۱۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۱
کد خبر: ۴۷۱۱۰۷
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

رقص و پایکوبی آل خلیفه و بنی صهیون در بحرین/ افزایش اعزام مبلغان الازهر به کشورهای خارجی

رقص و پایکوبی گروهی از خاخام های صهیونیست در بحرین انتقادات بسیار وسیع علما و ملت بحرین را برانگیخته است.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: جهان اسلام در هفته ای که گذشت بسته ای خبری است که مواضع و اقدامات شخصیت ها و جریان های اسلامی در طول هفته را پوشش میدهد و به مهم ترین اتفاقات کشورهای اسلامی میپردازد.

لبنان: اتحاد شیعیان و مسیحیان لبنان علیه تکفیری ها

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت آمریکا با عدم وتوی قطعنامه ضد صهیونیستی در پی محافظت از رژیم صهیونیستی است نه دفاع از ملت فلسطین.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: «تکفیر» خطرناک‌ترین موضوعی است که وارد امت اسلام شده است؛ در برخی از محافل شیعه نیز (علاوه بر محافل سنی افراطی) رویکرد معینی وجود دارند که «شیعه انگلیسی» نامیده می‌شوند و همانگونه که امام خامنه‌ای فرمودند اینها نیز روش تکفیر و خیانت و نیز توهین به مقدسات را در پیش گرفته‌اند؛ نه فقط علیه بزرگان اهل سنت بلکه علیه بزرگان شیعه هم این رویکرد را دنبال کردند.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق معاون رییس اجرایی حزب الله لبنان تصریح کرد: لبنان با آزادی حلب و موصل مطمئنا قوی تر می شود زیرا شکست پروژه تکفیری در عراق و سوریه سبب بسته شدن راه نفوذ داعش به لبنان خواهد شد. او همچنین نسبت به خطر داعش برای لبنان ابراز نگرانی کرد و خواستار توجه ارتش و دولت به این مساله شد.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان در پیامی به مناسبت درگذشت شیخ ناصر الجبری گفت: زمانی که نام شیخ عبدالناصر الجبری را می شنویم چیزی جز پرچم برافراشته وحدت اسلامی نمی بینیم چرا که اعتقاد داشت مسلمانان دارای یک مساله هستند و آن هم مساله فلسطین است و خدا و پیامبر و قرآن واحدی دارند.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت ادعای تروریست ها مبنی بر مبارزه با طاغوت در سوریه را مضحک توصیف کرد و گفت که آنان در دامان طاغوت اصلی یعنی آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار دارند.

تجمع علمای مسلمان لبنان برخی جریان های اسلام گرا را به درس آموزی از ایستادگی محور مقاومت در برابر دشمنان و پیروزی در سوریه فراخواند و تاکید کرد که آنها بدانند که فتنه کنونی که تجزیه جوامع اسلامی را دنبال می کند درصدد به فراموشی سپردن مساله فلسطین و حفظ طولانی مدت رژیم صهیونیستی است.

حجت الاسلام شیخ محمد یزبک رییس شورای شرعی حزب الله با تبریک میلاد حضرت مسیح به مسیحیان منطقه بعلبک، گفت: حضرت مسیح(ع) نیز بر مبارزه با فتنه تأکید کرده و سیره ایشان نیز بیانگر همین مطلب است. لبنان پناهگاهی برای همه به شمار می آید و ما باید با حمایت از ارتش و ملت و مقاومت به دفاع از وطن بپردازیم.

عراق: انتقاد شدید از مواضع عربستان نسبت به الحشد الشعبی

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف خواستار قطع روابط کشورهای اسلامی با آل سعود شد و گفت: مسؤولان عربستان اعتراف کردند بیش از 2 هزار تن از شهروندان این کشور برای انجام اقدامات تروریستی به سوریه و عراق رفتهاند. چرا مسؤولان عربستانی با مدارس تکفیری و محلهای تغذیه فکری تروریسم مبارزه نمیکند؟

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی کربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی بر ضرورت حمایت از مجاهدان تاکید کرد و ادامه داد: در سالهای گذشته دهها هزار تن از مجاهدان عراقی برای حمایت از ملت و مقدسات شهید و مجروح شدند. مسؤولان عراقی با حمایت و پشتیبانی بهتر از رزمندگان میتوانند پیروزی نهایی را در برابر تروریسم نزدیکتر کنند.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف تصریح کرد: اعضای بسیج مردمی با جانفشانی توانستند جریان تروریستی داعش را شکست دهند و با دستیابی به پیروزیهای چشمگیر شهرها و مناطق مختلف را از چنگال تروریسم آزاد کنند.

حمله تروریستی به کاظمین خنثی شد. نیروهای امنیتی عراق یک خودروی بمب‌گذاری شده را منفجر کردند و سه عامل انتحاری را که در تدارک حمله به شهر کاظمین در شمال بغداد حمله بودند، کُشتند.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق، در مراسم بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله سید محسن حکیم در مراسم بزرگداشت مرحوم حضرت آیت الله سید محسن حکیم، زندگی این مرجع تقلید را الگویی برای انسانها خواند و تصریح کرد: ما باید به توصیههای مراجع تقلید گوش فرا دهیم  و آن را در مراحل مختلف زندگی استفاده کنیم.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان با تکرار اتهامات خود علیه نیروهای مردمی عراق، گفت که بسیج مردمی یک سازمان طایفه‌ای است و اگر بخواهیم عراقی یکپارچه داشته باشیم جایگاهی برای بسیج مردمی وجود ندارد.  در همین راستا گردان امام علی الحشد الشعبی با صدور بیانیه ای در پاسخ به وزیر سعودی نوشته است: «ما مخالفت خود را با گلوله به مزدوران رژیم سعودی و نه با سخن گفتن نشان خواهیم داد و دهان الجبیر و سروران صهیونیستی و آمریکایی اش را با پیروزی های پیاپی خواهیم بست و وعده گاه ما با آنها در میدان نبرد است.»

سید عبدالفتاح الموسوی، عضو ارشد حرکت نُجباء در گفت‌وگو با رسا با تاکید بر نزدیک بودن پیروزی الحشد الشعبی در موصل، گفت: آزادسازی حلب سیلی محکم مقاومت اسلامی به جبهه استکبار بود.

آستان مقدس عباسی اولین حوزه علمیه مجازی در جهان را تحت عنوان «موسسه آموزش مطالعات حوزوی فرهنگ الانبیا» تاسیس کرد.

شیخ خالد عبدالوهاب الملا رییس مجمع علمای اهل تسنن عراق تاکید کرد: اگر جبهه مقاومت در لبنان، سوریه، عراق و فلسطین نبود اکنون کشورهای منطقه زیر چکمه سربازان رژیم صهیونیستی و مستکبران جهان قرار میگرفتند.

بحرین: انتقاد از عادی سازی روابط با اسرائیل

جبهه مقاومت در برابر عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی، استقبال از هیأت صهیونیستی در بحرین را عامل تحریک احساسات مردم این کشور توصیف کرد و اعلام اسامی حاضران در این هیأت را خواستار شد. در این پیام آمده است: در روزهای گذشته تصاویر و کلیپهایی از استقبال بازرگانان بحرینی از هیأتی یهودی که ترانه هایی درباره اشغال فلسطین و برپایی دولت صهیونیستی به پایتختی قدس می خواندند، منتشر شد.

حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در پایگاه اجتماعی توییترنسبت به تلاش آل خلیفه جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هشدار داد. وی نوشت: «قشرهای مختلف ملت بحرین تا ابد به حمایت از فلسطین و قدس خواهند پرداخت و اجازه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نمی دهند.» وی ادامه داد: چگونه ممکن است نماز جمعه در بحرین منع شده، اجازه حضور امام جمعه در مسجد را نمی دهند، نمازگزاران را بازداشت می کنند و یک منطقه به صورت کامل در محاصره قرار می گیرد اما صهیونیست ها به راحتی در این کشور به رقص پرداخته و سرود ویرانی مسجد الاقصی را سر می دهند؟

آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای ارشد بحرین نسبت به استقبال از هیأت صهیونیستی در بحرین به شدت انتقاد کرد و گفت: حضور هیأت صهیونیستی در بحرین ضربه به احساسات ملت مسلمان بحرین به شمار می آید. این صهیونیست ها در خیابان های بحرین به رقص پرداخته و سرودهای دشمنانه علیه اعراب و مسلمانان سر دادند.

علمای بحرین در پیامی با تأکید بر اینکه ملت هیچگاه از این راه عقب نشینی نخواهد کرد حتی اگر بهای سنگینی پرداخت کنند، آمده است: مردم با حضور در صحنه نشان دادند که تسلیم نشده و فقیه و رهبر خود را تسلیم نمی کنند حتی اگر سینه های آنان مملو از گلوله های مزدوران شود.

در آستانه سالروز شهادت آیت الله نمر، معترضان بحرینی با تجمع در برابر منزل شیخ عیسی قاسم، رهبر شیعیان بحرین تأکید کردند که راه شیخ نمر را ادامه خواهند داد. به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه ستره، نیروهای بحرینی از بمب‌های صوتی و گاز اشک‌آور علیه جوانان معترض استفاده کردند.

پاکستان: تقدیر از پشتیبانی رهبر انقلاب از محور مقاومت

سید عدیل عباس زیدی عضو مجلس مسلمین پاکستان با اشارہ به این که حمایت رھبر معظم انقلاب اسلامی از سرنگونی حکومت‌های  سوریه و عراق جلوگیری کرده است، گفت: حضرت آیت اللہ خامنه ای مدافع حقوق مظلومان جھان است.

حجت الاسلام سید ساجد علی نقوی رھبر شیعیان پاکستان با اشارہ به این که جنبش شیعیان پاکستان خواھان اتحاد اسلامی و مخالف فرقه گرایی در کشور است، ابراز داشت: جنبش شیعیان پاکستان شاخه نظامی نیست و کسی نمی تواند با چنین اتهامات بی پایه و اساس، این جنبش را کنار بزند.

حجت الاسلام راجه ناصر عباس جعفری رییس مجلس وحدت مسلمین پاکستان، پیروزی نیروھای مقاومت در حلب را به ملت و دولت سوریه تبریک گفت و ابراز داشت: پیروزی مجاھدان در مقابل ھزاران تروریست خارجی حاضر در حلب و حامیان آنان معادلات منطقه را تغییر داد. وی با تمجید از نقش مستشاران جمھوری اسلامی در پیروزی حلب گفت: جمھوری اسلامی در گذشته نیز چنین وضعیتی را تجربه کردہ و در یک جنگ نابرابر بر دشمن بعثی پیروز شده بود.

تکفیری ھای منطقه گلگت پاکستان به فراخوان مولانا فضل الرحمن رییس خود خوانده جمعیت علمای مسلمان این کشور، در حمایت از تروریست ھای سوریه تظاھرات کردند و خواستار آزادی آنان شدند. مولانا قاضی نثار احمد رییس تشکیلات موسوم به اھل سنت و جماعت در این تظاھرات گفت: حمایت از مردم میانمار، سوریه و فلسطین وظیفه مسلمانان پاکستان است.

عبدالغفار روپری از روحانیان اهل تسنن و رییس جماعت اھل حدیث پاکستان خواستار برنامه ریزی دقیق سران اسلامی برای نجات اسلام و مسلمانان جھان شد و تصریح کرد: محاصرہ دشمنان اسلام و مسلمانان روز به روز تنگ تر می شود و اگر برای نجات خود چاره ای نیندیشیم، دیگر نمی توانیم از خود دفاع کنیم.

