نقش امام سجاد و حضرت زینب در جاوادنگی واقعه عاشورا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی صبوحی، سخنران حرم حضرت معصومه(س) پیش ازظهر امروز در دوره معارفی عقیله بنی هاشم با اشاره به اینکه بنی هاشم و بنی امیه با هم نسبت فامیلی داشته و پسرعموی یکدیگر بوده اند، گفت: در بعضی از نقل های تاریخی بیان شده که بنی امیه از خانواده عبد شمس نبوده و ریشه یهودی داشته و چون یکی از غلامان عبدالشمس بوده همه تصور کرده اند که پسر اوست ولی سند این مطلب و نقل به بررسی بیشتری نیاز دارد.
مقاتل سید الشهدا
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با اشاره به این که ما سه دسته مقاتل برای امام حسین(ع) داریم که دسته اول مقاتل دوره امویه و دسته دوم مقاتل دوره صفویه و اوج حکومت شیعه هستند، افزود: در دوره دوم یعنی صفویه مقاتلی نوشته شده که در آن از عنصر داستان سرایی و زبان حال استفاده شده است که برای مثال در این دست مقاتل بیان شده که در شب عاشورا حضرت زینب(س) با امام حسین(ع) به گفت و گو نشستند و از آن جایی که مستند تاریخی برای این گفت و گو وجود ندارد نویسنده براساس تصور خود این مطالب را به مقاتل اضافه کرده و بیشتر مقاتل دوران صفویه به این شکل بوده و شاخصه آن کلمه بکاء است.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که دسته سوم مقاتل، مقاتلی هستند که در صد سال اخیر نوشته شده اند و غالبا بعد تحلیلی و تاریخی دارند، تصریح کرد: در این مقاتل داستان نگفته اند بلکه ماجرای عاشورا را باز کرده و ابعاد مختلف آن را مورد تحلیل قرار داده اند و به همین علت مقاتل دوره جدید از مقاتل گذشته در زمینه سند و بیان معارف دین قوی تر هستند.
حجت الاسلام صبوحی ادامه داد: به این علت به مداحان و مرثیه سرایان روضه خوان می گویند که تا قبل از کتاب «روضه الشهدای»ملاحسین کاشفی تمام کتاب هایی که در مورد روضه نوشته می شد به زبان عربی بود و عموم مداحان آن دوره که با زبان عربی آشنا نبودند مجبور بودند به روحانیانی که زبان عربی بلد بودند مراجعه کرده تا برای آنها بخوانند و آنها گوش دهند اما ملاحسین کاشفی با نوشتن کتاب روضه شهدا به فارسی (اولین مقتل فارسی) را نوشت ولی از آن جایی که در این کتاب مطالب غیر مستند زیادی وارد شده برای استفاده چندان مناسب نیست و از همین جا ریشه روضه و روضه خوانی در جامعه باب شد.
نقش اسرا و حضرت زینب دراصل جاوادنگی و جاودانه کردن عاشورا
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه بعد از واقعه عاشورا در بلاد اسلامی خبری نبود و مردم در آن زمان مشغول زندگی روزمره خود بودند، افزود: در آن زمان در میان مردم صحبت چندانی در مورد واقعه عاشورا نبود؛ اما دستگاه خلافت برای این که بتواند از مردم زهر چشم گرفته و حقانیت خود را اثبات کند اقدام به افشای ماجرای عاشورا کرد و یزید رسما از امام زین العابدین عذر خواهی کرد که البته این عذر خواهی یزید دروغ بود و تنها جنبه ظاهری داشت و یزید از انجام این کار به دنبال یک سری اهداف سیاسی خاص بود.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: اسرای کربلا روز یازدهم از کربلا به سمت کوفه به راه افتاده و 12 روز را در کوفه بودند و در اول ماه صفر به شام رسیدند که نقل های زیادی وجود دارد که بیان می کند که یزید قبل از اربعین اهل بیت امام حسین(ع) را به مدینه برگرداند.
هدف دستگاه خلافت یزید از گزارش واقعه عاشورا
حجت الاسلام صبوحی ادامه داد: دستگاه خلافت یزید به دو علت واقعه عاشورا را در جامعه و به مردم گزارش می داد که اولین هدفش این بود که مردم از کشته شدن سران نهضت عاشورا اطلاع پیدا کرده و عبرت بگیرند تا به این ترتیب بتوانند از سایر نهضت ها و قیام ها با محتوای عاشورا جلوگیری کرده و نظیر آن تکرار نشود.
وی دومین هدف دستگاه خلافت را از انتشار واقعه عاشورا بی گناه جلوه دادن دستگاه حکومت عنوان کرد و گفت: در راستای تاکید بر این مطلب دستگاه خلافت، امام حسین(ع) و یاران ایشان را انسان های فتنه جو و شریر نشان می داد که از دین خدا خروج کرده اند و به همین علت با آنها مقابله شده است.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) اظهار کرد: به همین علت دستگاه خلافت خواسته یا ناخواسته به انتشار واقعه عاشورا کمک کرد و کسانی که واقعیت عاشورا را برای مردم برملا کردند همین کاروان اسرا بودند.
