۲۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
کد خبر: ۴۵۵۸۸۳
استاد حوزه علمیه قزوین:

پویایی علمی حوزه در گرو اجرای طرح تحول است

استاد حوزه علمیه قزوین با بیان اینکه در مسیر تحول متأسفانه کوتاهی‌ها و کم کاری‌های فراوانی از جانب متولیان و مدیران امر شده است، گفت: متأسفانه در این مسیر ورود مدرک گرایی به حوزه علمیه موجب شده است که پویایی علم از آن گرفته شود که شایسته است مدیریت جدید حوزه در راستای جایگزینی علم‌گرایی به جای مدرک‌گرایی تلاش کند.
محمد حسین نیک‌فال

حجت الاسلام محمدحسین نیک‌فال، استاد حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به بحث مطالبات رهبری در دیدار با اعضای شورای عالی حوزه‌های علمیه، گفت: حوزه علمیه به عنوان یکی از پایه‌های تأثیرگذار علمی کشور متأسفانه در برآوردن نیازهای جامعه و ابعاد مختلف زندگی رو به ضعف بود و به طور عملی خروجی قابل توجهی در زمینه تولید علم نداشته است.

وی در ادامه با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب درباره پایه‌ریزی طرح تحول و تشکیل مرکز مطالعات راهبردی، افزود: با توجه به اسلامی بودن نظام مردم همیشه و همواره انتظار بهبود اوضاع را از حوزه‌ها دارند، از این رو رهبری همیشه با درایت و تیزبینی خود راه‌گشا بوده‌اند.

این کارشناس دینی در ادامه ایجاد جامعه سالم و مدینه فاضله را در پرتو برنامه‌ریزی مدون و سازمان یافته از جانب حوزه‌های علمیه دانست و اظهار کرد: حوزه‌های علمیه نیازمند تدوین طرح تحول برای برنامه‌ریزی بلند مدت دقیق و زمان بندی شده هستند که در پرتو آن حوزه‌های علمیه پویا، نوآور و آشنا با نیازهای روز خواهند شد.

استاد حوزه علمیه در ادامه با بیان اینکه در مسیر تحول متأسفانه کوتاهی‌ها و کم کاری‌های فراوانی از جانب متولیان و مدیران امر شده است، ابراز کرد: متاسفانه در این مسیر ورود مدرک گرایی به حوزه علمیه موجب شده است که پویایی علم از آن گرفته شود که شایسته است مدیریت جدید حوزه در راستای جایگزینی علم‌گرایی به جای مدرک‌گرایی تلاش کند.

وی با اشاره به موانع عدم تحقق طرح تحول در حوزه های علمیه، تصریح کرد: ورود مدرک گرایی به حوزه یکی از عوامل عدم تحقق طرح در حوزه است و عامل دیگر آن را می‌توان نگاه دگماتیسم برخی از عوامل حوزه که با نگاه بسته خود به سیستم، مانع تحول بنیادین هستند، دانست، در صورت درمان این دو عامل این طرح می‌تواند به سوی تحول پیش برود.

این کارشناس مذهبی با بیان اینکه تشکیل مرکز مطالعات راهبردی متشکل از نخبگان و فرزانگان از ضروریات نهادهای حوزوی است، خاطرنشان کرد: لزوم ایجاد چنین مرکزی با تأکید رهبری با توجه به شناخت درونی ایشان از حوزه‌های علمیه لازم و ضروری است اما شناسایی نخبگان و فرزانگان نباید فقط با ملاک ممتاز بودن تحصیلی صورت بگیرد که این امر اشتباه بزرگی است.

استفاده از نخبگان در مرکز مطالعات راهبردی نیازمند ملاک‌های شاخص است

وی با اشاره به در نظر گرفتن سایر ملاک‌های دیگر در جهت استفاده از فرزانگان و نخبگان در مرکز مطالعات راهبردی، تصریح کرد: باید ملاک‌های دیگری همچون استعداد و قدرت هوش فردی و اجتماعی طلاب نخبه در نظر گرفته شود و در این مرکز باید در جهت به روز کردن مسائل دینی و احکام شرعی در جذب جوانان تلاش کرد.

حجت الاسلام نیک‌فال در ادامه با بیان اینکه دین به عنوان یک منبع اصیل همواره و در همه جا سخنی برای گفتن دارد، عنوان کرد: ما معتقدیم دین در تمام عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی حرفی برای گفتن دارد، باید تئوری های اسلام در تمام عرصه ها و با شناسایی استعدادهای مرتبط در حوزه‌ها استخراج شود و به عنوان علوم بومی سازی شده به جامعه و‌ مراکز علمی ارائه شود.

وی در پایان گفت: حوزه‌های علمیه از آن جهت که نهادی دولتی نیستند، علمای آنها به راحتی می‌توانند از اجرای دین در جامعه حمایت کنند و در مواقع لزوم مسؤولان و دولتمردان را نهی از منکر کنند، همان طور که مقام معظم رهبری فرموده‌اند هیچ حکومتی جز حکومت امام عصر(عج) صد در صد کامل نیست و اشتباهاتی در زمینه عملکرد دارد که نخبگان حوزه می‌توانند اشتباهات را شناسایی و وظیفه نهی از منکر را انجام دهند تا امور اصلاح شود./873/302/ب2

ارسال نظرات