۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶
کد خبر: ۴۴۷۰۸۹
مدیر مدرسه سفیران ولی عصر اهواز:

کتاب محوری ضعف حوزه های علمیه است

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه در حوزه های علمیه برخی کتابهای درسی با درس خارج تناسب دارند، گفت: کتاب محوری و عدم ارائه روشهای آموزشی جدید از ضعفهای متون آموزشی در حوزه است.
حجت الاسلام سید جعفر موسوی، مدیر مدرسه علمیه ولی عصر(عج) اهواز

حجت الاسلام سیدجعفر موسوی، مدیر مدرسه سفیران ولی عصر(عج) اهواز، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با اشاره به اینکه در زمینه بررسی وضعیت متون و روش آموزشی در حوزه علمیه باید به سخنان رهبر معظم انقلاب دقت شود، گفت: رهنمودهای ایشان در این باره راهگشا هستند و یکی از این موراد علم محور بودن به جای کتاب محور بودن است که متأسفانه کتاب محوری از جمله اشکالات موجود در حوزه های علمیه محسوب می شود.

مدیر مدرسه سفیران ولی عصر(عج) اهواز ابراز کرد: در زمینه کتاب محوری شاهد آن هستیم که کتابهایی که در پنجاه سال پیش در حوزه ها تدریس می شدند علی رغم آنکه احتمال وجود کتابهای بهتر از آنها وجود دارد اما تا امروز تدریس می شوند و افزون بر آن شاهد هستیم که متون کتب حوزوی غیرآموزشی است.

این مقام مسؤول با بیان اینکه در حوزه های علمیه علم محوری باید بر کتاب محوری تقدم داشته باشد، افزود: در این باره آخرین کتابی را که یک عالم محقق و اندیشمند تألیف کرده است باید مبنای درسی قرار گیرد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به اینکه برخی کتاب های درسی حوزه به مختص درس خارج بوده و متناسب با متون آموزشی نیستند، عنوان کرد: چنین کتابهایی باید با روشهای نوین آموزشی متناسب باشند تا طلبه ای که خواهان یادگیری است آن ها را فراگیرد و رهبر معظم انقلاب در این راستا بیان می کنند که در کشورهای مختلف با کمترین کلمات، علم منتقل می شود و ما نیز باید از این روش ها استفاده تا در کمترین زمان مطالب علمی را به طلاب انتقال دهیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود کتاب محوری و غیر آموزشی بودن آنها را از نقاط ضعف آموزش در حوزه های علمیه برشمرد و گفت: در این باره افزون بر اهتمام به علم محوری باید شورایی از علما تشکیل و با بررسی آخرین کتابها و روشهای تدریس، آنها را در راستای تحول حوزه های علمیه به کار گیرند.

مدیر مدرسه سفیران ولی عصر(عج) اهواز در پایان با بیان اینکه مراکز غیرحوزوی در روش تدریس فعالیتهای بسیار خوبی را انجام داده اند، عنوان کرد: در حوزه های علمیه برخی کتابها که با درس خارج تناسب دارند؛ متأسفانه در مباحث آموزشی قرار داده شده اند که در چنین کتابهایی افزون بر ناتمامی مطالب، برای طلاب گنگ و مبهم هستند./303/9456/ب1

ارسال نظرات