۰۴ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
کد خبر: ۴۵۷۲۸۱
حجت الاسلام عالی:

کمالات انسان جلوه ای از اسمای الهی است

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه با بیان اینکه همه موجودات در وجود و صفات وابسته به خداوند هستند، گفت: کمالات انسانی شعاع نوری از اسماء خداوند است و وسعت تواضع افراد معلول درک این مسأله است.
حجت الاسلام عالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام مسعود عالی شب گذشته در مجتمع فرهنگی رضوان واقع در خیابان عسگریه گفت: انسان آیینه کمالات الهی است.

وی در ابتدا با اشاره به آیه معروف «یَا أَیُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِیُّ الْحَمِیدُ»، افزود: انسان دارای کمالات است ولی هرگز صاحب کمالات نیست، اگر کمالاتی وجود دارد همه و همه از جانب پروردگار است، انسانی که در اصل وجودش محتاج پروردگار است، مطمئناً در کمالاتش نیز به کمالات پروردگار وابسته است.

حجت الاسلام عالی ادامه داد: حیات انسان جلوه ای از اسم حیّ خداوند، قدرت انسان جلوه ای از اسم قدیر خداوند و علم انسان نیز جلوه ای از اسم علیم خداوند است، نه تنها انسان بلکه همه موجودات عالم هر چه دارند از جانب خداوند دارند.

استاد و پژوهشگر حوزه علمیه و دانشگاه اظهار کرد: انسانی که همه چیزش را از جانب خداوند بداند هرگز متکبر نخواهد شد، در کمال تواضع در برابر خداوند حاضر می شود و او را پرستش می کند، اگر پیامبر(ص) عزیزترین موجود عالم هستند به دلیل این است که خداوند را منشأ همه کمالات می دانستند.

خطیب توانا با توجه به آیات ششم و هفتم سوره علق که می فرماید «کَلا إِنَّ الإنْسَانَ لَیَطْغَى أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى»، تشریح کرد: انسان زمانی تکبر می ورزد که خودش را مستغنی از خداوند بداند، اگر کمالات از خودِ انسان است چرا در وقت نیازمندی نمی تواند به آنها دسترسی داشته باشد، اگر انسان قدرتش مال خودش است، چرا در وقت پیری باید چند نفر از او مراقبت کنند تا کارهایش را انجام دهد، آیینه ای که عکس زیبا رویی را نشان می دهد، از خودش زیبایی ندارد.

وی در پایان با بیان اینکه بسیاری از ادراکات در گرو درک فقر الی الله است، ابراز کرد: اگر انسان درک کند که همه کمالات از جانب خداوند است و از خودش چیزی ندارد، بسیاری از مسائل را باور می کند، مثلاً باور می کند که خواست خداوند مقدم بر قوانین عالم هستی است یعنی آتش بدون اذن الهی نمی سوزاند یا چاقو بدون اذن الهی نمی برّد./867/202/ب2

 

ارسال نظرات