۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۴۸۶۶۹
آیت الله مصباح یزدی:

انقلاب اسلامی از پژمردگی درخت اسلام جلوگیری کرد/ نباید دین را به ارزانی بفروشیم

رییس مؤسسه ‌آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که انقلاب اسلامی ایران از پژمردگی درخت اسلام جلوگیری کرد، گفت: اگر فداکاری های مردم انقلابی ایران نبود معلوم نبود که وضع مسلمانان و کشور چگونه می شد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) عصر امروز در دیدار جمعی از کارکنان و مسؤولان قرارگاه مرکزی امام حسین(ع) که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با تسلیت شهادت امام باقر(ع)، یاد و خاطره شهدای فاجعه منا و 17 شهریورماه را گرامی داشت.

وی با اشاره به جایگاه شهادت در اسلام و مکتب اهل بیت(ع) افزود: در این زمینه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب و بزرگانی دیگر فرمایشاتی بیان فرمودند که یادآوری و توجه به آن ها مهم است.

انقلاب اسلامی از پژمردگی درخت اسلام جلوگیری کرد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که اسلام همانند درختی است که به دست پیامبر گرامی اسلامی غرس شد، اظهار داشت: رسول اکرم(ص) این نهال را به صورت های گوناگون آبیاری کردند و به صورت درخت میوه داری درآوردند و تحویل جامعه اسلامی دادند.

وی ادامه داد: همانگونه که درختان مادی نیاز به مراقبت دارد اسلام برای بقا احتیاج به آبیاری و مراقبت دارد که خون شهدا است، یکی از مقاطع تاریخ که آبیاری به خوبی صورت گرفت و سبب شد که از پژمردگی درخت اسلام جلوگیری کند انقلاب اسلامی ایران و به دنبال آن دفاع مقدس است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که اگر فداکاری های مردم انقلابی ایران نبود معلوم نبود که وضع مسلمانان و کشور چگونه می شد، ابراز داشت: در این صورت معلوم نبود از اسلام چه داشتیم، اگر هم از اسلام چیزی می ماند تنها نام و چند ظواهر مانده بود؛ عاقبت حرکت در دوران ستمشاهی در خوشبینانه ترین حالت همین بود.

مدیون حضرت امام(ره) و یاران مخلص ایشان هستیم

وی عنوان کرد: در زمان طاغوت بیشتر حقایق اسلام و ارزش های انسانی فراموش شده بود، ما مدیون حضرت امام(ره) و یاران مخلص ایشان هستیم که اسلام ناب را احیا کردند، بنابراین شهادت به معنای آبیاری درخت اسلام است.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: ذهن و عقل ما بسیار کوچکتر از آن است که برکات اسلام را شناسایی و شمارش کنیم، اسلام مایه سعادت ابدی و بی نهایت انسان ها است؛ تنها شهادت سبب بقا نمی شود بلکه بقای اسلام بستگی به این دارد که این ایثارگری و فداکاری ها در ذهن مردم بماند و آن را بفهمند.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در یکی از فرایشات فرمودند که زنده نگه داشتن یاد شهدا بالاتر از شهادت است، وقتی یاد شهدا و بالاتر از آن ها یعنی سیدالشهدا زنده می شود اوضاع جامعه تغییر پیدا می کند و گناهان کم می شود.

ضرورت زنده نگه داشتن یاد شهدا به استفاده از هنر

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که برای نسل جدید که جنگ را ندیده باید خاطرات و یاد شهدا را زنده کرد، گفت: به وسیله آثار هنری همانند فیلم و تئائر البته با رعایت آداب شرعی باید یاد شهدا را زنده نگه داشت.

وی افزود: یکی از نکاتی که متأسفانه آنچنان که باید و شاید به آن توجه نمی شود این است که شهادت به لحاظ نیت شهیدان دارای ارزش های متفاوت است، این که فقط گفته شود شهدا برای دفاع از خاک و آب شهید شدند جفای در حق شهدا است؛ حتی حیوانات هم از آشیانه خود دفاع می کنند بنابراین صرفا دفاع از آشیانه هنر بزرگی نیست.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که دفاع از خاک و وطن اختصاص به مسلمانان ندارد و کفار هم همین کار را می کنند، اظهار داشت: نباید شهادت شهدا در حد دفاع از آب و خاک پایین آورده شود، ارزش شهادت قابل مقایسه با این حرف ها نیست چون شهید خود را فدای خدا و دین خدا کرده است.

نباید دین خود را به ارزانی بفروشیم

وی ادامه داد: گاهی حرف هایی زده می شود که فکر می کنیم مقام شهید را بالا می بریم در حالی که این گونه نیست، باید بر این مسأله تکیه کنیم که شهدا جان خود را فدای ارزش های اسلام و بقای نام و دین خدا کردند؛ اگر فهمیدیم دین چه ارزشی دارد هر لحظه بر اساس خواسته آن عمل می کنیم.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که وسیع ترین باب رحمتی که خداوند به روی بندگان باز کرده شهادت سیدالشهدا است، ابراز داشت: همه در هر مرتبه ای از معرفت و حتی کفار می توانند از این باب استفاده کنند.

وی عنوان کرد: دین به اندازه ای ارزشمند است که خون هایی همانند سیدالشهدا برایش ریخته شده است از این رو نباید آن را ارزان بفروشیم، اگر دین نفهمیدیم و به آن عمل نکردیم خود را از سعادت محروم کرده ایم، باید به هدف شهادت ها که پرتو کوچکی از شهادت سید الشهدا است توجه داشته باشیم.

عض جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان خاطرنشان کرد: اگر کاری کنیم که دل امام زمان(عج) شاد شود ایشان هیچگاه این کار را نادیده نمی گیرند بلکه دعایی در حق انسان می کنند که ردخور ندارد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات