۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۲۷
کد خبر: ۴۶۹۴۷۵
آیت‎الله جوادی آملی:

آگاهی انسان از اسرار قیامت بسیار ناچیز و اندک است

حضرت آیت‎الله جوادی آملی با اشاره به این‎که جهنم قابل جابه‎جایی است، گفت: در سوره مبارکه قاف بهشت را قابل جابه‎جایی می‎داند، ولی این دلیل بر حصر نیست شاید جهنم و بهشتی باشد که غیرمنقول است، ما ذره‎ای از اسرار قیامت باخبر هستیم، نه از بهشت و نه از جهنم اطلاع داریم.
حضرت آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیتالله عبدالله جوادی آملی، امروز در درس خارج تفسیر خود در مسجد اعظم در ادامه تفسیر سوره مبارکه قاف گفت: در جریان معاد فرمود بهشت برای اهل تقوا نزدیک شده است، همان طور که در آیات سوره مبارکه فجر جهنم را منقول میداند، در سوره محل بحث نیز بهشت را قابل جابهجایی میداند، ولی این دلیل بر حصر نیست شاید جهنم و بهشتی باشد که غیرمنقول است، ما ذرهای از اسرار قیامت باخبر هستیم، نه از بهشت و نه از جهنم اطلاع داریم.

وی افزود: شبههای مطرح شده که کسی که مدت کوتاهی معصیت کرده در جهنم تا ابد باقی بماند، چرا با اینکه مدت کوتاهی همچون عمر صدسالهای زندگی کرده باشد، باید تا ابد در جهنم بماند، عذاب مفارق با آن غده دائمی سازگار نیست، اول باید ابدیت روح و ابدیت گناه ثابت شود، لازم نیست که آن شخص که معصیت کرده روی اعمال یا روی کارهایی که کرده مخلد است، یا بر اساس باور و اعتقادش ابدی است.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر اینکه کفر و اعتقادهای زشت همچون غده سرطانی است، اظهار کرد: اگر یک انسانی ابدی بود و غدهاش ابدی بود و یک مرض ابدی برای خودش فراهم کرد باید تا ابد درد بکشد، باید تجرد روح هم ثابت بشود، نماز نخواندن و روزه نگرفتن و معصیت کردن اینها عمل است و برای اینها کسی ابد نمیسوزد اما کفر است که خلود میآورد، کفر یک غده ثابت است، کفر و شرک عملی خلود نمیاورد، بلکه شرک و کفر اعتقادی خلود میآورد، ولی خلود در بهشت حلشدنی است چون آن به فضل الهی است.

وی ادامه داد: حالا لطف الهی و فیض الهی ممکن است کار خودش را بکند، کفر یعنی بستن جان است به غیر از خداوند، آن کسی که کافر است میگوید من معتقد هستم که مبدأ وجود ندارد، این مرض است، اگر ذات اقدس اله بخواهد کسی را ببخشد دست ما نیست اما این استحقاق دست ما هست.

حضرت آیتالله جوادی آملی با قرائت آیه « لَهُم مَّا يَشَاءُونَ فِيهَا وَلَدَيْنَا مَزِيدٌ»، خاطرنشان کرد: بهشتیها در دنیا روی خواستههایشان پا گذاشتند لذا در بهشت هر چه بخواهد به آنان خواهند داد، اما این «لدینا مزید» یک حرف تازه است، آنان آنجا مظهر خدای سبحان هستند و با «کن» نعمتهای بهشتی را به دست میآورند، «یفجرونها تفجیرا» یعنی جوشاننده چشمهها خود بهشتیها هستند.

وی گفت: در سوره مبارکه سجده راجع به پاداش سجده فرمود خیلی از چیزها را شما اصلا نمیدانید که بخواهید، شما نمیدانید چه چیزهایی هست که بخواهید، همانطور که درجات رسالت و خلافت و نبوت را نمیدانید، معادل آنها را نمیدانید و چون نمیدانید هم در بهشت آن را نمیخواهید، حوزه مشیت و آرزوی ما، به قدر درک ما است، ما آنچه را که بلد هستیم میخواهیم، لذا فرمود هیچ نفسی نمیداند که برای او در بهشت چه چیزهایی را قرار دادهام.

استادبرجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز کرد: مبلغان و وعاظ هم انذار دهندگان الهی هستند، منظور از رسل تنها بلاواسطه بودن انبیا نیست، بلکه گاه شاگردان و اصحاب و مبلغان هستند که فرشتگان به جهنمیها میگویند مگر برای شما نذیر نیامد؟ مگر شما در فلان حسینیه و فلان مسجد را نرفتید و سخنان مبلغان را نشنیدید؟

وی با اشاره به آیه «وَكَمْ أَهْلَكْنَا قَبْلَهُم مِّن قَرْنٍ هُمْ أَشَدُّ مِنْهُم بَطْشًا فَنَقَّبُوا فِي الْبِلَادِ هَلْ مِن مَّحِيصٍ»، ابراز کرد: شما سرمایهداران حجاز هستید ولی یکدهم سرمایه قارون را ندارید و قارون و قویتر از قارون را هم از بین بردیم، قارون هم یک دهم سرمایه بزرگتر از خودش را نداشت و ما او را هلاک کردیم، خداوند فرمود ما از هر راهی شما را موعظه کردیم، انذار کردیم، بشارت دادیم، ما معقول و محسوس را در اختیار شما گذاشتیم، شما اگر صاحبنظر هستید از معقولات استفاده کنید و اگر اهل تقلید هستید از خدا و پیامبر حرف بشنوید.

حضرت آیتالله جوادی آملی ادامه داد: انسان اگر نه عاقل بود و نه مستمع او اهل جهنم است، او اگر نه خود حاضر شد فکر کند و نه به حرف صاحبنظر گوش داد، اهل جهنم است، انسان خودش در سوره مبارکه ملک میگوید اگر میشنیدیم یا میفهمیدیم، ما اهل جهنم بودیم، انسان نه خودش متخصص باشد و نه اهل گوش دادن باشد، اهل جهنم میشود./914/پ202/ج1

ارسال نظرات