مهم ترین هدف از بعثت انبیا اصلاح رفتار انسانها بوده است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمدحسین جاوری امشب در مراسم سخنرانی و تفسیر زیارت عاشورا که در مسجد سرتخت برگزار شد، با اشاره به فراز «اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا اَباعَبْدِاللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يَابْنَ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ» از زیارت عاشورا عنوان کرد: سلام کردن در فرهنگ اسلامی به معنای اعلام صلح و دوستی با طرف مقابل است، اسلام تنها دینی است که حتی برای محاورات روزانه افراد برنامه ریزی کرده و از آنها خواسته است که سخن خود را با پیغام صلح آغاز کنند بنابراین زیارتنامههایی که برای ائمه وارد شده است نیز با این عبارت آغاز میشود.
وی اظهار کرد: متأسفانه بسیاری از مسلمانان به دلیل عدم آشنایی با زبان عربی، معانی و مفاهیم عبارات روایی و قرآنی را نمیدانند در حالی که اگر ما معنی این واژگان را بدانیم به خوبی متوجه میشویم که مجموعه الفاظ، عبارات، زیارتنامهها و آیات قرآنی در راستای ایجاد مدینه فاضله اسلامی قرار داده شده است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: در زیارت عاشورا امام حسین(ع) با لقب اباعبدالله مورد خطاب قرار گرفتهاند، این عبارت نشان میدهد که فردی که در این زیارتنامه مخاطب ما قرار دارد یکی از عابدان و افرادی است که جنبه مذهبی زندگی او بسیار برجسته است، در تاریخ افراد زیادی به عنوان چهرههای سرشناس معرفی شدهاند اما تعداد اندکی از آنان جنبه دینی و مذهبی زندگیشان بر سایر جنبهها برتری داشته است، در ادامه این عبارت یکی دیگر از دلایل برتری شخصیت امام حسین(ع)، یعنی پیوند ایشان به آخرین پیامبر خدا مطرح شده است.
حجت الاسلام جاوری گفت: در فرهنگ اسلامی بارها به گزینش و انتخاب افراد مختلف برای پذیرش مسؤولیتهای گوناگون اشاره شده است، خداوند در آیه 124 سوره انعام میفرماید: «اللَّهُ أَعْلَمُ حَيْثُ يَجْعَلُ رِسالَتَهُ»، این سخن به این معناست که برخی از گزینشها با تدبیری همراه بوده است که خداوند در از ابتدا میدانسته است و افراد عاقل و کسانی میاندیشند نیز در آینده به آن پی میبرند، یکی از انتخابهای خداوند درباره حضرت امام حسین(ع) انجام شده است تا ایشان رسالتی بزرگ را انجام دهند.
وی با اشاره به فراز «َلسَّلامُ عَلَيْكَ يا خِيَرَةَ اللَّهِ و َابْنَ خِيَرَتِهِ» از زیارت عاشورا، عنوان کرد: خداوند در آیه 24 سوره سجده میفرماید: «وَ جَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً يَهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمَّا صَبَرُوا وَ كانُوا بِآياتِنا يُوقِنُونَ» بنابراین یکی از علتهای انتخاب افراد شایسته به سمتهای مهم از طرف خداوند اعتقاد راسخ آنها به سخنان خداوند و درجه یقین آنها بوده است به همین دلیل پیامبر اکرم(ص) و پس از ایشان حضرت علی(ع) و سایر ائمه(ع) به این سمت منصوب شدند.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به فراز «وَ لا اضْمِحْلالَ بَعْدَ أَنْ شَرَطْتَ عَلَيْهِمُ الزُّهْدَ فِى دَرَجَاتِ هَذِهِ الدُّنْيَا الدَّنِيَّةِ وَ زُخْرُفِهَا وَ زِبْرِجِهَا فَشَرَطُوا لَكَ ذَلِكَ وَ عَلِمْتَ مِنْهُمُ الْوَفَاءَ بِهِ فَقَبِلْتَهُمْ وَ قَرَّبْتَهُمْ وَ قَدَّمْتَ لَهُمُ الذِّكْرَ الْعَلِيَّ وَ الثَّنَاءَ الْجَلِيَّ وَ أَهْبَطْتَ عَلَيْهِمْ مَلائِكَتَكَ وَ كَرَّمْتَهُمْ بِوَحْيِكَ وَ رَفَدْتَهُمْ بِعِلْمِكَ» از دعای ندبه، عنوان کرد: در این آیه به شرطی که خداوند با بندگان برگزیده خود داشته اشاره شده که از آنها خواسته نسبت به زیورها و زینتهای دنیا زهد بورزند و این بندگان نیز این شرط را پذیرفتند، مطالعه تاریخ هم به ما نشان میدهد افرادی همانند حضرت ابراهیم(ع)، حضرت محمد(ص) و ائمه(ع) هیچگاه برای کسب مقامهای مادی و ثروت دنیا با دیگران رقابت نکردند بنابراین این مسأله هم صحت مدعای خداوند مبنی بر زهد این افراد را ثابت میکند.
حجت الاسلام جاوری گفت: در ابتدای زیارت عاشورا به این نکته اشاره شده است که امام حسین(ع) فرد برگزیده خداوند بودند که پس از پیامبر خدا(ص) که ایشان هم فردی برگزیده بودند، انتخاب شدند، بنابراین این بخش از زیارت عاشورا احادیثی که از پیامبر(ص) و سایر ائمه درباره معرفی ائمه صادر شده است را تأیید میکند که همه آنها افرادی بودهاند که از سوی خداوند به این سمت برگزیده شدهاند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار کرد: خواندن زیارتنامهها و روایات ائمه به تنهایی سودی ندارد بلکه باید به این بیانات عمل کنیم، اگر فردی احساس میکند که از خواند زیارتنامهای تغییری در رفتار او ایجاد نمیشود بهتر است خواند آن را ترک کرده و به سراغ زیارتنامه یا متنی برود که درک درستی از آن داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه، عنوان کرد: مهمترین هدف بعثت پیامبر اکرم(ص) و سایر پیامبران و انتخاب ائمه(ع) از سوی خداوند برای هدایت مردم، اصلاح رفتار انسانها بوده است، همه آن بزرگان از طرف خداوند مأمور بودهاند انسانهایی خداشناس، مهربان، قانع به حق و جایگاه خود و دوستدار دیگر انسانها را تربیت کنند بنابراین کسی که به این حقیقت آگاه شد، باید رفتار خود را اصلاح کند./202/868/ب1