مصر: اعزام سیصد مبلغ به کشورهای خارجی

شیخ محی الدین عفیفی رییس مرکز تحقیقات اسلامی الازهر امروز در مصاحبه با خبرنگاران از اعزام 304 مبلغ به کشورهای خارجی در سال 2016 میلادی خبر داد. وی افزود: این مبلغان با هدف بیان اسلام حقیقی و مقابله با افکار منحرف و گمراه به کشورهای خارجی اعزام شدند.

عباس شومان، قائم‌مقام مرکز اسلامی الازهر مصر اظهارات «عمر سالم»، پژوهشگر آمریکایی مصری‌تبار را که از الازهر درخواست کرده بود به بهانه نشر اسلام در سراسر جهان از جمله تل‌آویو، در سرزمین اشغالی فلسطین شعبه افتتاح کند، به باد تمسخر و انتقاد گرفت.

وزارت اوقاف مصر امروز طی بیانیهای عنوان و شرایط برگزار نمازی جمعه این هفته را اعلام کرد. در این بیانیه آمده است: نماز جمعه این هفته با عنوان «توجه به زمان و سرنوشت ملتها و دولتها» در همه مساجد وابسته به وزارت اوقاف برگزار خواهد شد.

 

فلسطین: هشام سالم دبیرکل جنبش صابرین گفت: بارها و بارها گفته‌ایم ما یک جنبش مقاومتی فلسطینی هستیم که جهادش از درک جامعش از اسلام و احساس مسؤولیت بالایش در قبال ملت و آرمان فلسطین سرچشمه گرفته است. ما ابدا یک جنبش فرقه‌ای نیستیم و سخن گفتن فرقه‌گرایانه را به شدت رد می‌کنیم. اینکه می‌گویند همه اعضای صابرین شیعه هستند و هیچ اهل تسننی در میان آنها نیست دروغ محض است.

نیجریه: شمار بسیار زیادی از شیعیان نیجریه ضمن تاکید بر لزوم اجرای حکم آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی و همسر وی، تصریح کردند: آزادی شیخ زکزاکی خط قرمز ماست و هیچ گاه از آن کوتاه نخواهیم آمد.

تونس: غفران الحسيناني، مدیر امور رسانه ای در نهاد نخست وزیری تونس با تاکید براینکه متأسفانه تلاش رسانه‌ها و شبكه‌هاي تلويزيوني و اجتماعي با هدف ايجاد اختلاف بين شيعه و سني است، گفت: اساتيد دانشگاه‌هاي تونس عمدتاً به عربستان دعوت مي‌شوند و متأسفانه افكار وهابي به آرامي وارد فضاي علمي و دانشگاهي اين كشور شده است. البته تفكر و انديشه وهابيت آنگونه كه عربستان سرمايه‌گذاري كرده است، در جامعه تونس مورد استقبال واقع نشده است.

الجزایر: هجدهمین هفته ملی قرآنی، 6 دي‌ماه با حضور محمد عیسی، وزیر امور دینی و اوقاف، شیخ محمد طاهر آیت عجلت، روجانی برجسته و مفتی بزرگ الجزایر، شیخ علی عیه، امام جماعت مسجد بزرگ پایتخت و جمعی از سفراء و دیپلمات‌ها و اساتید و پژوهشگران در محل سالن مرحوم مفتی زکریا (شاعر انقلاب و سرود ملی) در کاخ فرهنگ منطقه عناصر الجزاير برگزار شد.

گرجستان: استفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در گرجستان به زبان آذری ترجمه و منتشر شد.

عربستان: حجت الاسلام شیخ حسن صفار امام جمعه قطیف عربستان با اشاره به اشتراکات شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی گفت: صهیونیسم و افراط گرایان در کشورهای مختلف مسلمانان و مسیحیان را قلع و قع میکنند.

اندونزی: یک مقام بلندپایه 'نهضت العلما'، بزرگترین سازمان اسلامی اندونزی اعلام کرد: بردباردی مذهبی با اعمال اقدامات تبعیض آمیز علیه پیروان مذاهب مختلف در این کشور طی سال 2016 کاهش یافت./983/ب953/ک

ارسال نظرات