۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۰۳:۵۰
کد خبر: ۴۵۳۳۹۶
در برنامه نینوا از رادیو معارف؛

جریان شناسی شعر عاشورایی در دهه شصت بررسی شد

استاد شعر و ادبیات معاصر با بیان این که شعر عاشورایی در دهه شصت از مرثیه محض به حماسه تغییر پیدا کرد، گفت: در این دوره شعرای ما از نظر جریان فکری با انقلاب و دفاع مقدس پیوند داشته اند و حماسه های کربلا را در قالب حماسه های دفاع مقدس در شعر خود نشان می دهند.
نینوا رادیو معارف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید مهدی حسینی، استاد شعر و ادبیات معاصر، در برنامه نینوا که از رادیو معارف پخش می شود در بحث جریان شناسی شعر عاشورایی در 5 دهه گذشته، اظهار داشت: در برنامه های قبل در رابطه با شعر دهه 40 و 50 صحبت کردیم و در این برنامه به شعر دهه 60 می پردازیم که از بهترین دوره های ادبی ما است و به خاطر دفاع مقدس بسیار پر شور بوده است.

وی با بیان این که در دهه شصت مؤلفه های مبارزه با دشمن، بهره گیری از فرهنگ عاشورا، دفاع در برابر یزید زمان و مفهوم انتظار فرج در اشعار شعرا تبلور داشته است، خاطرنشان کرد: شعر این دوره از نظر سیاسی تحت تأثیر انقلاب اسلامی بوده و پیوند عمیق و دقیق و گسترده با انقلاب داشته است.

حسینی با اشاره به ورود شعر عاشورایی به عرصه سیاست در این دوره اظهار داشت: شعرای ما از نظر جریان فکری با انقلاب و دفاع مقدس پیوند داشته اند و حماسه های کربلا را در قالب حماسه های دفاع مقدس در شعر خود نشان می دهند.

وی با بیان این که حسین زمان و کربلای جدید در اشعار دهه شصت به خوبی ترسیم شده است، گفت: در این دوره از شعری که فقط مرثیه در آن باشد برائت می جویند و حماسه و شور را در اشعار خود به وضوح استفاده می کرده اند و از اشعاری که فقط به مرثیه پرداخته است نهی می شده است.

استاد شعر معاصر یکی از موارد دیگر که در شعر عاشورایی برجسته است را بحث پرهیز از غفلت از جریان عاشورا دانست و یادآور شد: پرهیز از غفلت به این دلیل است که مبادا کربلای دیگری تکرار شود و این جریان که در دهه شصت پر رنگ است کاملا روشن گرانه و همسو با دفاع مقدس است.

وی با بیان این که دهه شصت دوره غزل سرایی و مثنوی گرایی است، گفت: در این دوره ترکیب بندهای خوبی هم سروده شد و همچنین قالب رباعی هم در این دوره جان دوباره پیدا کرد و شعرا از کلید واژه های کربلا و عاشورا در این دوره در رباعیات خود به خوبی استفاده می کردند.

کارشناس ادبیات و شعر رادیو معارف با بیان این که جاودنگی کربلا و بازخوانی آن در شعر دفاع مقدس محور اشعار در دهه شصت بوده است، خاطرنشان کرد: این دوره دوره منظومه سرایی عرفانی نیز هست و منظومه های زیادی مانند شاهنامه حسینی سروده شده است و استاد مجاهدی هم مثنوی معروفی با این محتوا که چنگ دل آهنگ دلکش می زند را در همین دهه سروده است.

وی با بیان این که شعرای این دوره در سه بخش تقسیم می شوند دهه شصت را دوره اوج شعر و ادبیات دانست و اظهار داشت: گروه اول کسانی هستند که در دهه شصت زبانزد هستند و آثار برجسته ای را سروده اند مانند آقای حبیب چایچیان متخلص به حصان که دوره شهرتش دهه شست است و کتاب ای اشک ها بریزید ایشان در جبهه ها مورد استفاده بود.

حسینی ادامه داد: گروه دوم شعرای دهه شصت شعرایی هستند که شهرت امروز را ندارند از جمله آقای سازگار، مؤید، حسین منزوی و استاد مجاهدی که این افراد گاهی زبان فاخر دارند و به هیأت ها کمتر توجه دارند مانند حسین منزوی و برخی هم برای هیأت شعر می سرودند مانند آقای سازگار و غفور زاده.

وی افزود: گروه سوم هم شعرای انقلاب هستند که در دهه شست دهه سوم عمر خود را سپری می کنند مانند علی معلم، حسین اسرافیلی، مرحوم قیصر امین پور، مرحوم آقاسی و دیگران که در دهه هفتاد بیشتر از آنها یاد خواهیم کرد./843/پ202/ی

ارسال نظرات