۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۴
کد خبر: ۴۷۵۸۵۶
استاد حوزه علمیه قم:

انسان عاقل ابدیت خود را به متاع ناچیز دنیا نمی‌فروشد

حجت الاسلام قائمی انسانی را که به خاطر دنیا آخرت خود را از دست می‌دهد مجنون دانست و گفت: هر کس به خاطر خوشی دنیا خوشی آخرت را از دست دهد عاقل نیست چرا که عمر دنیا در برابر آخرت بسیار ناچیز است.
حجت الاسلام علی اصغر قائمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام قائمی، استاد حوزه علمیه قم عصر امروز در حسینیه شهید همت مدرسه علمیه مولاوردیخان قزوین با اشاره به مسئله نشاط و شادابی طلاب گفت: برای طلاب تمام عوامل نشاط و شادابی در هر زمانی مهیا است اگر در این میان طلبه‌ای دچار افسردگی روحی می‌شود باید بداند که خودش در امری کوتاهی و سهل انگاری کرده است

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امیرمؤمنان(ع) پیرامون شادابی و نشاط، افزود: امیرمؤمنان(ع) فرموده‌اند کسی که در انجام وظیفه خود کوتاهی کند بدون شک دچار غم و اندوه خواهد شد باید بپذیریم که در پاره‌ای از موارد وجود غم و غصه از خود انسان است و همیشه عامل بیرونی در این جریان دخیل نیست.

این استاد اخلاق در ادامه با بیان اینکه اهل دنیا و مردم آن تنها به دنیا و متعلقات آن دلخوش هستند، اظهار کرد: هر کسی در این دنیا برای رسیدن به هدفی تلاش می‌کند و به آن دلگرم است روایتی از پیامبر اکرم(‌ص) است که می‌فرمایند اگر به آن اندازه‌ای که دنیا را باور کرده‌اید به همان اندازه آخرت را باور می‌کردید به طور حتم آخرت را ترجیح می‌دادید.

وی در ادامه با اشاره به اینکه یقین داشتن موجب قوی شدن انسان است، ابراز کرد: انسان اگر یقین به روز قیامت و معاد داشته باشد بیشتر تلاش و هدفش را آخرت قرار می‌دهد و بیشتر از دنیا به آخرتش فکر می‌کند و دل خود را به آنجا مشغول و معطوف می‌کند.

حجت الاسلام قائمی در ادامه انسانی را که به خاطر دنیا آخرت خود را از دست می‌دهد مجنون دانست و تصریح کرد: هر کس به خاطر خوشی دنیا خوشی آخرت را از دست دهد عاقل نیست چرا که عمر دنیا در برابر آخرت بسیار ناچیز است، آخرت عمری میلیاردی و ابدی دارد و از نظر منطقی و عقلی انسان عاقل چیز دائمی و ابدی را به عمری محدود با بهای ناچیز نخواهد فروخت.

وی در ادامه با بیان اینکه طالبان علم کسانی هستند که رزق و روزی همواره به دنبال آنها می‌آید تاکید کرد: بنا بر فرموده پیامبر اکرم(ص) همه افراد موظف هستند که به دنبال کسب روزی باشند اما طالبان علم روزی به دنبال آنها خواهد آمد خداوند متعال در قرآن می‌فرماید هر کس تقوا پیشه کند خداوند روزی او را از جایی که گمان نمی‌کند می‌رساند.

حجت الاسلام قائمی در ادامه تصریح کرد: کسی که غم و اندوه عالم آخرت و برزخ را داشته باشد غصه دنیا و متعلقات آن را نخواهد داشت، حضرت امیر(ع) در بیانی زیبا فرموده‌اند مردم در خواب هستند هنگامی که مردند بیدار می‌شوند ما انسان‌ها در این عالم مسافر هستیم و باید به فکر رفتن باشیم و لحظه‌ای از انجام وظایف خود غفلت نکنیم.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه ابراز کرد: ما در جامعه ای قرار گرفته ایم که همه انسان ها مشغول تأمین دنیای خودشان هستند، اهل دنیا به دنیا خوش هستند و اهل آخرت هم به آخرت خوش هستند.

وی در پایان گفت: اگر طلاب در راه معنویت سست عمل کنند و از تقوا کناره بگیرند در حقیقت هم دنیای خود را تباه کرده‎اند و هم آخرت را، از این رو طلبه باید بداند که به چه دلیل محرومیت‌ها و محدودیت‌ها را تحمل می‌کند تا بتواند در آخرت به وعده‌های خداوند متعال دست پیدا کند./873/202/ب2

ارسال نظرات