۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۴۵۹۰۳۶
معاون وزیر ارتباطات مطرح کرد؛

راه اندازی مرکز تبادل ترافیک در قم گامی در جهت کاهش هزینه های برنامه های فرهنگی/ رسانه عامل مهم در انتشار مفاهیم و پیام ها

آذری جهرمی با بیان اینکه مرکز داده امین، مرکز داده اسراء و مرکز داده نور فعالیت های خوبی در عرصه تولید محتوا داشته اند، گفت: تا همین امروز این مراکز اگر محتوایی تولید می کردند باید پولی می دادند تا آن را به دست مردم برسانند ولی با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک در قم حجم زیادی از این هزینه ها کاسته می شود.
جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدجواد آذری جهرمی ظهر امروز در افتتاحیه مرکز تبادل ترافیک قم که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد با اشاره به اینکه امروز فضای مجازی به عنوان شبکه ملی اطلاعات زیرساخت همه امور کشور است، اظهار داشت: شبکه بانکی، آموزش و برق هم زیرساخت است ولی زیرساخت همه این شبکه ها، شبکه ملی اطلاعات است که همه آنها را نیز در برمی گیرد.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: در آماری که سازمان جهانی آی تی یو اعلام کرده به به ازای هر 10 درصد مصرف دیتا، 1.2 درصد به میزان درآمد ناخالص اضافه می شود؛ ولی همه موضوع مسائل اقتصادی نیست بلکه امروز فضای مجازی و نسل جدید رسانه ها است که در جهان کارها را پیش می برد و دیگر رسانه های سنتی جای خود را با شبکه های اطلاعاتی و سایر سرویس های مجازی عوض کرده است.

رسانه عامل مهم در انتشار مفاهیم و پیام ها

وی با بیان اینکه رسانه یک عامل مهم در انتشار مفاهیم، پیام ها، ایجاد حس اتحاد در دوستان و تفرقه انگیزی در دشمنان است، تصریح کرد: رسانه عامل پیروزی در فضای نبردهای ملت ها است و رکن رکین هر حاکمیت و کشوری است ولی نکته مهم این است که هر رسانه مبتی بر محتوا است و همین محتوا است که یک رسانه را از شبکه اطلاع رسانی دیگر جدا می کند، چراکه امروز بحث از داشتن رسانه گذشته و هر کس به راحتی می تواند برای خود شبکه اطلاع رسانی داشته باشد ولی هرکس محتوای خوب عرضه نمی کند.

آذری جهرمی عنوان داشت: رهبر معظم انقلاب در جمع روحانیان حوزه علمیه فرموند برای رساندن حرف های اسلام باید از این فضای مجازی استفاده کرد؛ به همین دلیل ابتدا یک ساختار جامعی برای تولید محتوا لازم است و دوم رقابت تنگاتنگ در فضای مجازی است؛ شما امروز در موتور گوگل همه نیازمندی های خودتان را برآورده می کنید اما باید بدانیم گوگل برنامه ها و اطلاعات خود را از کشور متبوع خود یعنی آمریکا دستور می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر موتور جستجویی تحت نظارت قوانین کشوری است که آن سرویس را ایجاد می کند، عنوان داشت: شما وقتی برای خود در یاهو ایمیل درست می کنید باید بدانید؛ در کشور آمریکا دسترسی به اطلاعات ایمیل افراد غیرآمریکایی هیچ محدودیتی وجود ندارد؛ حال سؤال این است که آیا باید در برابر این تهدیدهای فرهنگی و امنیتی فضا را ببندیم و باید بگوییم فقط محتوا کافی است و یا باید کامل راه را باز بگذاریم؟ که به نظر می آید هیچکدام درست نباشد.

نقش توسعه ارتباطات در تحقق اقتصاد مقاومتی

معاون وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه پیگیر ترین فرد در این برنامه شخص رهبری معظم انقلاب است، افزود: ایشان از مدت ها پیش برای برون رفت از این مشکل صحبت کرده و راهکار ارائه داده اند که خلاصه نظر ایشان این است که درست است تهدیدهایی وجود دارد ولی بستن به طور کل عاقلانه نیست بلکه باید شبکه ملی اطلاعات در کشور تقویت شود که از همین راه اتفاقا اقتصاد مقاومتی نیز فعال می شود.

 وی ادامه داد: ما جوانانی داریم که قابلبیت تولید محتوا دارند و حرف های حقی داریم و امکاناتی در اختیار داریم که می توانیم به جهانیان پیام برسانیم به همین دلیل ما در دولت وظیفه داریم این کارها را تسهیل کنیم و موانع را از جلوی پای تولید کنندگان محتوا برداریم تا بتوانیم پیام ها را به دیگران برسانیم تا گامی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی نیز براشته باشیم.

آذری جهرمی با بیان اینکه نظام اسلامی و انقلاب باید تأثیرگذاری زیادی در دنیا داشته باشد، ابراز داشت: طبق فرمایشات رهبری فضای مجازی هم سطح با انقلاب است و همه ما هم این را می دانیم ولی راهبرد اجرایی شدن این سیاست پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات است تا بتواند محتوایی با کیفیت مناسب برای مصرف کننده داخلی ایجاد کند و اگر محتوای داخلی در داخل تولید شد حتما آسیب های فرهنگی آن هم کمتر است.

وی تأکید کرد: همه باید کمک کنیم تا این محتوا جایگزین شود که یکی از مهمترین ابزار این مسأله شبکه ملی اطلاعات است؛ حوزه علمیه خواهران از سال ها پیش مرکز داده امین را راه اندازی کرده که در حجم تولید محتوا رتبه خوبی دارد و همچنین و مرکز داده اسراء و مرکز داده نور از همان ابتدا کار را شروع کرده اند و تا همین امروز اگر محتوایی تولید می کردند باید پولی می دادند تا آن را به دست مردم برسانند ولی با راه اندازی مرکز تبادل ترافیک در قم حجم زیادی از این هزینه ها کاسته می شود.

وی با بیان اینکه بیش از هفتاد درصد هزینه برای تولید محتوا استفاده می شد، عنوان کرد: با راه اندازی این شبکه می خواهیم هزینه را برای تولید به صفر برسانیم تا مراکز داده فرهنگی دغدغه مالی برای تولید محتوا نداشته باشند و تمام تلاش خود را برای بهبود کیفیت محتواها قرار دهند و حوزه های علمیه نیز بتوانند پیام های دینی را خلاصه و با کیفیت به دنیا عرضه کنند.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیر ساخت افزود: شرکت های تولید محتوا و برنامه های رایانه ای در دو سال و نیم گذشته بیش از به بیش از دوهزار شرکت رسیده و تا کنون بیش از هزار و صد  محصول تولید کرده اند و همان بحث اقتصاد مقاومتی که گفتیم در این راه بیش از 100 هزار نفر شاغل شده اند که وزارت اطلاعات نیز به این افراد کمک خواهد کرد چرا که می داند پتانسیل و نیرو برای این مسأله وجود دارد./1330/201/ب3

ارسال نظرات