۱۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۴۷۸۶۴۸
در درس خارج آیت الله شبستری؛

واژه صابئین در قرآن بررسی شد

آیت الله مجتهد شبستری با بیان اینکه واژه صابئین در سه جای قرآن آمده است، گفت: چون ماهیت صابئین مشخص نیست نمی توان حکم قطعی داد و آنها را از اهل کتاب دانست.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه اگر اهل کتاب جزیه پرداخت نکردند و اسلام نیاوردند باید با آنها جنگ صورت گیرد، اظهار داشت: در روایتی آمده است که مجوس پیامبری داشته است.

وی ادامه داد: شیخ صدوق دارد که مجوس پیامبری داشت که اسم آن داماس و کتابش جاماس بود که او را به قتل رساندند، در روایاتی مربوط به جزیه که از نظر سند و دلالت معتبر است أخذ جزیه از اهل کتاب چون یهود، نصاری و مجوس وارد شده است.

امام جمعه تبریز با اشاره به «صابئین» که در سه جای قرآن در آیه 62 سوره بقره و 69 سوره مائده و 17 حج وارد شده است، ابراز داشت: فرهنگ دهخدا صابئ را ابری می داند و به معنای فرو رفتن در آب است، اینها زیاد غسل تعمید داشتند از این رو آنها را صابئ می نامند.

وی ادامه داد: از کشاف الفنون نقل شده است که اینها فرشتگان را می پرستند و زبور را می خوانند و رو به قبله نیایش می کنند، صابئین معتقدند که به نوح کتاب آسمانی نازل شده است، بعد از نوح به سام و بعد به ابراهیم، موسی و یحیی الذکریا نازل شده است، تمام این کتابها را تحت عنوان صحف آدم قبول داشتند.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: صابئین دو دسته بودند که عده ای کافر بودند و ستارگان را می پرستیدند و عده ای نیز انبیای الهی را قبول داشتند و طواف حج و عبادت رو به کعبه داشتند، اجمالا عده ای به پیامبران الهی عقیده داشتند و آنها را حنفاء می گفتند، مرامشان سری و جمعیت کمی داشتند.

وی با اشاره به نظر فقها، گفت: عده ای از فقها قائل به آن هستند که صابئین از اهل کتال هستند و عده ای از فقها نیز آنها را مشرک می دانند، ادله آنها وجود برخی ستاره پرست در میان آنها است و عمومات قاتلوا المشرکین کافا در این جا وارد است، در مقام شک در اهل کتاب بودن صابئین نمی توان به عام در شبهه مصداقیه تمسک کرد.

آیت الله مجتهد شبستری استصحاب عدم ازلی را تنها دلیل قابل تمسک در شک در اهل کتاب بودن صابئین دانست و گفت: قبل از خلقت از اهل کتاب نبودند و حال در مقام شک با تمسک به استصحاب عدم ازلی عدم اهل کتاب بودن آنها را استنباط می کنیم.

وی ادله اهل کتاب بودن صابئین را مخدوش دانست و گفت: چون ماهیت صابئین مجهول است نمی توان چیزی را اثبات کرد، در اسلام، اصل حرمت دماء انسان است، به خاطر فتنه گری کفار است که جهاد با آنها جایز شده است، افراد مزاحم اسلام باید با آنها جنگ شود./854/202/ب2

ارسال نظرات