۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۷
کد خبر: ۴۶۶۶۱۹
حجت الاسلام شاطری:

دانشگاه ها سند اسلامی شدن را اجرا کنند

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با اشاره به اهمیت سند اسلامی شدن دانشگاه ها، گفت: پیشنهاد می کنم دانشکده علوم پزشکی و دانشگاه شهید بهشتی به صورت پایلوت سند اسلامی شدن دانشگاه ها را اجرا کند.
حجت الاسلام شاطری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شاطری دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها در همایش«وحدت حوزه و دانشگاه» که بعدازظهر امروز به همت دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: نگاه جامعه به دانشگاه های مطلوب و الگو است و در نگرش اسلامی به آن توجه شده و این توقع وجود دارد موارد جاری کشور از سوی آنان اداره شود.

وی افزود: امروز دانشگاه در ظرف و زمینه نگارش های مبنایی مکاتب مختلف برای بهبودی وضع زندگی مزدم تشکیل شده است.

حجت الاسلام شاطری با اشاره به اقدامات شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، ابراز داشت: شورای اسلامی شدن دانشگاه ها به عنوان اولین شورایی است که با حضور آقایان معین، فرهادی، گلشن، آیت‌الله مصباح و جناب حداد عادل تشکیل شده است، این ترکیب ویژه نگاه کلان سیاسیت گذاری و تحول را در محیط های آموزشی به عنوان حرکات مبنایی مورد توجه قرار می دهد. وحدت حوزه و دانشگاه در رگه های عمیق انقلاب به نقش بنیادی این تعامل در تشکیل آرمان های انقلاب اسلامی توجه ویژه دارد.

وی با بیان گزارش از عملکرد شورای اسلامی شدن دانشگاه ها، گفت: سند دانشگاه اسلامی در دور جدید مطابق با نظامات چهارگانه دانشگاهی تدوین شده است، فضای دانشگاه علمی فرهنگی است، این فضا می تواند به سمت شکل گیری تمدن اسلامی حرکت کند، سند اسلامی می گوید انسان عاقل از تمام فهم بشر استفاده و بهره می برد و آنچه آورده مکتب او است و در عرصه معرفت و دانش یک نظام علمی ارائه می کند.

دبیر شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با بیان اینکه فرایند تولید علم در ابتدا فرضیه و در مرحله بعد اجرای می شود، گفت: کلام معصومان(ع) به دلیل نزدیکی با علم خداوند می تواند راه حل های جدیدی در علم و فناوری به ارمغان بیاورد.
 
وی افزود: چهار نظام دانشگاه از انسجام ملی برخوردار نیست، متاسفانه بخش فرهنگی برای خود عمل کرده و همچنین بخش آموزش و پژوهش با یکدگیر همکاری ندارند، باید این همکاری مورد توجه قرار گیرد. اگر سیاست مناسبی تدوین شد باید در مقام عمل از یک عقلانیت مناسبی برخوردار باشد. در حوزه ساختار، محتوا، مزامین و در حوزه منابع انسانی باید اصلاحات صورت گیرد، عناصر علمی در دانشگاه ها مشکلات خاص دارند، طرح موضوعات آرمانی فقط یک آرزو پردازی است.

حجت الاسلام شاطری ابراز داشت: پیشنهاد می کنم دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به صورت  پایلوت، سند اسلامی شدن دانشگاه را اجرا کند، این دانشگاه می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند. در مورد دانشگاه های مهندسی نیز با دانشگاه هایی همچون شریف و امیرکبیر سخن گفته شده است.

وی با اشاره به حضور روحانیت و وظیفه حوزه های علمیه برای تعامل علمی با دانشگاه ها، گفت: در انجمن های که در حوزه شکل گرفته با مساله محوری می تواند موتور محرک مباحث دینی را پیش برند. به دنبال این هستیم که در مقام عمل اهداف سند دانشگاه اسلامی شدن انجام پذیرد./811/202/ب3

 

 

ارسال نظرات