تمام کائنات برای رسیدن به قرب الهی خلق شده اند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در هیات میثاق با شهدا که شامگاه جمعه در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد، گفت: وقتی خداوند می خواهد پیرامون اقدامات حضرت زهرا(س) سخن بگوید می فرماید؛ «اَلَم تَرَ اِلَی الَّذینَ بَدَّلوا نِعمَتَ اللهِ کُفرًا وَ اَحَلّوا قَومَهُم دارَ البَوارِ جَهَنَّمَ یَصلَونَها وَ بِئسَ القَرارُ» ای پیامبر ندیدی آن افرادی که نعمت خداوند را تبدیل به کفر کردند و قوم خویش را وارد دارالوبار کردند و خود را وارد سرزمینی بایر کردند، آنجا هیچ رویشی وجود ندارد.
وی افزود: عده ای نعمت خدا را تبدیل به کفر کردند، مشخص است که این افراد جزء پرچم داران هستند، قومی دارند و قوم خود را وارد جهنم کردند، البته این جهنم قرارگاه آنها در آخرت می شود و بد جایگاهی است این جهنم برای آنان، منظور از نعمت در این آیه وجود امام(ع) و ائمه هستند و کلمه کفر برای ائمه کفر است.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه در قرآن کریم از اسامی مختلفی برای بیان امام استفاده می شود، تصریح کرد: براساس فرموده امیرمومنان(ع) 10 اسم در قرآن به معنی امام آمده و یکی از آن اسم ها نعمت است. اگر افرادی این نعمت را قدر بدانند سعادتمند خواهند شد.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان اینکه خداوند هر مخلوقی را که آفریده یک ظرفیتی برای رشد در آن قرار داده و این حق هر مخلوق است، گفت: هیچ مخلوقی نباید مانع رسیدن دیگر مخلوق ها به کمال بشود، موجود اگر دارای ادراک و حیات نباشد حقی ندارد، هرچه برسر او بیاید فرقی برایش نمی کند، حق برای موجودی متصور است که دارای درک و حیات باشد.
وی ادامه داد: اگر موجودات به هدف و کمال خویش برسند دیگر سختی نخواهند دید. هر مخلوقی در ظرف وجودی خویش اگر به حق خود برسد به قرب الهی می رسد که حقیقت آن حق جزء قُرب نیست. تمام کائنات برای رسیدن به قرب الهی خلق شده اند. این حق ضمانت اجرایی دارد و آن این است که هیچ مخلوقی از محیط سلطنت او خارج نیست و اجازه نمی دهد فردی به حق خود نرسد و اگر چنین شود حق او را استیفا می کند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: همه مخلوقات اگر در دایره عبد خداوند قرار بگیرند به کمال خویش می رسند. بر همین اساس خداوند بر ما حق داشته و مخلوق نیز بر خداوند حق دارد، البته حقی نیز در وجود پیامبر اکرم(ص) وجود دارد و آن محبت عظیم موجود در پیامبر است. ظرفیتی که در ایشان قرار داده این است که می تواند همه عالم را شفاعت و تطهیر کند. مقامی دارد که می تواند همه عالم را معبود کرده و به مقام اخلاص و لقاء الله برساند.
وی ادامه داد: البته انسان ها مختار هستند ولی اگر او از دایره حکومت خداوند خارج شود وارد ظلمات شده و در جهنم تا ابد باقی خواهند ماند و دیگر جای اعتراض وجود نخواهد داشت. حقی که خداوند در امیرمومنان(ع) قرار داده حق بر تمام عالم است. محیط ولایت امیرمومنان همان درجات نعمات بهشتی است./202/811/ب1