت‌الله العظمی حکیم؛

امام جماعت بودن، اولویت همیشگی من است

حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین روحانی‌پور دزفولی گفت: همیشه امام جماعت بودن، اولویت شیرین و جذاب من در کسوت طلبگی است.
نماینده آیت الله حکیم

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، نوروز 96 نزدیک است و این روزها به خوبی حال و هوای عید در فضای شهر احساس می‌شود. خبرنگار ما به همین منظور، گفت‌و‌گویی با تعدادی از ائمه جماعات مساجد داشته که در این نوبت، مشروح نظرات حجت‌الاسلام و المسلمین سید حسین روحانی‌پور دزفولی؛ نماینده آیت‌الله العظمی حکیم، استاد حوزه علمیه و امام جماعت سابق چند مسجد کشور می‌آید.

وی پس از تولد در نجف اشرف و کسب علم از محضر آیات عظام سید ابوالقاسم خویی و شهید سید باقر صدر، به ایران آمد و همچنین سال‌ها به نمایندگی از برخی مراجع عظام تقلید به ویژه آیت‌الله العظمی سید علی سیستانی، مشغول تبلیغ و سخنرانی در کشورهایی مانند سوریه و انگلستان (لندن) شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی پور دزفولی با بیان اینکه فرزندِ «آیت‌الله سید نعمت‌الله روحانی دزفولی (معروف به جزایری)» و متولدِ 1334 (ه.ش) در نجف اشرف است، گفت: زمانی که رضاخان اقدام به کشف حجاب کرد، پدرم، برای حفظ احکام دین توسط خانواده‌اش، رهسپار نجف شد و من در آنجا به دنیا آمدم، پدرم می‌گفت، این هجرت با دشواری‌های بسیار همراه شد و سه ماه، طول کشید.

وی همچنین با اشاره به تهدیدات مکرر رژیم بعث نسبت به علما و روحانیون، گفت: در آن زمان کسانی که با امام خمینی (ره) و برخی از مراجع تقلید و علمای برجسته عراق مرتبط بودند، مجبور به ترک عراق شدند، به همین خاطر من به مدت 25 سال نتوانستم، مادرم را ببینم و هنگام درگذشت ایشان نیز در عراق نبودم، پس از این رویداد تلخ، بارها از خدا خواستم تا بتوانم پدرم را ببینم که سرانجام توانستم در سال آخرِ حکومت صدامِ ملعون، ایشان را ببینم، هر چند هنگام درگذشت ایشان نیز در کنارشان نبودم، این وضعیت، بسیار برای من، تلخ بود؛ هرچند این اتفاقات برای بسیاری از علما و روحانیون عراقی و ایرانی به ویژه در زمان حکومت ستمگرانه صدام، اتفاق افتاد.

 

امام جماعتی مسجدی در منطقه «کمپلو» اهواز

نماینده آیت‌الله العظمی حکیم در تهران با بیان اینکه هنگام جنگ در یکی از مساجد دزفول، اقامه نماز جماعت می‌کرد، خاطرنشان کرد: سال‌ها امام جماعت مسجد امام جوادالائمه (ع) در منطقه «کمپلو» اهواز بودم، البته از زمان تاسیس دفتر نمایندگی آیت‌الله العظمی حکیم در تهران در سال 1389 تاکنون به دلیل مشغله‌ها و مسافرت‌های تبلیغی بسیار، فرصت فعالیت در مساجد را ندارم، هرچند همیشه امام جماعت بودن، اولویت شیرین و جذاب من در کسوت طلبگی است، یعنی اگر مُخَیِّر به انتخاب فعالیتی بودم، حتما مدیریت و اقامه نماز جماعت در مسجد را انتخاب می‌کردم.

روحانی پور دزفولی با بیان اینکه من همیشه علاقمند به فعالیت‌هایی بوده‌ام که طی آن، ارتباط مستمر با مردم داشته باشم، گفت: تدریس، مسئله گفتن، سخنرانی و هرگونه ارتباط با مردم، برایم جذاب است به همین دلیل هرگاه دعوت به حضور در مسجدی می‌شدم، بدون توجه به کوچکی یا بزرگی آن، با افتخار برای اقامه نماز جماعت و مدیریت به آن مسجد می‌رفتم.

وی با اشاره به سال‌های حضور همزمان خود در جبهه‌ها در زمان جنگ ایران و عراق و نیز تدریس در مدرسه علمیه امام خمینی (ره) و تبلیغ در شهرهای مختلف استان خوزستان، اضافه کرد: این وضعیت نیز موجب شد اختیاری برای انتخاب یک مسجد و استمرار حضور و فعالیت در آن نداشته باشم، در واقع، طلاب، سرباز امام زمان (عج) هستند و بنا بر نیاز باید در محل خدمت، حاضر شوند.

این استاد حوزه علمیه در پاسخ به این سوال که اگر طلبه نمی‌شد، چه فعالیتی را انتخاب می‌کرد، گفت: به دلیل جایگاه علمی مرحوم پدرم و اینکه بنابر سنت دیرینِ علما، در نوجوانی، معمم شدم، در کسوت طلبگی درآمدم، بنابراین، اگر طلبه نمی‌شدم، بازهم طلبه می‌شدم.

 

یک توصیه مسجدی

روحانی پور دزفولی خاطرنشان کرد: یک امام جماعت، ارتباط مستمری با مردم دارد و امروزه به برکت انقلاب اسلامی و تشکیل نهادهای مسجدی مانند بسیج و مراکز قرآن و عترت، حضور جوانان در مساجد، گسترش یافته است، بنابراین وظیفه ائمه جماعات و حتی روحانیون و نمایندگان مراجع معظم تقلید در برقراری ارتباط شایسته با جوانان، بیشتر از گذشته شده است، این موضوع می‌تواند، موجب مقابله با دسیسه‌های دشمنان در ایجاد فضای «مسجدگریزی» در کشور شود.

 

سخن آخر

وی ادامه داد: اینک در روزهای پایانی سال، ضمن آرزوی موفقیت برای تمام جهانیان به ویژه مسلمانان و بالاخص، فارسی‌زبانان جهان، امیدوارم سال ۱۳۹۶، سال ظهور حضرت مهدی (عج) گسترش صلح و شادی معنوی در دنیا، موفقیت روزافزون کشورهای اسلامی به ویژه شیعیان و همچنین نابودی تروریسم، افراطی‌گری و خشونت در جهان باشد.

این استاد حوزه علمیه، افزود: همچنین دعا می‌کنم که خداوند متعال، طول عمر توام با سلامتی و عزت به مراجع معظم تقلید، مقام معظم رهبری، علما و تمام خادمین به اسلام و مسلمین و همچنین تمام مردم جهان عنایت فرماید./1325//102/خ

 

ارسال نظرات