حجت الاسلام صبوحی افزود: نقش حضرت زینب(س) برای امام حسین(ع) در واقعه عاشورا دقیقا همان نقشی است که حضرت زهرا(س) برای امیرمؤمنان(ع) در مدینه ایفا کردند و حضرت زینب(س) به وسیله سخنرانی مانند مادربزرگوارشان حقانیت اهل بیت(ع) را در عرصه ولایت و امامت برای امت اسلامی اثبات کردند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر اینکه سختی ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع) برای اسرا و حضرت زینب(س) هرگز موجب نشد که ایشان شرع و واجب الهی را زیر پابگذارند، ادامه داد: در کربلا هیچ مرد نامحرمی بنات رسول خدا(ص) را با موی پریشان کرده و گریبان چاک داده ندید و حضرت زینب(س) و سایر زنان اهل بیت(ع) هرگز در مقابل نامحرم چادر و حجاب از سر برنداشتند و این اصطلاح که می گویند که حضرت زینب(س)معجر از سر برداشتند به معنای همان طناب مانندی است که روی چادر و چفیه می بندند تا محکم شود و از سر نیافتد و در اینجا منظور روسری یا چادر نیست و باید دقت کرد که در مورد شخصیت و حجاب حضرت زینب(س)چیزی بیان شود که در شان ایشان و اهل بیت(ع) باشد و همچنین این روایت ضعف سندی دارد و ثانیا از کجا معلوم که اگر بانوان اهل بیت(ع) این کار را انجام دادند در مقابل نامحرم بوده؛ زیرا عقل حکم می کند که حتی اگر همچنین اتفاقی افتاده باشد باید در خیمه ها باشد نه در مقابل نامحرم و سپاه دشمن.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: سپاهیان یزید به قدری در کربلا فجایع به بار آوردند که صدای سفیر روم و غیر مسلمانان در آمد و سفیر روم وقتی ماجرای کربلا را شنید به یزید گفت که تو چگونه پسر پیامبر و نوه پیامبر بلافصل خود را کشتی در حالی که مردم شهر من به این علت که نسب من با فاصله زیادی به حضرت داوود می رسد و از نوادگان او هستم، خاک زیر پای مرا به عنوان شفا می برند و در حالی که مردم ما نعل الاغ پیامبر خود را تقدس می کنند، شما نوه بلافصل پیامبر خود را به این شکل فجیع به شهادت رساندید.
حجت الاسلام صبوحی اظهار کرد: با وجود تمام این فجایعی که در کربلا بر امام حسین(ع) وارد شد اسرا با سخنان خود مسیر فکری مردم را عوض کردند و پاکی و عصمت امام حسین(ع) را به مردم یادآوری کرده و ایشان را از تهمت هایی که دستگاه خلافت به ایشان به ایشان زده بودند، مبرا کردند.
کارشناس معارفی آستان مقدس حضرت معصومه(س) با تاکید بر این که در تاریخ اسلام وقایع و نبردهای زیادی وجود دارد که مانند حادثه عاشورا بوده از جمله نبرد احد گفت: ولی حادثه عاشورا در تاریخ بی بدیل است وعلت ماندگاری عاشورا نقش بی بدیل اسرا در تبیین ابعاد مختلف این واقعه است.
سخنران حرم حضرت معصومه(س) افزود: در حالی که دشمن قصد داشت امام حسین(ع) و اهل بیت ایشان را خار و ذلیل نشان دهد کاروان اسرا و اهل بیت امام حسین(ع) با سرافرازی و کامیابی در میان مردم حرکت کرده و هرگز حالت یک شکست خورده در جنگ را به خود نگرفتند؛ به گونه ای که وقتی حضرت زینب(س) به بارگاه یزید رسید، یزید از مامؤرانش پرسید که این متکبره کیست که به این حالت راه می رود وهمچنین حضرت زینب(س) در تمام مسیر حرکت خود انقراض بنی امیه را در نتیجه فجایع کربلا و واقعه عاشورا اعلام می کردند.
حجت الاسلام صبوحی با تاکید براین که بسیاری از زن های کوفه شاگردان مکتب قرآن حضرت زینب(س) بودند، گفت: حضرت زینب(س) از همان روز دوازدهم که وارد کوفه شدند در هر جایی که مجال صبحت کردن می یافتند برای مردم سخنرانی می کردند و شرح واقعه عاشورا و مصایبی که بر ایشان رفته بود و جایگاه خانوادگی خود را برای مردم معرفی می کردند و حتی در مجلس ابن زیاد هم حضرت زینب(س)در پاسخ به ابن زیاد اصل ماجرای عاشورا و ارزش قیام عاشورا را بیان کرده و زمینه تحریف عاشورا را از بین بردند و با بیان ابعاد مختلف واقعه عاشورا توسط امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س) زمینه تحریف عاشورا توسط دستگاه خلافت در دوره های مختلف تاریخ از بین رفت.
علت سخنرانی نکردن امام سجاد در کوفه
سخنران حرم حضرت معصومه(س) با بیان این که عمده سخنرانی های حضرت زینب(س) در کوفه بوده و امام سجاد(ع) در شام به سخنرانی پرداختند، افزود: علت این موضوع این بود که اگر امام سجاد(ع) در کوفه سخنرانی می کردند در شام فرصت و مجال سخنرانی پیدا نمی کردند و امکان داشت که ایشان به شام نرسیده به دست عاملان یزید به شهادت برسند به همین علت حضرت زینب(س) در کوفه ابعاد مختلف واقعه عاشورا را برای مردم بیان کردند و همانطور که گفته شد همین بیان واقعه عاشورا را از تحریف حفظ کرد و هوش ها و گوش های خوابیده مردم را طول تاریخ از خواب غفلت بیدار کرد./968/پ202/ی