وحدت هویت اساس پیشرفت جامعه اسلامی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیتالله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری در نخستین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه های حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری که هم اکنون در سالن پیامبر اعظم استانداری مرکزی در اراک در حال برگزاری است، وحدت هویت را اساس پیشرفت جامعه اسلامی دانست و بیان کرد: سخن من پیرامون وحدت هویت و مبانی وحدت هویت جامعه اسلامی است اگر ما وحدت هویت را در جامعه اسلامی بتوانیم تثبیت کنیم اختلاف نظر و دیدگاه نه تنها صدمه ای به پیشرفت جامعه اسلامی وارد نخواهد کرد، بلکه سبب پیشرفت جامعه اسلامی نیز می شود.
وی با تبریک میلاد پیامبر(ص) و تاکید براینکه همه ما باید پیروان خوبی برای آن حضرت باشیم، افزود: اساس این است که ما هویت واحدی برای جامعه اسلامی داشته باشیم؛ چرا که آنچه خطر است این است که در هویت جامعه اسلامی شکاف ایجاد شود و اگر در این زمینه شکاف ایجاد شود اراده جامعه تضعیف می شود و اگر جامعه ای اراده اش تضعیف شود و دچار چندگانگی، ضعف و تضاد شود دچار بحران خواهد شد و در نتیجه جامعه ای که اراده جمعی اش چند جهتی و دچار بحران است نمی تواند موفق باشد.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با طرح این سوال که وحدت هویت چگونه به دست می آید و اساس این هویت واحد چیست؟، اظهار داشت: حضرت علی (ع) در فرازهایی وحدت هویت اجتماعی را بیان می کنند و در یکی از خطبه ها می فرمایند: در راه خدا و ولایت از کمی یاران وحشت نکنید چرا که مردم در نتیجه هواهای نفسانیشان پراکنده میشوند و روی سفره ای که سیری کم باشد در آن سفره گرسنگی طول و دراز ایجاد می شود.
آیت الله اراکی ادامه داد: حضرت علی (ع) می فرماید: آنچه جوامع را واحد می کند همسویی در پسند، ناپسند، خواسته ها و عواطف و تمایلات است و در واقع جامعه ای که عواطفش یک جهت باشد جامعه واحد می شود یعنی اراده جمعی در اراده فرد جلوه گر می شود.
نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه هویت اجتماعی هویتی است که به واسطه هوای دل می تواند پست و یا آرمانی شود، گفت: این وحدت گرایش های عاطفی منشائی می شود که اراده واحدی در جامعه شکل بگیرد اما الزاما این نیست که همه مردم این اراده را عملی کنند بلکه یک نفر اراده جمعی جامعه را عملی می کند و نماینده آن جامعه می شود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: وقتی جامعه ای از نظر عاطفی یکسان شد محبت عشق و نفرتش یک جهت شده و دارای هویت واحد است حال چه جامعه مثبت و چه منفی باشد این جامعه هویت پیدا می کند؛ از این رو معتقدیم باید جامعه اسلامی هویت واحدش را از دست ندهد.
آیت الله اراکی با تاکید براینکه دوستی با دوستان محمد و آل محمد(ص) و دشمنی با دشمنان محمد و آل محمد(ص) جامعه را یک جهت کرده و به آن هویت می بحشد، توضیح داد: هویت چنین جامعه ای هویت محمدی می شود و در حقیقت مساله عواطف، عشق و نفرت ها بسیار اثرگذار است از این رو باید فرهنگ ما در این راستا باشد یعنی رسانه فرهنگی و قلم تراش های فرهنگی ما در جهتی باید باشند و حرکت کنند که عشق این خوبان و در راس محمد(ص) را در جامعه ایران نهادینه کنند.
آیت الله اراکی افزود: کودک، جوان و نوجوان ما باید با این عشق رشد و نمو کنند که اگر چنین شود جامعه دارای اراده و هویت به سمت همنوایی با محمد وآل محمد (ص) حرکت می کند؛ از این رو اینکه می گوییم الگوی مردان علی(ع) و الگوی زنان فاطمه (س) است به این معنی نیست که این الگو بودن تنها یک الگوی نظری است که فقط در مقالات بنویسیم و بررسی کنیم که اینها دارای درجه بالایی از کمال بودند بلکه باید نسبت به این کمال عشق ورزیده شود.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه اگر اول این عشق و کمال را بشناسیم با توجه به اینکه طبیعت انسان کمال دوست است و اگر این چهره ها را به جامعه خوب معرفی کنیم خود به خود این عشق در بین جامعه و مردم نهادینه خواهد شد.
آیت الله اراکی تصریح کرد: آنچه همه مسلمانان را با هم یکی می کند محبت محمد (ص) است و این همگرایی در عشق و نفرت یک هویت واحد می سازد، که اگر هویت جامعه واحد شد و همسویی عاطفی و دل ها در جامعه ما شکل گرفت اینکه ما با دیگری اختلاف نظر در بعضی از مسائل داشته باشیم ضرر و آسیبی به این هویت واحد وارد نمی کند.
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: اگر چه جای بحث هست که آیا این اعتقاد درست است یا آن اعتقاد؛ ولی بحث علمی آسیبی به این وحدت هویت و همگرایی عاطفی وارد نمی کند و در واقع به شرطی که بحثی با روش علمی و با انگیزه حقیقت شناسی باشد نه برای دشمنی که اگر با انگیزه دشمنی باشد همان شکاف را در هویت ایجاد می کند برای جامعه اسلامی مفید نیز خواهد بود.
آیت الله اراکی با تاکید براینکه هویت ما محمدی است که ما را از جهت عاطفی یک جهت و همگرا می کند، در پایان خاطرنشان ساخت: حتی اگر گفت و گو مبنایش نابود کردن و برای شکست طرف باشد می شود گفت و گوی خصمانه اما اگر طرف مشترک داشته باشد برای به حق و حقیقت دست یافتن اختلافات آسیب نمی زند و گفت و گوها مفید خواهد بود./201/842/ب1