۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۵۶۲۵۸
نماینده ولی فقیه دراستان قزوین:

انجام کار تربیتی با تهدید و ترس امکان‌پذیر نیست

نماینده ولی فقیه دراستان قزوین گفت: انجام کار تربیتی با ارعاب، تهدید و ترس امکان‌پذیر نیست، بلکه با محبت این کار به نتیجه می‌رسد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه در استان قزوین عصر امروز در جلسه درس اخلاق کارکنان دفتر نماینده ولی‌فقیه در دفتر امام‌جمعه قزوین برگزار شد، به اشاره به نامه 31 نهج‌البلاغه، اظهار کرد: در این نامه امیرمؤمنان(ع) فرصتی را پیدا کرده‌اند، برای این‌که با فرزندان معنوی خود سخن بگویند و هر انسان مؤمنی در طول تاریخ می‌تواند مخاطب حضرت قرار گیرد.

وی در ادامه افزود: نوع سخنان امام علی(ع)، محدود و محصور به یک زمان، مکان و یا فرد خاصی نیست، بلکه جهانی و فراگیر است به عبارت دیگر نهج‌البلاغه کلامی نیست که رنگ تاریخ، جغرافیا و قوم و قبیله به خود بگیرد.

امام‌جمعه قزوین با بیان اینکه خداوند فرموده «لا تبديل لكلمات اللّه»، گفت: به خاطر این‌که کلام حضرت بیان حقایق قرآنی است، شامل حال این معنا و مفهوم می‌شود و كسى نمی‌تواند كلمات آن را تغییر دهد.

سیره و سنت امیرمؤمنان(ع) هم همان سنت الهی است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین در ادامه اضافه کرد: سیره و سنت امیرمؤمنان(ع) هم همان سنت الهی است و کسی نمی‌تواند در آن تغییری ایجاد کند.

وی با بیان اینکه مخاطب سخنان امام علی(ع) فطرت الهی انسان است تصریح کرد: نمی‌توان گفت که امام تنها شخص خاصی را مد نظر داشته و دستورات و سفارشات ایشان به سایر انسان‌ها مرتبط نیست.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه افزود: امیرمؤمنان(ع) در این نامه بیان می‌کنند که من پدری هستم که دنیا دیده‌ام و هر کجای دنیا را که خودم نبوده‌ام ببینم، بر آن اشراف دارم، گویا ایشان در آن زمانه هم زندگی کرده‌اند.

امام‌جمعه قزوین در ادامه اضافه کرد: گویا حضرت زمانه موسی، عیسی و سایر پیامبران را هم درک کرده، اشراف داشته و از نزدیک دیده است زیرا به گونه‌ای این مطلب را بیان می‌کنند که گویی خودشان در آن دوران زندگی کرده‌اند.

وی اظهار کرد: امام علی(ع) در بخش دیگری از نامه 31 می‌فرمایند «فَإِنِّي أُوصِيكَ بِتَقْوَى اللَّهِ أَيْ بُنَيَّ؛ فرزندم تو را سفارش می‌کنم به تقوای الهی، و پيوسته در فرمان او بودن»، امام با بیان «أَيْ بُنَيَّ» نشان می‌دهند که اگر قرار است کار تربیتی انجام دهیم، با ارعاب، تهدید و ترس امکان‌پذیر نیست، بلکه با محبت این کار به نتیجه می‌رسد.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین تأکید کرد: این‌که حضرت می‌فرمایند «وَ لُزُومِ أَمْرِهِ»، «فرزندم همواره ملازم امر خدا باش»، امر نمی‌تواند مقابل نهی باشد، بلکه امر باید شامل نهی هم بشود یعنی هر جا که خدا فرمانی داده و امر کرده، باید پیرو آن باشی و لزوم امره بیان دیگر تقوا هم می‌تواند باشد زیرا امام صادق(ع) فرموده تقوا یعنی این‌که هر کجا خدا می‌خواهد انسان را ببیند، ببیند و هر کجا که نمی‌خواهد انسان را ببیند، نبیند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی خاطرنشان کرد: امام علی(ع) در ادامه نامه می‌فرمایند «وَ عِمَارَةِ قَلْبِكَ بِذِكْرِهِ - وَ الاِعْتِصَامِ بِحَبْلِهِ»، فرزندم تو را سفارش می‌کنم دلت را به ياد او آباد نمودن و به ريسمان اطاعتش چنگ زدن.

هر کسی اعتصام به خدا کند، صاحب عصمت می‌شود

وی اظهار کرد: اعتصام از ریشه عصمت است و هر کسی اعتصام به خدا کند، صاحب عصمت می‌شود؛ قرآن، پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) معصوم هستند و انسان هم به ذات دوست دارد معصوم باشد.

امام‌جمعه قزوین تصریح کرد: عقل انسان هم معصوم است و این عقلی که در آسیب و خطر است و نمی‌تواند عصمت خودش را حفظ کند، باید به جاهایی وصل شود که معصومیت پیدا کند و آن قرآن، پیغمبر(ص) و ائمه اطهار(ع) هستند.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: هر جا که انسان قرآن را به خوبی درک کرد و قرآنی بود، آن قسمت از کارش به عصمت متصل می‌شود و هر جا که ائمه را درست درک کرد و با آن‌ها همراه شد، از عصمت استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه اضافه کرد: منظور حضرت از «حبل»، قرآن، پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) هستند و اعتصام به حب‌الله همان حرکت به سمت عصمت است و هر چه اعتصام ذلال، پاک و درست باشد به همان اندازه انسان از برکات عصمت بهره‌مند می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در پایان گفت: امام در ادامه می‌فرماید «وَ أَيُّ سَبَبٍ أَوْثَقُ مِنْ سَبَبٍ بَيْنَكَ وَ بَيْنَ اللَّهِ إِنْ أَنْتَ أَخَذْتَ بِهِ!»، و كدام رشته استوارتر از طاعت خدا ميان خود و او دارى اگر بگيريش و بدان دست درآرى وسیله‌ای مورد وثوق‌تر قرآن و اهل بیت(ع) برای اتصال و ارتباط انسان با خداوند وجود ندارد و اگر آن‌ها را درک کنیم به این هدف دست پیدا خواهیم کرد./873/204/ب2

ارسال نظرات