۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۶۶۶
استاد حوزه علمیه:

هر عبادت یا عزاداری بدون تفقه و بصیرت بی ارزش است

استاد حوزه علمیه گفت: هر عبادت یا عزاداری که تفقه و بصیرت ندارد در آن خیر نیست و ارزش نداشته و قبول نمی‌شود.
میرباقری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید حمید میرباقری استاد حوزه علمیه شامگاه سه‌شنبه 13 مهرماه به مناسبت عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخت و با اشاره به اهمیت و جایگاه تفقه، بصیرت و فهم در دین گفت: اگر مسلمانی همراه با تفقه شود ارزشمند است در غیر این صورت ارزشی ندارد.

وی با اشاره به اینکه انسان اگر به اوج بندگی برسد در سایه تفقه و بصیرت در دین است، عنوان کرد: مراد از فقاهت، بصیرت و دانش صرف درس خواندن اصطلاحی نیست بلکه بر بی‌سواد تا عالم تفقه و بصیرت لازم است و می‌تواند آن را کسب کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه نداشتن تفقه و بصیرت بسیار خطرناک است، اظهار داشت: حضرات معصومین (ع) بر تفقه و بصیرت بسیار تأکید داشتند طوری که امام صادق (ع) در روایتی فرمودند من اگر ببینم جوانی شیعه بر دین خود تفقه ندارد او را با شلاق می‌زنم تا بر کسب آن اقدام کند.

 حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه عبادات و عزاداری‌های دو نوع با تفقه و بی تفقه است، افزود: هر عبادت یا عزاداری که تفقه و بصیرت ندارد در آن خیر نیست ارزش نداشته و قبول نمی‌شود.

وی گفت: تفقه چند رکن مهم دارد، رکن اول تفقه و بصیرت در دین هدف از اعمالی است شخص آن را انجام می‌دهد بنابراین ما باید اهداف و انگیزه خود از تجارت، درس خواندن، ازدواج، عبادات و عزاداری را مشخص کنیم.

استاد حوزه علمیه با اشاره به حدیثی از امیرمومنان علی (ع) عنوان کرد: امیرمومنان علی (ع) می‌فرمایند اسلام بندگی خدا و تسلیم خدا بودن است، بندگی خداوند بر هر امری مهمتر است بنابراین اگر درس خواندن، ازدواج یا هر عمل، اخلاق و رفتاری بر خلاف بندگی خدا باشد باید کنار گذاشت.

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به اینکه در مکتب دینی ما عشق قبل از ازدواج حرام است، اظهار داشت: چرا صداوسیما با وجود این همه برنامه خوب هر از چند گاهی ظرف 5 دقیقه در یک برنامه خلاف دین صحبت می‌شود که برای نمونه مجری از عاشق شدن قبل از ازدواج صحبت می‌کند، درحالی‌که عشق در اسلام بعد از ازدواج و محرمیت است.

وی درباره معیار شناخت مؤمن بیان داشت: میزان تسلیم خدا بودن معیار و ملاک شناخت مؤمن است به هر میزان که شخص تسلیم امر خدا باشد به همان میزان ایمان دارد.

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: برای به دست آوردن ایمان و تسلیم خدا بودن باید تمرین کرد هر کار سختی در ابتدا مشکل است اما باگذشت زمان آسان می‌شود بندگی خدا نیاز به تمرین و ممارست دارد اگر انسان مداومت کند برای او شیرین خواهد شد./201/807/ب1

ارسال نظرات