۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۹
کد خبر: ۴۷۵۶۰۹
آیت الله مجتهد شبستری:

رفع فتنه و کف بعث دو فلسفه جهاد است

امام جمعه تبریز گفت: رفع فتنه و جلوگیری از قدرت گرفتن مشرکان که به آن کف بعث گفته می شود دو فلسفه جهاد ابتدایی است که قرآن بر این دو اشاره کرده است.
آیت الله شبستری در درس خارج فقه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در جلسه درس خارج فقه جهاد با بیان اینکه با پنج طائفه می توان جهاد کرد، اظهار داشت: جهاد با مشرکان، اهل کتاب، جهاد با محاربان با خدا و رسولش، بغات و جهاد با طغات این پنج طایفه است.

وی با بیان اینکه بغات کسانی هستند که علیه حاکمیت یک جامعه طغیان کنند و در حقیقت با کل مسلمانان سر جنگ ندارند اما محارب با مسلمانان مشکل و غرض دارند، طغات نیز مسلمانی هستند که مصداق طاغوت باشد، مانند محمد رضای پهلوی که مسلمان بود اما حاکمیتش حاکمیت طاغوت بود.

امام جمعه تبریز ادامه داد: از ابتدای سوره برائت تا 16 آیه در رابطه با قتال با مشرکان است، در این آیه «فاقتلوا المشرکین حیث وجدتموهم» به لسان مفسرین دلالت بر آن دارد که مشرکان محترم نیستند و جهاد با آنها مشروعیت دارد، مشرکانی هستند که با مسلمانان معاهده ای ندارند، دسته ای هستند که نقض معاهده کرده اند و دسته ای نیز معاهده را نقض نکرده اند.

وی با بیان اینکه مشرکانی که با مسلمانان معاهده ای دارند و بر سر آن باقی هستند و بر علیه مسلمانان حرکتی ندارند باید تا اتمام معاهده با آنها باقی ماند و جهاد در این مورد مشروعیت ندارد، ابراز داشت: جهاد ابتدایی با مشرکانی که دارای معاهده با مسلمانان هستند مشروعیت نخواهد داشت، باید بر عهد وقوف داشت.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: آن مشرکانی که نقض عهد کرده اند و یا اصلا معاهده ای نداشته اند جهاد با آنها مشروعیت دارد، بنابراین جهاد با مشرکین از مصادیق مشروعیت جهاد است، فلسفه قتال در قرآن تعلیل به دو چیز شده است، یکی رفع فتنه و دیگری کف بعث است.

وی با بیان اینکه در آیه 192 سوره بقره بر فلسفه رفع فتنه اشاره شده است و جنگ را تا رفع فتنه بیان داشته است تا توحید الهی بر زمین حاکم باشد و در سوره انفال آیه 32 نیز بر همین فلسفه اشاره شده است، ادامه داد: کف بعث به معنای جلوگیری از قدرت گرفتن مشرکان است که در آیه 84 سوره نساء به آن اشاره شده است.

آیت الله مجتهد شبستری تصریح کرد: قدرت مسلمانان و ابراز این قدرت عامل پیشگیری از طغیان مشرکان است، تأکیدات رهبر انقلاب بر تقویت صنایع دفاعی بر این اساس بوده و برای بازدارندگی از طغیان مشرکان است، آیاتی بر این بازدارندگی در قرآن کریم آمده است.

وی خاطرنشان کرد: عموم تعلیل رفع فتنه و کف بعث هم شامل جهاد دفاعی است و هم جهاد ابتدایی را شامل است، عموم متعلق آیات عام بوده و شامل هر دو جهاد است، مانند آیه «وقاتلوا المشرکین کافه»، مفسران دارند که مشرکان در دل خود عداوت و کینه دارند و اراده قتال و کید با شما را در صورت تمکن و فرصت خواهند داشت./854/202/ب2

ارسال نظرات