۲۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۲
کد خبر: ۴۵۰۲۰۲
اوحدی در واکنش به اظهارات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس؛

سازمان حج و زیارت در پیگیری فاجعه منا هیچگونه نگاه سیاسی نداشته است

رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به اظهارات سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس مبنی بر اینکه سازمان حج و زیارت در پیگیری فاجعه منا اسیر نگاه سیاسی شده است، گفت: با قاطعیت اعلام می‌کنم که این سازمان در پیگیری فاجعه منا و امور مربوط به شهدای حج، تحت تأثیر هیچ‌گونه نگاه و رویکرد سیاسی یا غیرسیاسی نبوده و نیست.
سعید اوحدی

سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، با اشاره به ارائه طرح ادغام سازمان حج و زیارت و اوقاف و امور خیریه با سازمان تبلیغات اسلامی به مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: طرح به مجلس ارائه شده اما ما هنوز جزئیات آن را ندیده‌ایم؛ از این‌ رو باید اجازه دهیم که طرح هم در سازمان حج و زیارت و هم در بعثه مقام معظم رهبری بررسی و کارشناسی شود.

وی با تأکید بر اینکه اجرایی شدن طرح ادغام نیازمند کار کارشناسی مناسب است، تصریح کرد: با وجود این ما تجربه قبلی داریم؛ زیرا سازمان حج و زیارت و نهاد اوقاف و امور خیریه در گذشته ادغام بودند که بعداً از هم جدا شدند.

اوحدی همچنین با اشاره به اظهارات حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه سازمان حج و زیارت در پیگیری فاجعه منا اسیر نگاه سیاسی شده و این رویکرد مانع استیفای حقوق حاجیان شده است، اظهار کرد: ما در سازمان حج و زیارت با خود عهد کرده‌ایم که اجازه ندهیم هیچ‌گونه مسائل سیاسی و غیرسیاسی پیگیری امور شهدای منا را تحت‌الشعاع قرار دهد.

وی با بیان اینکه شهدا قداستی دارند که ما نباید آنها را وارد معرکه سیاسی کنیم، اضافه کرد: شهدا در پیشگاه خداوند و ملت جایگاه ویژه‌ای دارند و ما در سازمان حج و زیارت با ارزشهای شهدا، خانواده‌های شهدا و رهبری عهد کرده‌ایم نگذاریم فاجعه منا فراموش شود و بر عهد خود پایدار هستیم.

اوحدی با اشاره به اینکه به دنبال ارائه عملکرد و تبلیغات در زمینهٔ اقدامهای انجام شده نیستیم، افزود: تا امروز توفیق داشتیم در تمامی استانهایی که در فاجعه منا شهید داده بودند، خدمت خانواده شهدا رسیده و مشکلات آنها را از نزدیک بررسی کنیم.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: شاید باید سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیشتر به این نکته توجه می‌کردند که مسؤولیت پیگیری حقوقی فاجعه منا با وزارت امور خارجه است اما سازمان حج و زیارت در این زمینه کار پشتیبانی می‌کند تا این مسأله هر چه زودتر به نتیجه برسد.

گفتنی است، حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، سخنگوی کمیسیون فرهنگی و نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، اواسط ماه جاری درباره اقدامات و عملکرد سازمان حج و زیارت در دولت یازدهم گفته بود: فاجعه منا که در عمق فاجعه بی‌نظیر و نیازمند مدیریت هوشمندانه بود در این دولت بود که اگر مقام معظم رهبری در این قضیه ورود پیدا نمی‌کردند به نظر می‌رسید دولتمردان جدیتی در پیگیری آن و احقاق حقوق مظلومین نداشتند.

وی اضافه کرده بود: باید سازمان حج و زیارت ضمن حفظ کرامت حجاج ایرانی نگاه ویژه‌ای به مسأله حج عمره و تمتع می‌داشت که متأسفانه اسیر نگاه سیاسی شده و در برخی اوقات اقتدار جمهوری اسلامی ایران را رعایت و حفظ نکرده است.

حجت‌الاسلام آزادیخواه با بیان اینکه سازمان حج و زیارت باید وظایف خود را به دور از نگاه سیاسی موجود در وزارت خارجه پیگیری کند و به‌ صورت ویژه به مسأله حج ورود پیدا می‌کرد، گفته بود: سازمان حج باید با قاطعیت و جدیت خاص اقتدار جمهوری اسلامی ایران را در مسأله حج و فاجعه منا پیگیری و حفظ می‌کرد که در بسیاری از امور این‌طور رفتار نکرد./9314/302/ب2

ارسال نظرات